کد خبر: ۴۷۴۷۶۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

زیباکلام: آقای عارف آدم توانمندی نیست

زیباکلام گفت:‌فراکسیون امید خیلی از امیدها را برآورده نکرد این یک واقعیت است، آقای عارف به عنوان لیدر اصلاحات واقعاً در دوساله گذشته چه کار مثبت انجام داده است؟ فراکسیون امید یک بدن بی‌سر بود و عارف را از نظر اجرایی آدم توانمندی نمی‌بینم.
آفتاب‌‌نیوز : صادق زیبا کلام، استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سن 69 رک و بی پرده مصاحبه می کند. او از از رهبر فراکسیون امید بشدت انتقاد می کند و معتقد است که آقای عارف رهبری خوب نه برای اصلاح طلبان و نه برای خودش بوده است و فراکسیون امید را بدنی بی سر توصیف و تاکید می کند که علی مطهری یک تنه مثل یک تریلی ۱۸چرخ بار اصلاح طلبان را به دوش می‌کشد.
 
 
 
به گزارش فارس، در ادامه مصاحبه صادق زیبا کلام را می‌خوانید:
 
* فراکسیون امید زیاد قوی عمل نکرده و ضعف داشته و این ضعف آیا باعث می شود که نیاز به پارلمان در سایه داشته باشیم ؟
 
فراکسیون امید خیلی از امید ها را برآورده نکرد این یک واقعیت است آن شور و شوقی که خیلی ها داشتند در اسفند 94 که اینها رای بیاورند و چقدر خوش حال شدیم وقتی لیست امید در تهران رای آورد و یک نفر از اصول گرایان نتوانستند به مجلس راه پیدا کنند در تبریز ، شیراز و رشت هم همین طور است.
 
ظرف دو سال گذشته آن انتظاراتی که از فراکسیون امید می رفت خیلی محقق نشده است. آدمی مثل علی مطهری به اندازه همه فراکسیون امید بار زده و بار کشیده و از فراکسیون امیدی ها به جز آقای صادقی و یکی دو تای دیگر واقعاً آن انتظاری که می رفت خیلی تحقق پیدا نکرده است.
 
معنی این نیست که کلک به ما زدند و رفتن داخل مجلس طور دیگری رفتار کردند نه مشکل اساسی آن انسجام که باید در کار سیاسی وجود داشته باشد در فراکسیون امید وجود نداشت . فراکسیون امید یک بدن بی سر بود با عرض معذرت، آقای دکتر عارف علیرغم احترام زیادی که برای ایشان قائل هستم ولی از نظر اجرایی ایشان را آدم توانمندی نمی بینم ایشان نتوانست این بیش از صد نماینده را جمع کند که 20 الی 30 نفر از این نمایندگان را یک دست و همسو بوجود بیاورد.
 
 
 
* آقای عارف رهبر خوب برای فراکسیون امید نبوده است؟

 
دکتر محمد رضا عارف اصلا رهبر خوبی نبودن و واقعاً نتوانستند زمانی که این نمایندگان رفتن به آقای عارف رای دادن به عنوان لیدر فراکسیون امید بیش از صد نفر بودند. خوب 70 الی 80 نفر نیروی همین جوری ولی حداقل 10 الی 20 نفر از این نیروی ها شایسته ای بودند. این تعداد نماینده می توانستند خیلی سرو صدا داشته باشند، اگر این نیروهای واقعاً یک فراکسیون خیلی نیرومند و منسجم  اما کوچک ولی با صدا دور هم جمع می شدند ایجاد می کردند. ببیند لایحه ملی شدن نفت را فراکسیون جبهه ملی 7 الی 8 نفر بیشتر نبودند ولی توانستند آنموج عظیم را بوجود بیاورند. اما نگاه می کنید فراکسیون امید بیش از صد نفر عضو دارند ولی انگار نه انگار، این بخشی بر می گردد به بیش از ان صد نفر نماینده بخش دیگر بر می گردد به فقدان تشکل بو سازماندهی و رهبری نیروهایی که هرز می روند.
 
 
 
* عملکرد آقای عارف قابل قبول نبوده است ؟

 
اصلا قابل قبول نبوده است از جهت رهبری و فراکسیون امید و از جهت رهبری خودش هم خوب نبوده به عنوان لیدر اصلاحات واقعاً در دوساله گذشته چه کاری انجام داده یا نطق شایسته انجام داده است، تنها چیزی که از ایشان دیدیم بحث کول برا بود که زمین و زمان می گفتن ای وای ایشان هم گفتن ای وای و برای کول برا صحبتی کردند و در مورد هیچ یک مسائل مهم ایشان موضع درست حسابی کند و نطق قبل از دستوری ایراد کند که چند روزی خبر ساز بشود.
 
 
 
* شما آینده ی اصول گرایان را چگونه پیش بینی می کنید؟ و آیا اصول گرایان واقعاً به سمت شخصی همانند تتلو سوق پیدا کرده اند یا نه؟
 
این واقعاً فاجعه و تاسف آور است که یک جریان سیاسی که شامل روحانیت مبارز، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شماری از بزرگان مملکت می شوند آنقدر از نظر سیاسی سقوط کنند که دست به دامن آقای تتلو شوند. من به آقای تتلو احترام گذاشته و مشکلی با ایشان ندارم اما اینکه یک جریان سیاسی بعد از خدا امیدش شود تتلو واقعاً فاجعه است. اما این اتفاق افتاده است و مشخص است که چرا این اتفاق افتاده است؟ و چرا یک جریان سیاسی با سبقه طولانی دست به چنین اقدامی زده است؟ به این علت است که این جریان نمی خواهد واقعیت جامعه خود را ببیند. همانند دوم خرداد 76 زمانی که اصول گرایان در آن زمان به نام جناح راست شناخته می شدند، فکر آنرا هم نمی کردند که فرد گمنامی همانند محمد خاتمی رای بیاورد و ناطق نوری که اکثر علما و جامعه مدرسین ، روحانیت مبارز  و  مراجع حمایتش می کردند، فقط 6 میلیون رای بیاورد مشکل از جایی شروع شد که اصول گرایان نخواستند که به دنبال پاسخ این سوال بروند که ما را چه می شود؟ چرا نسل بعد از انقلاب از ما روی گردان شده است؟ و این واقعیتی است اگر سری به دانشگاه های ما بزنید می بینید که دانشجویانی که از اصول گرایان حمایت می کنند 5 درصد هم نیستند و این چیزی نیست که امروز اتفاق افتاده باشد بلکه از دوم خرداد 76 شروع شد اما اصول گرایان نمی خواهند که این موضوع را بپذیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۴
مش كاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
5
كاملاً درست است، عارف شجاعت و مديريت لازم براي رهبري فراكسيون را ندارد و به شخصه عقيده دارم آتوهاي ژن خوبشان ايشان را آچمز كرده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
6
عوضش ژنش خوبه !!!!!!!
ايشون بيشتر به دكور إصلاحات شبيه است تا صدر نشين ليست إصلاحات !
با عرض معذرت بهتره ايشان بره منزل و از ژن خوبش بيشتر استفاده كنه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
3
0
آقای دکتر عارف از بندگان شریف و حقیقی خداوند متعال هستند بنابراین بطور قطع توانمند هم هستند.
بنابراین جناب زیباکلام بهتر است صحیح تر بگویید که؛ آقای دکتر عارف "باری به هر جهت" نیستند.
ایشان همچون طلا، دارای ارزشی واقعی و عمقی و اثرگذار هستند نه همچون برق و بورق بدلیجات که غوغا می کند اما پشیزی ارزش ندارند چون باطن ارزشمندی ندارند (کافی است ذره ای آب و هوا تغییر کند تا تغییر رنگ و ظاهر بدهد و یا .................). اما طلا هر اتفاقی که بیافتد همان طلاست و ارزشش همان است که بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
3
نگو این حرف رو
آقای عارف یه ژنی داره که بیا و ببین.
همیشه اول میشن البته بجز انتخابات ریاست جمهوری و ریاست مجلس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
2
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
2
0
قدر زر زرگر بداند قدر گوهر گوهری
جناب زیبا کلام کاش فکر نکنید که در هر مقوله ای وارد شدن و تیتر قرار رفتن هنره،
حرف حساب و درست و بجا زدنه که هنره.
ناشناس
|
Italy
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
2
عارف فقط دنبال اینه که کاری به لیدر و این حرفا نداره، نه اصلاح طلبه و نه اصولگرا، امروز توی تشخیص مصلحت ، فردا تو مجلس ، یک زمانی شانس روکرد و معاون اول شد فردا اگه تو مجلس کاری نبود میره دوباره تشخیص و کنار دست بقیه جا خوش میکنه کاری هم به مملکت نداره فقط و فقط دنبال منافع خودشه ..
سیاوش داداشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
2
0
به نظرم این نظر استاد که به صورت آشکار چندبار گفته شده تاثیر مثبت نخواهد داشت. آقای عارف مرد بسیار شریفی است.هر آدمی را برای کاری ساختند. نباید از آدم های متفکر انتظار عملگرایی داشته باشیم. مانند این می ماند که از آقای دکتر زیبا کلام بخواهیم مهندس راه ساختمان خوبی باشه. خوب استاد زیبا کلام نظریه پرداز خوبیه ولی آیا مهندس راه و ساختمان خوبی هم هست؟ یا نقشه بردار خوبی هم هست؟ یا جراح اتاق عمل خوبی هم هست؟ یه وقت هایی همه مان جو گیر میشیم می خواهیم همه کار ها را یک شخص برامان انجام بده. آقای خاتمی برامان رییس جمهور باشه. رهبر اصلاح طلبان باشه، عملگرا باشه، نظریه پرداز باشه و رابطه خوبی هم با مقامات بالا داشته باشه. داشتن همه این صفات به نظر شما تناقض نداره ؟ این شما هستید که انتظار دارید آقای عارف برای شما بتازانه و ببره و راهبری کنه. در حالیکه ایشان ممکنه سر جاش بشینه و در حد خودش اثر گذار باشه و در جاش از نفوذش نزد مقامات بالا استفاده کنه. بعد گفتن این نظر ها استاد با همه احترامی که برای شما قایلم و همش نظرات شما را قبول دارم چه کمکی به اصلاحات و گفتمان توسعه سیاسی می کنه؟ در همان موقعی که همه جو گیر شده بودند که باید آقای عارف رییس مجلس بشه من نظرم به کسانی نزدیک بود که نشه و آقای لاریجانی رییس باشه بیشتر می تونه کمک کنه. در شرایط کنونی بافت سیاسی حاکمیت البته. درود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
1
0
انتظار اقای زیباکلام از آقای عارف منطقی نیست. اصولا اقای عارف رو نمیشه یک اصلاح طلب تصور کرد.
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
0
1
عارف مرد بسیار خوبی است ولی پشتیبان و رهبر بسیار خوبی برای اصلاح طلبان نیستند اقای عارف آن هژمونی و برد لازم را ندارند باور کنید از اینکه این حرف را می زنم ناراحتم ولی این یک واقعیت انکار ناپذیر می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
1
اصلاحات واصولگرایی هرچه بودند خودشان رانشان دادند هم مجلس دستشان بود هم دولت هردوشان الان باید از تمامی اعمال گروههای سیاسی برایند گرفت و راه جدید ترسیم کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
1
موافقم اقاى عارف فقط درسخون بوده كه اين ژن خوبش به پسرش رسيده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
2
عارف فقط ژناش خوبه بقیه اش اضافست و دورریختنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
0
0
عارف...................
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین