کد خبر: ۴۷۳۰۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴

مشاهده 6 گونه پرنده کمیاب در تالاب گندمان

رییس حفاظت محیط زیست چهارمحال وبختیاری گفت: با توجه به نزدیک شدن به فصل پاییز و خنک شدن هوا، 6 گونه پرنده کمیاب و حفاظت شده ملی و جهانی در تالاب بین المللی گندمان مشاهده شد.
آفتاب‌‌نیوز :
شهرام احمدی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، این گونه های آبزی و کنار آبزی را شامل لک لک سیاه، خروس کولی دم سفید، اگراس سیاه، کفچه نوک، اردک سیاه کاکول و فلامینگو دانست که در لیست حفاظت جهانی قرار دارند.

وی افزود: این پرندگان از کشورهای حوزه خلیج فارس به تالاب بین المللی گندمان مهاجرت کرده اند که با خنک شدن هوا به تعداد این گونه های کمیاب افزوده می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از تخمگذاری 19 گونه پرنده مهاجر و بومی در تالاب های این استان در اوایل بهار امسال خبر داد و گفت: مستعد بودن آب و هوا علت ماندگاری این گونه های مهاجر است.

احمدی افزود: پرندگان مهاجر همه ساله در فصل بهار از منطقه سیبری و کشورهای آسیای میانه و استانهای شمالی کشور به تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان مهاجرت می کنند و تا اواسط تابستان در این تالاب ها به سر می برند.

وی ظرفیت استقرار پرندگان مهاجر تالابهای این استان را 130 هزار قطعه برآورد کرد و گفت: طی سال جاری حدود 45 هزار پرنده به تالاب‌ها و آبگیرهای استان مهاجرت کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 37 درصدی همراه بوده است.

وی افزود: مرغابی، قو، اردک سرسبز، اردک سرحنایی، اردک اره ای، لک لک، پاشلک، کشیم، دُرنا و آبچلیک از جمله پرندگان مهاجر به تالاب‌های استان می‌ باشند.

وسعت تالاب گندمان ۹۸۰ هکتار است و ارتفاع این تالاب از سطح آب ۲۲۱۹ متر است. منابع تامین کننده آب تالاب گندمان علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه های حاشیه تالاب چون گل کوچک، گل بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ در شهرستان بروجن است.

تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان در شهرستان بروجن استان چهارمحال وبختیاری قرار دارد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین