کد خبر: ۴۷۴۶۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶

کمال خرازی: اگر اروپایی ها دست از حمایت برجام بردارند، یک سناریو است/ سازمان ملل به یک ارگان بی خاصیت تبدیل شده

سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اروپا در معرض آزمون بزرگی است که موضع خود را در قبال آمریکا نشان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سید کمال خرازی در نشست شورای راهبردی روابط خارجی که با حضور «میر ودرین»وزیر خارجه پیشین فرانسه برگزار شد، افزود: مواضع کشورهای اروپایی در حمایت از برجام صریح بوده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز مسایل بانکی و بیمه ای به طور کامل حل نشده است، اظهارکرد: آزمایش بزرگی برابر کشورهای اروپایی به ویژه کشورهای قدرتمند وجود دارد و امیدواریم این آزمایش منتهی به اثبات استقلال اروپا برابر سیاست آمریکا شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه روابط ایران و اروپا در حال تقویت است، گفت: ایران نشان داده اهل مذاکره است و آماگی دارد در راستای ثبات در منطقه، تلاش جدی داشته باشد.

وی ادامه داد: ایران در عمل با حمایت از دولت‌های مستقر در سوریه و عراق، نقش ثبات آفرین خود را نشان داده است. 

خرازی افزود: اقدامات ایران نشان می دهد برخلاف اتهام زنی آمریکا و برخی کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران نیروی ثبات‌ آفرین است.

وی افزود: اروپایی ها مشاهده می کنند ایران در سال های اخیر چه نقشی داشته و دیگران چگونه عمل کرده‌اند و باید بر اساس واقعیات روابط خود را تنظیم کنند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران با فرض احتمال خروج آمریکا از برجام با اروپایی ها این توافق را اجرا می کند، گفت: این بستگی دارد به اینکه بقیه امضا کنندگان برجام چه مواضعی داشته‌ باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر اروپایی ها بر سر مواضع خود بایستند و از برجام حمایت کنند، یک سناریو هست و اگر دست از حمایت بردارند سناریوی دیگری است.

خرازی تصریح کرد: باید برای هر سناریو آمادگی داشته باشیم و دستگاه های مربوط هم به سناریو های مربوط فکر کرد که چگونه‌ عکس العمل نشان دهند؛ بنابراین مواضعی که دوستان می گیرند در چنین قالبی قابل تفسیر است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه با اشاره به بهم ریختگی موجود در نظم جهان کنونی عنوان کرد: نظم گذشته وجود ندارد، آمریکا برخلاف منشور سازمان ملل با توسل به زور می خواهد موقعیت خود را به عنوان ابر قدرت تثبیت کند و سازمان ملل به یک ارگان بی خاصیت تبدیل شده است.

خرازی ادامه داد: اساس سازمان ملل به ویژه در دوران رئیس سابق با گرفتن پول از کشورهایی مانند عربستان برای سرپوش گذاشتن بر جنایات این کشور زیر سئوال رفته است.

وی با اشاره به برخی از کشورها که بدون توجه به چارچوب های سارمان ملل به راحتی به دیگر کشورها حمله می کنند، گفت: اساسنامه سازمان ملل نیاز به تجدید نظر دارد و این سازمان باید برقرار کننده امنیت باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص روابط اقتصادی ایران و فرانسه نیز اظهارکرد: در روابط تجاری، هر کشوری منافع خود را در نظر می گیرد و ایران همواره مذاکره کنندگانی سرسخت داشته است که از منافع کشور دفاع کرده اند. همچنین در ایران سیستم های نظارتی وجود دارد که در کمتر کشوری دیده می شود و این سیستم های نظارتی همیشه مذاکرات را زیر نظر داشته اند.

خرازی با اشاره به مواضع فرانسه درخصوص آزمایش ماهواره بر سیمرغ از سوی ایران تاکید کرد: ماهواره بر سیمرغ قابلیت حمل کلاهک هسته ای را نداشت و برای مردم ایران جای سئوال است که فرانسه چرا بیانیه ای را در این خصوص امضا کرد که حرف های آمریکا در این بیانیه زده می شد و این آزمایش مغایرتی با قطعنامه 2231 نداشت.

وی همچنین از میزبانی فرانسه از گروهک تروریستی منافقین انتقاد کرد و گفت: میزبانی فرانسه از یک گروهک تروریستی که 13 هزار ایرانی را به قتل رسانده، توجیه پذیر نیست.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان گفت: ایران یک کشور با ثبات و با نفوذ در منطقه است و این به نفع فرانسه است که روابط بهتری با ایران داشته باشد.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین