کد خبر: ۴۷۸۲۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۸:۳۰

بدبینی اروپا به سیاست خارجی آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : بنابر نظر سنجی هریس که با همکاری روزنامه فایننشال تایمز در آستانه سفر اخیر بوش به اروپا انجام شده، آمریکا با کسب 36 درصد آرا بزرگترین تهدیدجهان شناخته شده است. در این نظر سنجی از پنج هزار نفر از مردم انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا درباره مسائل مختلفی نظر خواهی شده است که از این تعداد 36 درصد آمریکا، 30 درصد ایران و 18 درصد چین را اصلی ترین تهدید صلح و ثبات جهانی ذکر کرده اند.

 به اعتقاد یکی از کارشناسان فرانسوی، چنین نظر سنجی هاِيی حاکی از نگاه غیر دوستانه اروپایی ها به آمریکا به سبب حمله آمریکا به عراق در سال 2003 است و در عین حال چشم انداز همکاری های میان اروپا و آمریکا را در مورد بسیاری از مسائل مانند لبنان، افغانستان و ایران تیره می کند. وی معتقد است که روابط فرا آتلاتیکی در سطح رسمی بسیار بهتر از پیش هستند حتی اگر تفاوت های موجود در مورد چگونگی حل بحران های جهانی و مشکلات بین المللی حل ناشده باقی بمانند. 

نظرسنجی هریس روزنامه فایننشال تایمز نشان می دهد که فرانسوی ها از سایر اروپایی ها بدبین تر بوده اند، اسپانیایی ها بیشتر اعتقاد داشتند که کشورشان در مسیر درستی حرکت می کند و انگلیسی ها تصور می کردند که شرکت های خارجی به راحتی می توانند در کشور آنها کار کنند.
 
این بررسی هم چنین نشان داد که شکاف زیادی در نظرات اروپایی در مورد انرژی هسته ای وجود دارد. در ایتالیا، فرانسه و انگلیس حمایت شدیدی از این انرژی و در اسپانیا و آلمان مخالفت جدی با این ایده وجود داشته است. 

پرزیدنت بوش قرار است روز چهارشنبه به اجلاس اتحادیه اروپا و آمریکا در وین شرکت کند و احتمالا مسائل مورد توجه دو طرف در آن مطرح خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین