کد خبر: ۴۷۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۴
در خواست پکن و مسکو از تهران :

بسته 1+5 را بپذیرید

آفتاب‌‌نیوز : جیانگ یو در کنفرانسی خبری گفت: چین از اینکه ایران اظهار داشته به طور جدی این پیشنهادها را مورد بررسی قرار می دهد، قدردانی کرده و امیدوار است ایران واکنش مثبتی به آن نشان دهد. وی افزود: در عین حال چین امیدوار است که تمام طرفهای درگیر در این مساله، صبر و شکیبایی خود را حفظ کرده و از روش هایی استفاده کنند که راه بازگشت به مذاکرات را هموار سازد. 

او تاکید کرد به اعتقاد ما اکنون فرصت جدیدی برای حل مسالمت آمیز  این مساله به وجود آمده است.
این اظهارات در حالی بیان می شود که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای عازم چین می شود.
 ایران عضو ناظر این سازمان است. 

جیانگ یو همچنین خبر داد که در حاشیه این اجلاس نشستی دو جانبه بین هوجین تائو رئیس جمهوری چین و احمدی نژاد انجام خواهد گرفت. او تاکید کرد ما نمی خواهیم مساله هسته ای ایران منجر به تنش و درگیری جدیدی در منطقه خاورمیانه شود و افزود تنها با گفتگو می توان بر اختلافها فائق آمد. 

بسیاری از کشورهایی که در جریان پرونده هسته ای ایران مشارکت دارند، امیدوارند بسته پیشنهادی به ایران که شامل مشوق ها و بازدارنده هایی در قبال توقف غنی سازی اورانیوم در این کشور است به حل مسالمت آمیز این مساله کمک کند.
این گزارش می افزاید: هنوز پاسخ رسمی ایران به این بسته پیشنهادی اعلام نشده است،ولی در صورت رد این پیشنهاد ،احتمال اعمال فشار و ارجاع این مساله به شورای امنیت سازمان ملل افزایش می یابد. 

روسیه هم از ایران خواست بسته را بپذیرد
 
همزمان با اظهارات سخنگوی وزارت خارجه چین، خبرگزاری ایتارتاس نیز سخنان مشابهی را از 2 همتای روسی وی نقل کرده است. 

در این خبر آمده است، میخائیل کامینین سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته است کشورش انتظار دارد تهران بسته پیشنهادی کشورهای 1+5 را به دقت بررسی کرده و با توجه به منافع بلند مدت این کشور تصمیم درستی را اتخاذ کند. 

وی افزود ما امیدواریم مذاکرات هسته ای با ایران از سرگرفته شود و در این مذاکرات به راه حلی دست یابیم که هم حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را در نظر بگیرد و هم نگرانی های جامعه جهانی را برطرف سازد. 

چین و روسیه در حالی که مخالفت خود را با اقدام غرب برای فشار به ایران برای توقف فعالیت های هسته ای خود، اعلام کرده اند، در عین حال امیدوارند که با پذیرش پیشنهاد مطرح شده توسط کشورهای 1+5 این مساله از راه دیپلماسی حل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین