کد خبر: ۴۷۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۶

ترکیه در جریان جزییات پیشنهاد اروپا قرار گرفت

آفتاب‌‌نیوز :

سولانا پیش از این با سفر به آلمان و فرانسه این دو کشور را نیز که پیشتر از طرف اتحادیه اروپا به همراه انگلیس با ایران مذاکره می کردند را از جزییات دیدار هایش در تهران، مطلع کرده است. 

در تازه ترین رویداد؛خاویر سولانا در تماس تلفنی با عبدالله گل ، وزير امور خارجه‌ تركيه را در جریان اقدام اروپایی ها قرار داده ست. سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به وزیر خارجه ترکیه گفته که نسبت به موضوع اتمی ايران بيش از آنکه بدبین باشد خوش‌بين است . وزیرخارجه آلمان نیز در تماس تلفنی با همتای ترکیه ای خود ( عبدالله گل )درباره ایران گفتگو کرده و قرار است که معاون وزیر خارجه روسیه نیر با همین ماموریت عازم ترکیه شود

در همین حال رجب طيب اردوغان، نخست وزير اسلامگرای تركيه گفته که اميدواراست  مساله اتمی ایران به زودي حل و فصل شود. نخست وزیر ترکیه هشدار داده که مردم منطقه نمي‌خواهند بحران ديگری را تجربه كنند. آقای اردوغان می گوید از زماني كه وزيران امور خارجه‌5+1 که پنج عضو دايم شوراي امنيت به همراه آلمان هستند،مشوق‌ها یی پیشنهاد کرده اند، تحولات اميدواركننده بوده است.ترکیه تحولات اتمی ایران را به دقت دنبال می کند و خواستار استفاده از ظرفیت های دیپلماسی برای حل این مناقشه است.

عبدالله گل وزیر امور خارجه ترکیه اخیرا در رد هرگونه اقدام نظامی گفته که پایگاه نظامی اینجرلیک را در اختیار هیچ کشوری از جمله آمریکا قرار نمی دهد.وی ضمن مخالفت شدید با حمله احتمالی آمریکا به ایران گفت که به نظر وی جنگی در کار نیست. آقای "گل" می گوید که همکاری استراتژیک ایران با روسیه و چین، حمایت دو دولت از تهران ، ادامه تلاش برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک، کنار گذاشتن ایده جنگ و تجاوزگری ،همه نشان می دهد که جنگ رخ نمی دهد . 

عبدالله گل درپاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مسئله ایران موجب تنش در روابط ترکیه و آمریکا شده است، با پاسخ مثبت به این سئوال گفت که بله زیرا ما مشارکت درهرگونه اقدام نظامی علیه ایران را رد می کند . 

مانور نظامی آمریکا و ترکیه کنار مرزهای ایران(کلیک کنید)

وزیر خارجه ترکیه می گوید به اعتقاد ما هرکس تلاش کند یا حتی به جنگ فکر کند خود را وارد یک ماجراجویی با نتایج مبهم کرده است . وزیرامورخارجه ترکیه درمورد اقدام آمریکا دراتخاذ گزینه حمله نظامی به ایران ابراز شک وتردید کرد و گفت تهران برگ های استراتژیک منطقه ای زیادی دراختیار دارد. تهران و واشنگتن، هر دو به دنبال جلب حمایت آنکارا در بحران هسته ای ایران هستند.ترکیه یکی از قدرت های اصلی منطقه و از همسایگان ایران است و در عین حال رویکردی میانه در این بین اتخاذ کرده است.

مقام های آنکارا از طرف ایران نیز به طور مرتب در جریان تحولات پرونده اتمی قرار می گیرند. اخیرا علی لاریجانی،دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده ارشد تهران در امور اتمی برای گفت و گو درباره برنامه هسته ای ایران، راهی ترکیه شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین