کد خبر: ۴۷۷۱۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲

کوله پشتی های کمر شکن

بسیاری از افرادی که سابقه به دوش کشیدن کوله های سنگین مدرسه را دارند با کمر دردهای سختی مواجه می شوند، کارشناسان راه حل هایی برای مقابله با عوارض استفاده از کوله ها ارائه می دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
وزن یک کودک هفت تا ١٢ ساله بین ٢٠ تا ٣٥ کیلوگرم است. اما همین کودکان در راه رفت‌ و آمد به مدرسه گاهی کیفی تا حدود هشت کیلوگرم را به دوش می کشد. این وزن چیزی در حد یک سوم وزن دانش آموزان است. این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی وزن کوله‌پشتی باید کمتر از ١٠ تا ١٥ درصد وزن دانش آموز باشد.
شایع‌ترین ناهنجاری در دانش‌آموزان نشانه‌های نامتقارن و افزایش قوس کمر و دفورمیتی اندام‌ها به دلیل حمل کوله‌پشتی‌های دوطرفه و یک‌طرفه سنگین است که سبب خمیدگی غیرطبیعی و بیش از اندازه‌ ستون مهره‌ پشت به طرف عقب شده که در صورت شدید بودن این حالت، ریه تحت فشار قرار می‌گیرد و اختلال در تنفس را به وجود می‌آورد.
«مهرداد بهرامیان» عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران، در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا درباره راه حل مشکلات ناشی از کوله پشتی نامناسب می گوید: متخصصان فیزیوتراپی و ارگونومی در این بخش می توانند نقش مثبتی داشته باشند، این دو گروه با طراحی کوله پشتی هایی مقاوم در عین حال سبک که از ناحیه پشت منطبق با قوس های ستون فقرات باشد و بتواند وزن داخل کوله پشتی را به طور مناسب تقسیم کند، کمک موثری در رفع مشکل کوله های سنگین مدرسه بر می دارند.
به گفته بهرامیان در عین حال استفاده از الیاف نانو که سبب جلوگیری از تعرق کودکان از ناحیه پشت می شود، می تواند به مناسب بودن کوله پشتی کمک کند. 
این فیزوتراپیست افزود: همچنین بهتر است با در اختیار قرار دادن یک فضای شخصی مناسب در مدرسه، مثل کمد برای دانش آموزان از حمل وسایل سنگین توسط دانش آموز که تنها در محیط مدرسه کاربرد دارد و باعث مشکلات جسمی برای وی می شود، جلوگیری کند. 
به گفته وی راه دیگر آن است که به کمک فیزیوتراپ به تقویت عضلات ستون فقرات کودکان کرد. 
وی در میانه همه راه حل ها می گوید: مهمترین نقش را والدین دارند. نظارت و پیگیری اقدامات کمکی و انتخاب کوله پشتی مناسب از سوی آنها، مثل انتخاب دفتر و کتاب های سبک و یا قراردادن یک سری از وسایل کمک درسی و شخصی مثل مدادرنگی، ظرف آب و حوله در کمد مدرسه می تواند از سنگینی کوله پشتی کودکان بکاهد. 
بهرامیان اضافه می کند: قطعا انجمن فیزیوتراپی ایران آمادگی دارد در تعاملی دو طرفه با وزارت آموزش وپرورش برای ارزیابی و معاینه مشکلات ستون فقرات دانش آموزان از طریق کارشناسان خبره خود تمام تلاشش را بکار ببندد تا به پیشگیری به موقع، استفاده از کوله های سنگین دانش آموزان مدد رساند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین