کد خبر: ۴۷۶۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۴

پرونده آفتاب: حضور ایران در اجلاس شانگهای

آفتاب‌‌نیوز :

"آفتاب" در مجموعه گزارش هایی به موضوع گروه شانگهایی و مناسبات این اتحادیه با ایران پرداخته است.مجموع این گزارش ها را از طریق کلیک بر روی لینک های زیر می توانید دنبال کنید.این صفحه با خبر ها و گزارش های تازه تا پایان اجلاس شانگهای روزآمد خواهد شد. 

تاریخچه تشکیل گروه شانگهای - گزارشی از شبنم جعفرزاده :سازمان همکاری های شانگهای (SCO) سازمانی میان دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن 2001 توسط شش کشور جمهوری خلق چین، روسیه و جمهورهای ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان و تاجیکستان و بر پایه گروه پنج شانگهای تأسیس شده است. اصلی ترین اهداف این سازمان عبارتند از تقویت اعتمادی دو جانبه و روابط همسایگی خوب در میان کشورهای عضو، ارتقا سطح همکاری مؤثر آنها در زمینه های سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و آموزشی علاوه بر انرژی، حمل و نقل،‌ توریسم، حفاظت از محیط زیست، آرامش امنیت و ثبات منطقه، ایجاد نظام سیاسی و اقتصادی جدید جهانی برپایه عدل و دموکراسی، سازمان همکاری های شانگهای در روابط خارجی خود علیه هیچ کشور یا منطقه ای موضع گیری نمی کند. 

چرا ایران می خواهد به سازمان شانگهای بپیوندد؟ تحولات کنونی جهان معاصر، بر اهمیت همکاری کشورها با یکدیگر برای مقابله با تهدیدات مختلف که بسیاری از آنها ماهیتی بین‌المللی یافته‌اند، افزوده است. در چنین شرایطی، سازمان‌های منطقه‌ای، نقش برجسته‌ای می‌یابند که سازمان همکاری شانگهای یکی از‌ آنهاست.با توجه به اینکه ایران در حال حاضر عضو ناظر این سازمان است و به تازگی درخواست عضویت کامل را مطرح کرده است نگاهی به سازمان همکاری شانگهای و تاریخچه شکلگیری آن داشته ایم.

نقش ایران در اجلاس شانگهای- گفتگوی مریم مهدوی با رئیس گروه مطالعات روسیه دانشگاه تهران :حضور احمدی نژاد در اجلاس این دوره شانگهای با حساسیت های فراوانی از سوی غرب رو به رو شده است .دکتر «مهدی سنایی»؛ رئیس گروه مطالعات روسیه و شرق اروپا در دانشگاه تهران در خصوص اجلاس شانگهای می گوید: «حضور ایران در اجلاس سازمان همکاری های اقتصادی شانگهای می تواند به مفهوم حلقه اتصال حوزه خاورمیانه با حوزه آسیای مرکزی و قفقاز باشد.» این مدیر مؤسسه فرهنگی مطالعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز (ایراس) همچنین اعتقاد دارد که«حضور ایران در شانگهای می تواند پتانسیل رقابت را در منطقه، در سطحی به همکاری تبدیل کند.» 

احمدی نژاد در شانگهای:محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران صبح چهارشنبه برای شرکت در اجلاس رهبران گروه "شانگهای"عازم چین شد.کاظم وزیر هامانه وزیر نفت رییس جمهور را در این سفر همراهی می کند و قرار است که منوچهر متکی وزیر خارجه نیز که در شهر شانگهای به سر می برد به هیات عالی رتبه ایرانی بپیوندد. این نخستین حضور ایران در اجلاس شانگهای است که به عنوان عضو ناظر انجام می شود.رییس جمهور ایران هنگام ترک تهران به مقصد شانگهای گفته که اجلاس سازمان‌هاي منطقه‌ای شانگهاي كمك بسيار موثري به بست صلح و آرامش در سطح جهان خواهد كرد.

تحلیل روزنامه الشرق الاوسط از ورود ایران به شانگهای:
روزنامه الشرق الاوسط  نوشت « قاسم گومارت توگایف» وزیر خارجه قزاقستان گفته است. کشورش در نظر دارد که در حال حاضر از توسعه گروه شانگ های جلوگیری کند. توگایف این سخنان را در واکنش به گفته های غلام حسین الهام سخنگوی دولت در مورد احتمال شرکت احمدی نژاد در نشست آینده این گروه بیان کرده است. 

انتقاد رامسفلد از چین و روسیه برای دعوت از ایران گزارشی از محمد صادق امینی:
دونالد رامسفلد، وزیر دفاع آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای قبلی آمریکا مبنی بر حمایت ایران از سازمانهای تروریستی، از چین و روسیه برای حمایت از حضور ایران در اجلاس آتی سازمان همکاری های شانگهای که یکی از اهداف این سازمان مبارزه با تروریسم است انتقاد کرد. 

مخالفت آمریکا با میهمان ویژه در اجلاس شانگهای:
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران و ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به زودی در کشور چین با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به گزارش روزنامه روسی "نیز اویسیمایا گازیه تا" دومین ملاقات رهبران دو کشور در حالی صورت می گیرد که آمریکا تلاش جدیدی را برای منزوی کردن ایران آغاز کرده و حتی به پيشنهاد هسته‌يي جديد اروپا درباره ايران واكنش سردي نشان داده است.
 
نگرانی چین از توجه زیاد به احمدی نژاد در شانگهای:سران کشورهای روسیه و چین به همراه جمهوری های آسیای مرکزی نشست سالانه خود را در شانگهای در حالی آغاز کردند که موضوع ایران در صدر مسائل مورد بحث قرار گرفته و سازمان همکاری های شانگهای به علت حضور رئیس جمهور این کشور ناگهان از اهمیتی جهانی برخوردار شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه حضور ایران در این اجلاس موجب آش فتگی غرب شده است و چین در عین اینکه از حضور احمدی نژاد استقبال کرده نگران توجه بیش از حد به این حضور در اجلاس بوده است. با این حال رسانه های جهان پیش بینی می کردند که عمده توجه در این اجلاس بیش از هر کس دیگری معطوف به احمدی نژاد شود. 

یادداشت نوروزحمزوی درباره فرهنگ چین(اژد های خفته بیدار مي شود ): "بترسید از روزی که اژد های خفته بیدار شود." این پیش بینی توام با نگرانی ناپلئون بناپارت امپراطور فرانسه در ابتدای قرن نوزدهم میلادی است .ناپلئون در دوران اقتدار، بیداری اژدها را پیش بینی کرد، اکنون اما این اژدها بیدار شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین