کد خبر: ۴۷۵۴۵۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷
پنجمین جشنواره هنر برای صلح

هنرمندانی که نشان صلح گرفتند

محمود دولت‌آبادی، محمدرضا شجریان، ناصر تقوایی و کوروش شیشه‌گری چهار هنرمندی بودند که برنده نشان عالی هنر برای صلح سال 96 شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایسنا، در مراسم ویژه جشنواره هنر برای صلح که عصر امروز پنج‌شنبه (23 شهریور ماه) با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد،‌ از چهار چهره هنری کشور در عرصه‌ هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و تئاتر با اهدای نشان صلح تقدیر شد. محمود دولت‌آبادی، محمدرضا شجریان، ناصر تقوایی و کوروش شیشه‌گری چهار هنرمندی بودند که برنده نشان عالی هنر برای صلح سال 96 شدند، اما تنها محمود دولت‌آبادی در مراسم حضور داشت.

در ابتدای این مراسم، مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) در سخنانی کوتاه، اظهار کرد: میان صلح و هنر نسبت طبیعی و بدیهی وجود دارد. چند سالی است که تعدادی از هنرمندان جوان ما تلاش می‌کنند تا این جشنواره هنر برای صلح برگزار شود. در این چند سالی که کنار این دوستان بودم حس می‌کنم در جشنواره امسال تلاش آنها و همراهی اهل هنر بیشتر شده است.

او با اشاره به بین‌المللی شدن جشنواره هنر برای صلح، خاطرنشان کرد:  در همین راستا آثاری که در جشنواره سال گذشته ارائه شدند در طول سال در شهرهای مختلف دنیا به نمایش در آمدند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با تاکید بر اینکه خانه هنرمندان از این قبیل کارها استقبال می‌کند، گفت: امیدوارم در این چند روزی که ما میزبان جشنواره هنر برای صلح هستیم حضور هنرمندان و هنردوستان بیشتر شود.

در ادامه، مرتضی کاخی نویسنده و دیپلمات اسبق نیز در سخنانی با اشاره به مفهوم صلح، اظهار کرد: این کلمه‌ای که اینقدر درباره آن صحبت می‌کنیم یکی از بی‌گناه‌ترین کلمات و مفاهیم است. صلح کلمه‌ای است که واژه‌های دیگر نیز از آن خارج شده است و یکی از مهمترین آن واژه‌های جنگ است که در مقابل صلح قرار می‌گیرد.

او با بیان اینکه متاسفانه مقدماتی که برای صلح فراهم می‌شود بی‌پشتوانه است، ادامه داد: کسانی که بیش از همه درباره صلح سخن می‌گویند، غالبا مقدمات جنگی را بیشتر فراهم می‌آورند. این کار کمتر از دروغ نیست که کسانی که در دنیا نقش مهمی ایفا می‌کنند از صلح سخن می‌گویند، ولی بیشتر توجه به جنگ دارند.

کاخی خاطرنشان کرد: آنقدر واژه صلح زیاد به کار برده می‌شود که ارزش آن زبانی شده است به همین خاطر سخن گفتن در این باره سخت است. می‌توانم بگویم صلح چیست، اما نمی‌توانم بگویم که آن را دیده‌ام. وقتی کلمه صلح را می‌شنوم فکر می‌کنم افراد بیشتر می‌خواهند چیزی را مخفی کنند. آرزویم این است که روزی در جهانی زندگی کنیم که از ترس، درد و فشارهای درونی و بیرونی دور باشیم.

او با اشاره به سیاستمدارانی که از صلح سخن می‌گویند، افزود: این افراد صلح را برای آرامش پیدا نکرده‌اند بلکه صلح را پیدا کرده‌اند که جنگ را راحت‌تر انجام بدهند. این موضوعی است که آن را بر حسب تجربه به دست آورده‌ام. می‌توان حرف‌های امیدوارکننده زد اما به نظرم دروغ‌های دل‌نواز گفتن از هر جنایتی بدتر است.

کاخی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای به دست آوردن قدرت و پیش گامی است، یادآور شد: صلح کلمه‌ای است که ما آن را به صورت مصالحه به کار می‌بریم، اما نتیجه این حرف‌ها همین وضعیتی است که امروز وجود دارد.
در ادامه مراسم پیمان ابدالی (سرپرست گروه موسیقی بنفش) درباره مفهوم صلح اظهار کرد: صلح را می‌توانیم از خودمان شروع کنیم. ما باید با خودمان صلح داشته باشیم و ز این موضوع لذت ببریم. چراکه اگر با خودمان در صلح نباشیم، نمی‌توانیم با هیچ کسی آشتی باشیم.
به دنبال سخنان او قطعه موسیقی «خوشی‌ها ساده» با مضمون صلح و آشتی جهانی اجرا شد.
در بخشی از مراسم ویژه جشنواره هنر برای صلح، اولین نشان هنر با حضور رضا کیانیان به محمود دولت آبادی اهداء شد.

دولت‌آبادی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این جشنواره نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: جوانان کشور ما به همه چیز از جمله صلح فکر می‌کنند و برای اینکه بگویند صلح را دوست دارند و جنگ را دوست ندارند از کسی اجازه نمی‌گیرند.
او ادامه داد: ما در فارسی به جای صلح می‌توانیم از همان واژه آشتی استفاده کنیم، اما متاسفانه این واژه با جنگ است که معنی پیدا می‌کند. این ما نیستیم که بتوانیم با آرزوهای‌مان کار دنیا را درست کنیم. صلح و آشتی بشری آرزوی بزرگی است و بودا یکی از کسانی بود که این آرزوی زیبا را ترسیم کرد و امروز می‌بینیم که پیروان او جنگ را علم می‌کنند. پیامبر ما نیز صلح را پیشنهاد کرد و جالب است که امروز برخی پیروان ایشان در حال نابودی کشور متمدن یمن هستند. بنابراین ادیان و آرزوهای بزرگ بشریت به خدمت گرفته شده تا از آن سود دیگری گرفته شود.

دولت‌آبادی جنگ را مقوله‌ای امپریالیستی و خاصیت شهوانی قدرت‌طلبی برشمرد و بیان کرد: من صلح را توصیه می‌کنم ولی با حفظ توانایی دفاع از خود. ما هیچ هنرمندی را در جهان نمی‌شناسیم که جنگ را پیشنهاد کند. ما هنرمندان ایران نیز هیچگاه این را نمی‌گوییم، اما باید بدانیم که برای حفظ صلح نیاز به یک قدرت بازدارنده است و برای همین هم ما و سربازان ما، پاسدار صلح هستیم.
برنده دومین نشان عالی هنر برای صلح سال 96  محمدرضا شجریان بود. به درخواست محمدرضا شجریان، مرتضی کاخی نشان صلح او را دریافت کرد.
همچنین با حضور محمد فرنود (عکاس پیشکسوت) و کامبیز درم بخش (گرافیست) سومین و چهارمین نشان علی هنر برای صلح سال 96 به کوروش شیشه‌گری و ناصر تقوایی تقدیم شد. این دو هنرمند هیچ‌کدام در مراسم حضور نداشتند و نمایندگان آنها نشان‌ها را دریافت کردند.
 همچنین برای اولین بار پنجمین نشان هنر برای صلح به مجید رجبی معمار (مدیر خانه هنرمندان ایران) به پاس تلاش‌هایی که برای برگزاری جشنواره هنر برای صلح و بین اللملی شدن آن انجام داد، تقدیم شد.
همچنین با حضور پری ملکی، نشان حامی صلح برای حمایت از برگزاری این جشنواره، به علم‌الهدی (مدیر مجموعه آرتروم) و سعیده آبشناسان (مدیر مجموعه گوهران) اهداء شد.
فریدون فرید، دبیر جشنواره هنر برای صلح نیز از روند برگزاری جشنواره هنر برای صلح و تاریخچه این جشنواره گزارشی ارائه داد و بیانیه پایانی جشنواره را قرائت کرد.
همچنین در بخش دیگری از مراسم از اثر هنری منقش به «سلام صلح» اثر آریامنش رونمایی شد. آریامنش در سخنانی گفت: می‌خواستیم روی این بوم مشارکت مردمی را برای بیان صلح نشان دهیم که نتیجه همین اثر شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین