کد خبر: ۴۷۴۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۹

تظاهرات یهودیان آلمان در نورنبرگ قبل از بازی ایران

آفتاب‌‌نیوز : در این تظاهرات قرار است گروهی از سیاستمداران آلمانی سخنرانی کنند و میشل فریدمن، شناخته شده ترین شخصیت یهودی تلویزیون آلمان هم در آن شرکت کند. او تهدید کرده بود که اگر احمدی نژاد وارد آلمان شود، علیه او اقدامی قانونی صورت خواهد داد. احتمال می رود که صدها نفر از یهودیان آلمان در تظاهرات امروز شرکت کنند. 

خطر براي تیم ملی ایران در آلمان(کلیک کنید)

سران یهودی حضور تیم ایران و معاون رئیس جمهور این کشور را در آلمان با المپیک پیش از جنگ جهانی دوم مقایسه می کنند که در آن هیتلر سعی داشت برتری آریایی و رهبری خود را ثابت کند. گاردین می نویسد که مخالفان سیاست های تهران همچنین در فرانکفورت ولایپزیک پیش در دیدار ایران با پرتغال و آنگولا تظاهرات خواهند کرد.

تصمیم به برگزاری این تظاهرات پس از آن گرفته شد که نئونازی های آلمان اعلام کرد که برای نشان دادن همبستگی با تهران از حضور احمدی نژاد در آلمان استقبال خواهند کرد ولی بسیاری از این تظاهرات از سوی پلیس یا دادگاه ممنوع اعلام شدند. به علاوه حزب راست آلمان هم با تصمیم به اینکه در طول جام جهانی، تصویر آلمان را در جهان مخدوش نکند، چندین تجمع خود را لغو کرد. 

این روزنامه انگلیسی در ادامه می نویسد که احمدی نژاد که خود طرفدار فوتبال است ممکن است در صورت راه یافتن ایران به دور بعدی به آلمان برود و این موضوع مشکلاتی را برای صدراعظم آلمان و دولت وی ایجاد خواهد کرد زیرا با احمدی نژاد به عنوان رهبر یک کشور باید طبق عرف دیپلماتیک برخورد شود ولی حضور وی در عین حال موجب تظاهراتی به مراتب شدیدتر از آنچه اکنون برنامه ریزی شده، خواهد شد. 

با این حال برانکو ایوانکویچ، سرمربی تیم ملی ایران اعلام کرده بود که حضور احمدی نژاد در بازی ها باعث افتخار بازیکنان است و خود به جنجال ها دامن زده بود. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در کنفرانس خبری در آلمان گفته که رئیس جمهور ایران مانند بسیاری از همتایان خود در جهان طرفدار فوتبال کشورش است ولی برانکو هیچ پیام خاصی از وی به همراه ندارد و از خبرنگاران خواست که دیگر از او درباره سیاست سوال نکنند. 

وی گفت که این سوالات سیاسی نه برای او و نه برای مردم آنجاست و او وظیفه پاسخگویی ندارد.
بی بی سی نیز با اشاره به این تظاهرات در مورد سابقه تاریخی شهر نورنبرگ، محل بازی روز یکشنبه ایران در برابر مکزیک، می نویسد که نورنبرگ شهری بود که نازی ها قوانین نژاد پرستانه خود را در آن ترویج دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین