کد خبر: ۴۷۸۴۶۰
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳

خستگی مزمن، مهم‌ترین علامت کم‌خونی

یک دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی در خراسان‌جنوبی گفت: مهم‌ترین علامت کم‌خونی، خستگی مزمن و زودرس در افراد است.
آفتاب‌‌نیوز : «آفاق زارعی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: ضعف و رنگ‌پریدگی، تند شدن نبض و ضربان قلب، کوتاهی تنفس، درد قفسه سینه، سرگیجه و ضعف و سبکی در سر از علائم کم‌خونی است.

وی افزود: مشکلاتی چون نداشتن توجه و تمرکز، سردرد، بی‌حسی و سردی دست و پا، رنگ‌پریدگی در ناخن‌ها، میل به خوردن مواد غیرخوراکی چون خاک و قاشقی شدن ناخن‌ها از علائم دیگر است که در افراد مختلف به صورت‌های مختلفی بروز می‌کند.

این دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: این علائم از نوع خفیف تا شدید در انواع کم‌خونی اتفاق می‌افتد و در دانش‌آموزان می‌تواند به افت تحصیلی منجر شود.

زارعی ادامه داد: این بیماری در نوع خفیف آن اغلب شناخته نمی‌شود و از همین‌رو درمان آن هم غفلت می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد عوارض در افراد شود.

وی با بیان این‌که اغلب افراد نیز ممکن است کم‌خونی را دست کم بگیرند و یا حتی خوددرمانی کنند، تصریح کرد: در حالی که باید به این نکته توجه داشت که درمان کم‌خونی امری ضروری و لازم است و آگاهی نسبت به شناخت علائم این بیماری و مراجعه‌ به موقع به پزشک و درمان آن اهمیت زیادی دارد.

این دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی اظهار کرد: والدین باید حتماً به علائم کم‌خونی در فرزندان خود واقف باشند و در صورت وجود مشکلات نداشتن توجه و تمرکز، خستگی زودرس هنگام بازی و فعالیت، بی‌اشتهایی و یا افت تحصیلی آنان به پزشک مراجعه کنند.

زارعی ادامه داد: مصرف ناکافی آهن، جذب ناکافی آن و خونریزی شدید از علل کم‌خونی فقر آهن است و باید توجه داشت که افزایش نیاز به آهن در دوران‌های خاصی از زندگی چون حاملگی و نوجوانی یا دوران قاعدگی وجود دارد.

وی با بیان این‌که کاهش مصرف مواد غذایی حاوی آهن از جمله گوشت قرمز، عدس، زرده تخم مرغ، سبزی و میوه‌ها و عدم جذب آهن به علل کمبود ویتامین  B12   و اسید فولیک رخ می‌دهد، افزود: با کمبود این ویتامین‌ها حتی در صورت وجود آهن کافی در مواد غذایی، جذب آهن به درستی اتفاق نمی‌افتد.

این دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی تصریح کرد: داشتن سیستم گوارشی سالم و نیز مصرف مواد غذایی حاوی اسید فولیک از جمله سبزی‌ها و میوه‌جات از کمبود این مواد در بدن جلوگیری می‌کند.

زارعی ادامه داد: مصرف چای بلافاصله قبل یا بعد از غذا نیز از جذب آهن موجود در غذا پیشگیری می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود یک تا دو ساعت قبل یا بعد از غذا از مصرف چای خودداری شود.

این دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی ادامه داد: در صورت اثبات آنمی فقر آهن که با بررسی تاریخچه بیمار، معاینه فیزیکی و آزمایش خون مسجل می‌شود، پزشک به‌دنبال رفع علائم و در صورت وجود، درمان بیماری زمینه‌ای برمی‌آید.

وی با بیان این‌که درمان کم‌خونی فقر آهن با استفاده از انواع مختلف داروهای آهن از جمله خوراکی و تزریقی است، اظهار کرد: مصرف قرص آهن که روشی شایع در درمان کم‌خونی است، در افراد مختلف عوارض مختلفی از جمله دل‌درد، دل‌پیچه، اسهال و یبوست به همراه دارد.

این دانشجوی دکترای تخصصی آموزش پزشکی افزود:  برای کاهش عوارض آن توصیه می‌شود که آخر شب و با معده‌ی پر مصرف شود. وجود ویتامین C نیز جذب آهن را افزایش می‌دهد.

زارعی یادآور شد: از همین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که قرص آهن با مقداری محلول آب لیمو یا آب پرتقال مصرف شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین