کد خبر: ۴۷۵۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵

متن بیانیه ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات سوری

بیانیه هیات های ایران، روسیه و ترکیه بانیان روند مذاکرات سوری آستانه در پایان نشست عمومی دور ششم این اجلاس روز جمعه با اعلام توافق برای ایجاد منطقه امن چهارم در ادلب سوریه و تاکید بر مبارزه با تروریسم در این کشور انتشار یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
بیانیه هیات های ایران، روسیه و ترکیه بانیان روند مذاکرات سوری آستانه در پایان نشست عمومی دور ششم این اجلاس روز جمعه با اعلام توافق برای ایجاد منطقه امن چهارم در ادلب سوریه و تاکید بر مبارزه با تروریسم در این کشور انتشار یافت.

در این بیانیه آمده است که جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنان اجرای رژیم آتش‌بس در جمهوری عربی سوریه با تاکید مجدد بر تعهد راسخ خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه، موارد زیر اعلام می کنند:

- پیروی از مفاد قطعنامه 2254 (2015) شورای امنیت سازمان ملل متحد
- استقبال از کاهش چشمگیر خشونت‌ها در عرصه سوریه در نتیجه اقدامات اتخاذ شده با هدف حفظ و تقویت رژیم آتش‌بس:
در 14 بند این بیانیه آمده است:

1 - رضایت خود را از پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای تفاهم مورخ 4 مه 2017 (14 اردیبهشت 96) در خصوص ایجاد نواحی کاهش تنش در جمهوری عربی سوریه اعلام می‌کنند.

2 - ایجاد نواحی کاهش تنش مطابق با تفاهم مورخ 4 مه 2017 در غوطه شرقی، در مناطقی از شمال استان حمص، در استان ادلب و مناطق مشخصی از استان‌های همجوار(لاذقیه، حماه و حلب) و همچنین قسمت‌های تعیین شده ای از جنوب سوریه (بر اساس ابتکار فدراسیون روسیه به عنوان یکی از کشورهای ضامن در فرایند آستانه)، با هدف تضمین رژیم آتش‌بس، تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و ادامه مبارزه علیه تروریسم) را اعلام می‌کنند.

3 - بار دیگر بر این موضوع تاکید دارند که ایجاد نواحی کاهش تنش و نوارهای امنیتی موقتی بوده و مدت زمان اجرای آن در آغاز ش ماه می‌باشد که مشروط به تداوم اجماع ضامنان به صورت خودکار تمدید خواهد شد.

4 - تاکید می‌کنند ایجاد نواحی کاهش تنش فوق‌الذکر تحت هیچ شرایطی حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه را خدشه‌دار نمی‌کند.

5 - نیروهای کنترل کاهش تنش {متعلق به} سه کشور ضامن را بر اساس نقشه های مورد توافق در {نشست کارشناسیِ} آنکارا در سپتامبر 2017 مطابق با سند قواعد حاکم بر استقرار نیروهای کنترل کاهش تنش که از سوی گروه کاری مشترک آماده شده به شکل موقت در نوارهای امنیتی نواحی کاهش تنش در استان ادلب و بخش هایی از استان های همجوار (استان‌های لاذقیه، حماه و حلب) با هدف جلوگیری از حوادث و برخورد بین طرف های درگیر (دولت سوریه و گروههای معارض مسلحی که به رژیم آتش بس پیوسته یا خواهند پیوست) اختصاص می دهند.

6 - یک مرکز هماهنگی مشترک ایرانی، روسی و ترکیه ای با هدف هماهنگی فعالیت های نیروهای کاهش تنش در نواحی کنترل تنش ایجاد می کنند.

7 - بر پیشرفت مبارزه با تروریسم و نابودی داعش، جبهه النصره، سایر افراد گروهها، تشکلات و موجودیت های مرتبط با آنها، در نتیجه ایجاد و آغاز به کار نواحی کاهش تنش فوق الذکر و اراده خود برای برداشتن گام های لازم برای تداوم جنگ علیه آنها در داخل و خارج نواحی کاهش تنش تاکید می کنند.

8 - بر نیاز طرف های درگیر برای برداشتن گام های اعتمادساز از جمله آزاد سازی دستگیر و ربوده شدگان، تحویل اجساد و شناسایی افراد گم شده و ایجاد شرایط بهتر برای فرایند سیاسی و آتش بس پایدار تاکید می کنند.

9 - نیاز نسبت به استفاده از نواحی کاهش تنش جهت دسترسی بشردوستانه سریع، ایمن و بدون مانع تاکید و در این ارتباط بندهای مرتبط در تفاهم نامه 4 مه 2017 را یادآوری می کنند.

10 - از ناظران فرایند آستانه و دیگر اعضای ذینفع جامعه بین المللی می خواهند از فرایند کاهش تنش و ایجاد ثبات در سوریه و همچنین ارسال کمک های بیشتر برای سوری ها، تسهیل مین زدایی بشردوستانه، حفظ میراث تاریخی، بازسازی زیرساخت های اساسی از جمله امکانات اجتماعی و اقتصادی این کشور حمایت کنند.

11 - از طرف های درگیر، نمایندگان مخالفان سوری و جامعه مدنی می خواهند تا از شرایط مطلوب درحال ظهور برای افزایش تلاش ها برای آغاز گفتگوی سوری- سوری و پیشبرد فرایند سیاسی ژنو تحت هدایت سازمان ملل، همچنین پیشبرد ابتکارات دیگر استفاده و در این امر تسریع کنند.

12 - بر اراده خود برای ادامه اجرای بندهای تفاهم نامه 4 مه 2017 و تصمیمات دیگری که پیش از آن در چارچوب روند آستانه اتحاذ شده است، مجددا تاکید می کنند.

13 - سپاسگزاری از رییس جمهوری و مقام های قزاقستان برای میزبانی از ششمین نشست بین المللی سوریه

14 - تصمیم گرفتند نشست بعدی بین المللی سوریه با حضور نمایندگان عالی رتبه را در آستانه اواخر اکتبر 2017 ( دهه اول آبان) برگزار کنند.

افزون بر هیات های ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه در امور عربی و آفریقا، الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه و سدات اونال معاون وزیر امور خارجه ترکیه به عنوان بانیان مذاکرات، نمایندگان دولت و مخالفان سوریه، قزاقستان به عنوان میزبان، هیات سازمان ملل و کشورهای ناظر در مذاکرات سوری آستانه شرکت دارند.

هیات دولت سوریه به سرپرستی بشار جعفری نماینده دائمی این کشور در سازمان ملل در مذاکرات آستانه شرکت دارد و 24 نماینده معارضان سوری پذیرنده پیمان آتش بس فراگیر نیز برای شرکت در این گفت وگوها در پایتخت قزاقستان بسر می برند.

استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در نشست آستانه شرکت دارد.

از آمریکا هم دیوید ساترفیلد نماینده وزارت خارجه این کشور در امور خاورمیانه به عنوان ناظر در مذاکرات حضور دارد و نائف آسفی تل رئیس بخش سیاسی وزارت خارجه اردن نیز به همین عنوان شرکت داشت.

مذاکرات آستانه که راهبرد آن پاییز سال گذشته در نشست مشترک وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در مسکو اعلام شد، تصمیم همگرایی سه کشور را برای کاهش دامنه درگیری ها، توافق جمعی مبارزه با تروریسم و همچنین برقراری آتش بس فراگیر در سوریه (از 10 دی ماه 95) در پی داشت که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز تائید شده است.

ایران، روسیه و ترکیه 14 اردیبهشت در چهارمین دور مذاکرات آستانه، تفاهم نامه ایجاد مناطق امن را در سوریه امضا کردند که در برگیرنده مناطقی در استان های ادلب، بخش هایی از حمص، غوطه شرقی، درعا و قنیطره با هدف کاهش خشونت ها است.

توقف همه اقدام های جنگی بین طرف های مناقشه شامل نیروهای دولتی و معارضان پیوسته به آتش بس، تسهیل دسترسی ساکنان به کمک های انسانی، بازسازی زیرساخت ها، تامین شرایط ارائه کمک های پزشکی و بازگشت آوارگان نیز در این تفاهم نامه مورد تاکید قرار گرفته است.

گروه کشورهای غربی-عربی ضدسوری به پیشگامی آمریکا از شش سال پیش با راهبرد سرنگونی حکومت سوریه سبب شدند، دهها هزار تروریست افراطی از کشورهای مختلف جهان به سوریه گسیل و از جنگ افزارهای پیشرفته، پول و حمایت های اطلاعاتی برخوردار شوند.

این اقدام های ضدسوری سبب تشکیل دهها گروه تروریستی شد که افزون بر قتل عام و کشتار صدها هزار نفر در سوریه و عراق و همچنین ویرانی دو کشور، آوارگی میلیون ها عراقی و سوری را در پی داشته است، ولی گروه کشورهای غربی-عربی هنوز هم به حمایت از گروههای مسلح و تروریستی ادامه می دهند.
منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین