کد خبر: ۴۷۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۷
درخواست ایران از شورای حکام در آستانه اجلاس بهاری

فضای دیپلماتیک را بر هم نزنید

آفتاب‌‌نیوز : در همین خصوص شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آورده، چهار ماه پیش هنگامی که شورای حکام به دلیل آنچه که جلوگیری ایران از تحقیقات آژانس و فعالیت های پنهان هسته ای ایران نامیده بود پرونده این کشور را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داد که منجر به وخیم تر شدن شرایط در روند پرونده هسته ای ایران شد. 

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس با درخواست برای حفظ خویشتنداری به منظور پرهیز از بین رفتن فضای کمابیش مثبت آژانس گفته، باید از بیان اظهارات تکراری خودداری کرد. سلطانیه در ادامه اظهارات خود همچنین تاکیده کرده، طرف دیگر باید مراقب باشد تا کاری نکند که شرایط را بر هم بزند، ما نیاز به خویشتنداری، آرامش و مذاکرات سازنده داریم. 

متن پیشنهاد کامل اروپا به ایران(کلیک کنید)

جلسه جدید با نطق محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی آغاز می شود و به نظر می رسد که او بار دیگر از ایران و قدرت های جهان خواهد خواست که به طور مسالمت آمیز این مناقشه را حل کنند. رهبران غربی پیشتر هر گونه غنی سازی در خاک ایران را منتفی دانسته بودند اما در مشوق های ارائه شده به ایران به این موضوع اشاره شده که ایران می تواند در صورت تعلیق و همکاری همه جانبه با بازرسان آژانس احتمالا بعد از چند سال غنی سازی را از سر بگیرد. 

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" چهارشنبه ، 17 خرداد در گزارشی نوشته بود بر اساس پیشنهاد تازه آمریکا واروپا به ایران، چنانچه این کشورشرایط دقیق ولازم الاجرای خاصی را رعایت کند،امکان انجام دادن فعالیت‌ها‌ی غنی سازی اورانیوم درخاک خود را خواهد داشت. 

به گفته منابع روزنامه واشنگتن پست، که نام آنها فاش نشده ایران در صورتی می تواند غنی سازی بومی داشته باشد که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطمینان حاصل کند که برنامه هسته ای ایران صلح آمیزاست وشورای امنیت هم باید متقاعد شود که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست. 

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارش مشابهی به این موضوع اشاره کرده بود که انتظار مي‌رود در نشست 35 كشور عضو شوراي حكام كه چند روز به طول خواهد انجاميد و در آن علاوه بر ديگر مسايل، درباره‌ي برنامه‌ هسته‌ای ايران نيز بحث خواهد شد، بحث‌هايي جدي انجام گيرد؛ اما قطعنامه يا ابتكاري مهم در آن صورت نخواهد گرفت. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات خبر داده بود که به نظر می رسد در حال حاضر هيچ كشوري، تمايلي به بر هم زدن اوضاع سیاسی حساس نداشته باشد.

تقويت فعاليت‌هاي همكاري فني آژانس، مسايل بين‌المللي پادماني و گزارش تحقق پادمان‌ها در سال 2005 ميلادي، همكاري آژانس با پروژه‌ي بين‌المللي راكتور آزمايشي گرما هسته‌ ای از مسايل مورد بحث و بررسي در نشست شوراي حكام خواهد بود كه همچون گذشته پشت درهاي بسته برگزار مي‌شود و خبرنگاران مجاز به ورود به اين جلسات نيستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین