آفتابنیوز : دفاعیات هیأت رئیسه
«موسی قربانی» عضو هیأت رئیسه مجلس هفتم معتقد است با این تصمیم هیأت رئیسه قرار است برخی سنت هایی که از مجالس قبلی به جا مانده ساماندهی شود.
نماینده قائنات در گفتوگو با آفتاب افزود: بعد از توصیه مقام رهبری به نمایندگان، هیأت رئیسه در این مقام است که مجلس برابر آیین نامه اداره شود و از روش های غیر آیین نامه ای که سنتی در مجالس ششم و هفتم شده است،جلوگیری شود.
اولین جلسه بدون تذکر (کلیک کنید)قربانی افزود: تذکرات آیین نامه ای طبق ماده 182 و 181 آیین نامه داخلی مجلس و حتی اخطار قانونی اساسی هر دو به اداره جلسه علنی مربوط می شود.
وی اظهار داشت: اگر هیأت رئیسه مجلس در رعایت اداره جلسه تخطی کرد باید تذکر داد و تذکر به مسایل بیرون از جلسه ربطی ندارد. عضو هیأت رئیسه گفت: البته اگر طبق آیین نامه بخواهیم عمل کنیم در اخطارهای قانونی اساسی که توسط نمایندگان داده می شود باید ابتدا نظر نمایندگان رأیگیری شود و اگر مجلس رأی داد اجازه بیان اخطار داده می شود.
قربانی تصریح کرد: ولی در بیان کلیه اخطارهای قانون اساسی نه نمایندگان توقع دارند اخطارها آنها رأی گیری شود نه اینکه رئیس مجلس به ذهنش می رسد که چنین رأی گیری انجام دهد و این برخلاف آیین نامه است. عضو هیأت رئیسه در عین حال خبر می دهد که در مورد نحوه تذکرات از نمایندگان مجلس نظرخواهی انجام خواهد شد.
تذکر نادران خوانده نشد (کلیک کنید)
قربانی در واکنش به اینکه «گفته می شود هیأت رئیسه قصد دارد از تذکراتی که بر علیه دولت است جلوگیری کند»،تأکید کرد:«این بی انصافی است، اینگونه تذکرات چه از سوی هیأت رئیسه و چه از سوی نمایندگان خلاف آیین نامه تشخیص داده شده است. چون در مورد اداره جلسه نیست».
وی اظهار داشت: نمایندگان می توانند در نطق پیش از دستور، تذکرات کتبی، استیضاح، تحقیق و تفحص و یا سوال از وزیر، ایرادات خود به کار دولت را مطرح کنند.
تصمیمات پنهان هیأت رئیسه
یکی از نمایندگانی که قصد داشت چهارشنبه تذکر دهد و از آن جلوگیری شد، معتقد است تصمیم گیریهای پنهانی در هیأت رئیسه در حال اتخاذ است تا تذکرات کم رنگ تر شوند.
«اسماعیل گرامی مقدم» عضو فراکسیون اقلیت گفت: روز چهارشنبه من و 5 نماینده دیگر برای تذکر اعلام آمادگی کرده بودیم ولی در مذاکره ای که با آقای حداد عادل داشتم، ایشان صلاح ندانستند تذکر من و بقیه مطرح شود. البته آقای حداد عادل دلیل این امر را دستور طولانی روز چهارشنبه دانستند.
نمانیده بجنورد تصریح کرد: در هیأت رئیسه تصمیم گیری های پنهان اتخاذ می شود تا اثرات تذکرات کم رنگ تر شود و مکانیزمی به وجود آید تا این تذکرات در آخر جلسه باشد و چون نمایندگان انگیزه ای در پایان جلسه ندارند مطمئنا تذکرات بی اثر می شوند.
وی اظهار داشت: در آیین نامه داخلی مجلس هم تذکرات را بعد از نطق ها و تذکرات کتبی عنوان کردند و چنانچه چنین اقدامی شود طبق آیین نامه به هیأت رئیسه تذکر خواهیم داد.
عضو فراکسیون اقلیت گفت: در آیین نامه داخلی که به تصویب قانونگذار رسیده و از قوانین محکم کشور است، شرح و وظایف نمایندگان مشخص شده و نمایندگان مجلس می توانند به عنوان ناظر بر قوای دیگر نسبت به حوادث مهم کشور تذکر دهند.
گرامی مقدم افزود: قانونگذار با این منطق تذکرات آیین نامه ای را مطرح کرده، البته شاید به مذاق هیأت رئیسه خوش نیاید ولی جزو آیین نامه است.
وی اظهار داشت:کارهای غیرکارشناسی بر روی آیین نامه ممکن است موجب برانگیخته شدن نمایندگان شود.
عضو فراکسیون اقلیت گفت: در بحث هایی مانند بحث رئیس دیوان محاسبات کشور، یا سخنان نسنجیده ای که باعث تعرفه قیمت تلفن همراه شد یا بحث تغییر ساعت رسمی کشور یا سخنان، سخنگوی ریاست جمهوری که معمولا موجب تضعیف مجلس است، نمایندگان مجبورند که تذکر دهند و هیأت رئیسه هم برای رفع این معضلات حق ندارد جلوی نمایندگان را بگیرد.
هیأت رئیسه بی تجربه و نقض آئین نامه
اما یک عضو ائتلاف آبادگران معتقد است اعضای هیأت رئیسه به دلیل بی تجربگی نسبت به آیین نامه داخلی خود ناقض آیین نامه هستند.
«سعید ابوطالب» نماینده تهران به خبرنگار پارلمانی آفتاب گفت: تذکراتی که در صحن علنی مجلس مطرح می شود مطابق صراحت آیین نامه است و هیأت رئیسه نمی تواند جلوی آن را بگیرد.
عضو کمیسیون فرهنگی افزود: نمایندگان می توانند به هیأت رئیسه نسبت به اداره جلسه یا حتی تخلفاتی که خارج از جلسه دادند تذکر دهند.
ابوطالب گفت: هیأت رئیسه نمی تواند نمایندگان به اینکه چه وقت تذکر دهند یا چه تعداد از نمایندگان تذکر دهند یا چند تذکر دهد،محدود کند.
وی اظهار داشت: در این مدت هیأت رئیسه مجلس است که قصور می کند. رئیس جلسه بعد از تذکر نماینده فقط باید بگویید وارد است یا نه، رئیس جلسه حق ندارد توضیح دهد چون وی می تواند بعد از نطق پیش از دستور نمایندگان به مدت 15 دقیقه در مورد مسایل مهم کشور صحبت کند.
نماینده تهران افزود: متأسفانه ما شاهد هستیم که رئیس جلسه در پایان هر تذکر صحبت های زیادی می کند که وقت مجلس را می گیرد و حتی برخی اوقات بین بحث دو نماینده که در مورد طرح یا لایحه ای صحبت می کنند وارد می شود که این خلاف آیین نامه است.
عضو ائتلاف آبادگران گفت: برخی نمایندگان در قالب تذکر در مورد موضوعات خارج از بحث جلسه صحبت می کنند رئیس جلسه باید بگوید خلاف است یا میکروفن را قطع کند اما با گذشت این دو سال از عمر مجلس می توان گفت هیأت رئیس مجلس بیش از نمایندگان تخلف کرده است.
ابوطالب با اشاره به اینکه «بعد از قانون اساسی، آیین نامه مجلس یکی از محکم ترین قوانین کشور است»،تصریح کرد: آیین نامه فقط بر مجلس شمولیت ندارد بلکه بر تمام قوا نظارت دارد.
وی اظهار داشت: در عمل باید به آیین نامه بیشتر دقت کنیم و تخلف از آن را بزرگ بشماریم متاسفانه دو سال است که هیأت رئیسه فراوان تخلف می کند.
نماینده تهران گفت: برخی نمایندگان که سابقه حضور در مجالس دیگر را دارند،تسلط بیشتر به آیین نامه دارند و به درستی آن را تفسیر می کنند، در حالی که هیأت رئیسه نمی تواند از پتانسیل های آیین نامه استفاده کنند.
ابوطالب افزود: بارها شاهد بودیم چون هیأت رئیسه تسلط کافی بر آیین نامه ندارد وقتی نماینده ای تذکر می دهد اعضای هیأت رئیسه به دنبال آن ماده هستند تا متوجه شوند نماینده به کدام ماده آیین نامه ای برای تذکر استناد کرده است.
عضو ائتلاف آبادگران در پاسخ به اینکه «آیا اجازه تذکر ندادن به نمایندگان از سوی هیأت رئیسه به دلیل تذکر به دولت از سوی نمایندگان است؟»،گفت: «خیر، چون نمایندگان برای تذکر دادن به قوه مجریه از پتانسیل های دیگر موجود در آیین نامه هم می توانند استفاده کنند».
نماینده تهران تصریح کرد: سوال از وزیر، تذکر کتبی، استیضاح، تحقیق و تفحص و بسیاری از پتانسیل هایی که در کمیسیون ها وجود دارد که نماینده می تواند به راحتی از دولت و دولتیان در خصوص کارهایی که انجام می دهند توضیح بخواهد.
ابوطالب با اشاره به اینکه «مطمئنا هیأت رئیسه از دولت حمایت می کند»،افزود: هیأت رئیسه شان مجلس را پاس نمی دارد در نظرات بر عملکرد قوای دیگر و در اعمال نظارتی دست نمایندگان کوتاه شده است.
وی اظهار داشت: البته نمایندگان هم تمام اعمال نظارتی خود را خلاصه به یک تذکر کردند که در یک جمله اعتراض خود را به دولتیان مطرح کنند و از ابزار دیگر استفاده نمی کنند.
عضو کمیسیون فرهنگی افزود: هیأت رئیسه مجلس هم وقتی در آماج تذکرات قرار می گیرد شروع به محدود کردن تذکرات می کند و به جای اینکه خود را با آیین نامه وفق دهد، شروع به نقض آیین نامه و اعمال فشار بر نمایندگان می کند.