کد خبر: ۴۷۷۰۱۴
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴

ساخت ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان در ایران توسط بریتانیایی‌ها/ظرفیت نیروگاه؛ 600مگاوات

یک شرکت بریتانیایی می‌خواهد یکی از برزگترین نیروگاه‌های انرژی خورشیدی جهان را در ایران بسازد.
آفتاب‌‌نیوز :
شرکت بریتانیایی کوئرکس برای ساخت یک نیروگاه خورشیدی در ایران بیش از نیم میلیارد یورو هزینه کند، ساخت این نیروگاه از نیمه اول سال 2018 شروع می‌شود.

قرار است این نیروگاه 600 مگاواتی در مناطق مرکزی ایران ساخته شود و بعد از پروژه‌های 1.5 گیگاواتی هند و چین تبدیل به ششمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان شود.

دیگو بیاسی مدیرعامل این شرکت که پیش از این سابقه در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در اروپا را دارد در رابطه با این این پروژه گفت: « این پروژه‌ای برای منافع ملی است به همین دلیل از ما حمایت خاصی می‌شود، در واقع سرمایه گذاران زیادی از ما حمایت می‌کردند و ما تصمیم گرفتیم به جای اجرای چند پروژه کوچک، یک پروژه را اجرا کنیم.

شرکت کوئرکس در سال 2010 تاسیس شده و حدود 40 نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در  اروپا ساخته است، اما پروژه ایران اولین پروژه‌ی غیر اروپلیی این شرکت است، به گفته بیاسی این پروژه به تقاضای مشتری ساخته شده است.

بر اساس قرارداد شرکت کوئرکس با وزارت نیروی ایران، این شرکت مسئول ساخت، توسعه و عملیت این نیروگاه خورشیدی است.

قرار است تمام شدن این پروژه 3 سال طول بکشد و هر 6 ماه 100 مگاوات از این نیروگاه خورشیدی به صورت جداگانه کار کند و به شبکه متصل شود تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند.

ایران کشوری است که به شدت به انرژی گاز طبیعی و نفت متکی است ولی به تازگی مسئله آلودگی هوا باعث شده ایران توجه بیشتری به انرژی‌های تجدیدپذیر کند و تعهد دهد که تا سال 2020 ظرفیت انرژی تجدیدپذیر خود را 5 گیگاوات افزایش دهد.

بر اساس اطلاعات وزارت نیروی ایران ظرفیت انرژی خورشیدی ایران 53 مگاوات است ولی 76 کشور در ایران توافقاتی را امضا کرده‌اند تا این ظرفیت را 932 مگاوات دیگر افزایش دهند، بعد از لغو تحریم‌ها میزان سرمایه‌گذاری در ایران بیشتر شده است.

بیاسی در این باره عنوان کرد: «بازار ایران در سمت مجازش فعال شده است اما در سمت ساخت و ساز هنوز فعال نشده، ما فکر می‌کنیم بعد از این پروژه میزان علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در ایران افزایش پیدا کند.»

همانطوری برخورد می‌شود که با سرمایه‌گذاران داخلی برخورد شده است. همچنین بیاسی گفت که وزارت نیرو تضمین کرده است که هزینه برق این پرژه هم پرداخت شود.

به گفته مدیرعامل کوئرکس این شرکت همچنین تصمیم گرفته است در انجام این پروژه با شرکت ایرانی صانیر همکاری کند و ممگن است تعرفه تشویقی این این پروژه 15 درصد افزایش پیدا کند. بر اساس قوانین رژیم سرمایه‌گذاری ایران اگر از تجهیزات داخلی استفاده شود تعرفه تشویقی می‌تواند تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

«تغدیه در تعرفه» یا «تعرفه تشویقی» پولی است که وزارت نیرو به تولید کننده برق از انرژی تجدیدپذیر می‌دهد.

گفتنی است روز گذشته بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن هم از برگزاری مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه بزرگ خورشیدی 600 مگاواتی خبر داده بود.

منبع: رویترز/ 19 سپتامبر 2017
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین