کد خبر: ۴۷۷۰۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۸

ترکیه راه را برای ایران هموار می کند

آفتاب‌‌نیوز :  روزنامه زمان چاپ ترکیه با اعلام این مطلب از قول مقامات وزارت خارجه ترکیه می نویسد در صورتی که پیش از اجلاس گروه هشت پیشرفتی در این مساله حاصل شود، تصمیم به اقدام نظامی و نیز تحریم تجاری علیه ایران کاری بیهوده خواهد بود بنابراین احتمال به تعویق افتادن حل بحران ایران وجود دارد. با این حال منابع دیپلماتیک ترک می گویند که اگر در حل مساله هسته ای ایران تاخیر ایجاد شود، مساله عراق در جایگاه بالاتری از دستور کار دولت ترکیه قرار خواهد گرفت. 

به گزارش روزنامه زمان این نگرانی در دولت این کشور وجود دارد که اگر عراق از دستور کار خارج شود، مساله ای بی اهمیت جایگزین آن خواهد شد. 

از آنجایی که ایران مانند پلی ارتباطی میان ترکیه و آسیای مرکزی است، مقامات دولت ترکیه شدیدا با حل بحران از طریق استفاده از زور یا تحریم مخالفت دارند و از پاییز سال گذشته دولت آنکارا به طور مداوم تلاش هایی را درجهت حل دیپلماتیک این قضیه صورت داده است. علاوه بر آن شبکه ارتباطی مداومی هم میان ترکیه، اتحادیه اروپا، امریکا و ایران وجود داشته است. 

به گفته همین مقامات وزارت خارجه ترکیه، نقش دولت آنکارا در مساله هسته ای ایران را نمی توان تحت عنوانی چون« پیام رسان» یا « میانجی» تعریف کرد بلکه عبارت «هموار کننده» برای توصیف نقش ترکیه مناسب تر است.

به نوشته این روزنامه ترکیه، دولت این کشور با وجود گام هایی که در پایان دادن به مناقشه هسته ای ایران برداشته است، همواره موضع محکم خود را در این باره حفظ کرده است و تماس های اخیر با مقامات آلمان، آمریکا، اسرائیل و ایران خود موید نقش پر اهمیت ترکیه در این موضوع است. 

مقامات یاد شده معتقدند که در مقایسه با دو ماه پیش پیشرفت قابل توجهی در مدیریت پرونده هسته ای انجام نشده است و برای حل این بحران باید تحت برنامه ای عمل کرد که نه آوازه ملی ایران را بی اعتبار کند و نه به جایگاه جهانی آمریکا لطمه بزند. زمان در ادامه می نویسد که بسته مشوق های اخیر اروپا که به دولت ایران ارائه شده گام مهمی به جلو محسوب می شود و در این رابطه بر اهمیت تماس میان مقامات ترکیه با کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، خاویر سولانا نماینده اتحادیه اروپا، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان و منوچهر متکی وزیر خارجه ایران تاکید می کند. "زمان "تلاش های دولت‌ آنکارا را در تعدیل رویکرد تهران به مشوق ها بسیار مهم می داند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین