کد خبر: ۴۷۷۸۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۸

عرضه کنندگان کالای معیوب باید خسارت بدهند

آفتاب‌‌نیوز :
با تصويب مجلس مصرف كننده هم مي‌تواند همان كالا و خدمت را بدون اخذ ما به التفاوت يا با اخذ آن استيفا كند و همچنين مختار است به استرداد كالا و دريافت وجه آن اقدام كند.
براين اساس چنانچه خسارات وارده ناشي از عيب يا كيفيت نداشتن باشد و عرضه كنندگان به آن آگاهي‌ داشته باشند، علاوه بر جبران خسارت به مجازات در اين قانون محكوم خواهند شد.
اين لايحه عرضه كنندگان كالا و خدمات و توليد كنندگان را نيز مكلف مي‌كند تا ضمانت نامه‌اي را كه در بردارنده مدت و نوع ضمانت است، همراه با صورت حساب فروش كه در آن قسمت كالا یا اجرت خدمات و تاريخ عرضه درج شده باشد، به مصرف كنندگان ارائه كند.
همچنين عرضه كنندگان كالا و خدمات و توليد كنندگان بايد اطلاعات لازم را شامل نوع، كيفيت، كميت، آگاهي‌هاي مقدم بر مصرف، تاريخ توليد و انقضاي مصرف در اختيار مصرف كنندگان قرار دهند.
براساس اين لايحه عرضه كنندگان كالا و خدمات و توليد كنندگان مكلفند نمونه كالاي موجود در انبار را براي فروش در معرض ديد مصرف كنندگان قرار دهند و چنانچه امكان نمايش آنها در فرودشگاه وجود ندارد، مشخصات كامل كالا را به اطلاع مصرف كنندگان برسانند.
براين اساس تحميل كالا و خدمات خاص يا همراه كردن كالاي ديگر و يا مشروط كردن تحويل كالا يا ارائه خدمت به نحوي كه حق آزادي انتخاب مصرف كننده سلب يا محدود شود ممنوع است.
داشتن نشان استاندارد نيز در خصوص كالا و خدمات مشمول استاندارد اجباري الزامي است. وزارت بازرگاني با همكاري وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و موسسات ذي ربط بايد فهرست انواع كالا و خدمات، نوع اطلاعات، نحوه اعلام آن، سقف ارزش كالا و خدماتي كه نياز به صدور ضمانتنامه و صورتحساب دارد، شرايط تفويض و استرداد كالا را ظرف سه ماه تعيين و اعلام كند، وزارت بازرگاني همچنين موظف شد فهرست مربوط به اقلام دارويي و تجهيزات پزشكي واحدهای خدمات پزشكي اعم از تشخيص و درمان را با همكاري وزارت بهداشت تهيه و اعلام كند.
نمایندگان بررسی 20 ماده دیگر این لایحه را به علت نبود وقت به جلسه علنی روز سه شنبه موکول کردند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین