آفتابنیوز : وی هریک از آنها را به این ترتیب توضیح داد:
1- ما ایرانی هستیم ؛ نه از این جهت که فقط در ایران بدنیا آمده ایم بلکه منافع ملی ایران را به منافع دیگر اولویت می دهیم و بر تمامیت ایران تاکید می کنیم و ایران را یک واحد ملی می دانیم که دارای اقوام متعدد با حقوق برابر است و معتقدیم که حفظ این مجموعه که به ما ارث رسیده است را آیندگان از ما طلب خواهند کرد و ما باید آنرا حفظ کنیم.
2- ما مسلمانیم؛ نه از این جهت که فقط فرائض اسلامی را انجام می دهیم بلکه معتقدیم که از یکطرف اسلام در عرصه سیاست و اجتماع حضور دارد ، همانگونه که همه معتقدند که اسلام یک دین اجتماعی است ولی در عین حال با هرگونه حق ویژه برای هر فرد و قشر و گروهی مخالفیم و عرصه سیاست را عرصه رقابت آزاد می دانیم که کسی به صرف فقیه بودن یا مسلمان بودن و یا حتی شیعه بودن هیچ امتیازی بر دیگران ندارد ولی این آزادی را دارد که حتی در ذیل نام جمهوری اسلامی و احزاب با گرایشهای مختلف بتواند فعالیت کند و هرکه ملت انتخاب کرد او حق اداره کشور را دارد و از آن طرف هم به شدت مخالف این هستیم که افراد خاصی به دلیل گرایشاتشان از صحنه حذف بشوند و به عبارت دیگر نه سیاست را در انحصار روحانیت و یا حتی مسلمانان می دانیم و نه معتقد به حذف روحانیت و یا کسانی که بخواهند با اندیشه دینی در عرصه عمومی فعالیت کنند.
3- ما دموكراتيم؛ دموکراسی را تنها راه نجات این کشور می دانیم ، چرا که تنها راه انسانی اداره جامعه است که موجب پایان دادن به ظلم و تحقیر فردی و عقب ماندگی اجتماعی و ملی که در طی قرون گذشته گرفتارش بودیم،می شود و معتقدیم که دموکراسی و حقوق بشر با هم توأمند و فکر می کنیم همانگونه که جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حقوق بشر متعهد شده،وظیفه دولت این است که وظیفه و نقش مدنی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی شهروندانش را پاس بدارد.
4- ما صلح طلبیم؛ درست در دوره ای که فضای نظامی گری و ماجراجویی بخصوص در منطقه خاور میانه سنگین تر از همه گذشته خود بوده به طور جدی تاکید بر صلح داریم و یکی از شعارهای جدی ما در انتخابات نیز دموکراسی در خانه و صلح در جهان بود.
5-ما توسعه طلب و عدالتخواهیم؛ معتقدیم جامعه ما از تبعیض و بی عدالتی رنج فراوانی دیده منتها عدالت را فقط در جنبه اقتصادی اشک منحصر نمی کنیم و معتقدیم که با منابع و ثروتها خدادادی می توانیم در یک مدت معقول یک زندگی شرافتمندانه برای هر ایرانی فراهم کنیم و این فرصت باید برای هر شهروندی فراهم باشد که ضمن بهره مندی از این زندگی در عرصه سرنوشت هم فعالیت کند.
تفاوت نگاه اصلاح طلبان و محافظه کاران به مقوله توسعه
تاج زاده در ادامه به بیان دیدگاههای مختلف در زمینه توسعه که یکی مبتنی بر اقتصاد است و پیشرفت اقتصادی را عاملی برای پیشرفت کشور در همه زمینه ها می داند و نظریه دیگری که معتقد است پیشرفت اقتصادی متضمن توسعه دموکراسی نیست، پرداخت.
این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت این نظریات را اینگونه بیان کرد :«عده ای راه نجات مردم و جبران عقب ماندگی و استقرار دموکراسی و حقوق بشر را اقتصادی می دانند اما ما معتقدیم که پیشرفت اقتصادی به تنهائی کافی نیست ».
وی در ادامه با دیدی جامعه شناختی موانع توسعه سیاسی در ایران را بیان کرد و اظهار داشت:«یکی از معضلات کشور ما بزرگ شدن دولت است که هر دولتی هم که سر کار آمده شعار کوچک کردن دولت را داده ولی بعد از اتمام دوران به دلیل توقعات که مردم از دولت دارند روز به روز دولت در ایران بزرگتر شده و همین بزرگ شدن دولت موجب افزایش قدرت دولت می شود که نتیجه آن اتکای کمتر به مردم می شود و البته نباید فراموش کنیم که این روند موجب افزایش اختلاف طبقاتی می شود به دلیل اینکه اساسا جامعه ما یک جامعه طبقاتی نیست و این به آن معنی است که هیچ یک از اقشار این جامعه ایدئولوژی ، شعار، برنامه ، رهبری ، تشکیلات ، حزب ، رسانه و هویت خاص ندارند و مادامی که اینها را ندارند یک طبقه اجتماعی نیستند ، یعنی تبدیل به نیرو نشده اند که بخواهند در عرصه سیاست فعال شوند ، این علت به اضافه اینکه نهادهای مدنی در ایران بسیار ضعیف و اقتصاد ما هم یک اقتصاد دولتی است مانع از توسعه سیاسی در ایران شده است».
وی افزود:«هر چند ممکن است که ما و اقتدار گرایان در برخی زمینه ها اشتراک نظر داشته باشیم ولی وجه تمایز ما با اقتدار گرایان دموکراسی است که معتقدیم می تواند ثباتی دراز مدت را برای جامعه ما به ارمغان بیاورد».
سیاست ورزی دو وجهیتاج زاده راه توسعه سیاسی و استقرار دموکراسی در ایران را «سیاست ورزی دو وجهی» دانست و از این گفته که «حزب مشارکت یک حزب دوپاست» (یعنی پایی در جامعه و پایی در حکومت دارد)، دفاع کرد گفت:«تجربه ای که در این سالها بدست آوردیم به ما نشان داد که سیاست ورزی دو وجهی می تواند پاسخگوی وضعیت و ساختار سیاست و اجتماع در ایران باشد و تنها راه پیروزی اصلاحات ، هم مردم و هم قدرت است و اتفاقا از آن چیزی که به عنوان انتقاد به مشارکت مطرح می شد و مشارکت را یک حزب دوپا می دانستند دفاع می کنم چرا که فقط بین مردم بودن و یا فقط قدرت داشتن به تنهائی کافی نیست و تا زمانی هم که یک معادله اساسی بین جامعه و دولت ایجاد نشود ما در ایران دموکراسی نخواهیم داشت».
رایزنی های هسته ای مشارکت
تاج زاده در ادامه با اشاره به نوع برخورد جبهه مشارکت با پرونده هسته ای ایران اظهار داشت:«در آخرین روزهای سال 84 بیانیه ای در این مورد دادیم تا جلوی برخی از حرکات را بگیریم. بعد از آن رایزنی با تمامی احزاب و چهره های تاثیر گذار این پرونده از موتلفه گرفته تا نهضت آزادی و مهندس سحابی را شروع کردیم».
این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت هدف این حزب از رایزنی های هسته ای را «جلوگیری از ماجراجوئی» ذکر کرد و افزود:«ما نباید بگذاریم که پرونده ما در شورای امنیت بماند چون اگر قطعنامه صادر شدن در شورای امنیت بر علیه ایران شروع شود و بعد از آنکه ایران هم آنها را اجرا نمی کند پرونده هسته ای را کنار می گذارند و می گویند ما با یک کشور یاغی طرفیم که در مقابل شورای امنیت ایستاده و باید این کشور را سرجایش بنشانیم».
دلایل دفاع از خاتمی
وی درباره دلایل دفاع مشارکت و اصلاح طلبان از خاتمی علی رغم نارضایتی اصلاح طلبان از برخی عملکردها و مواضع خاتمی گفت:« دفاع از خاتمی دفاع یک شخص در برابر یک شخص دیگر نبوده و نیست و حداقل دفاع من از آقای خاتمی دفاع از شخص نیست ، من معتقدم که راه نجات ایران فکر خاتمی است و این فکر را متاسفانه دیگران ندارند هرچند که ممکن است در دیگر زمینه ها همچون مدیریت ، پیگیری ، شجاعت و... از خاتمی خیلی بهتر باشند ولی آنچه خاتمی را برای ما عزیز کرد فکری است که او دارد که در مجموع می تواند این فکر،جامعه ما را با هزینه های کمتری به سمت رستگاری سوق بدهد و هر کس هم در این چارچوب باشد ولو اینکه در حزب ما هم نباشد از او دفاع می کنیم».