کد خبر: ۴۷۸۵۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۰۱

بهار تمام شد،‌از کنفرانس هولوکاست چه خبر؟

آفتاب‌‌نیوز : برخی از  مقام های بلندپایه غربی با اشاره به این دو مقوله و با این توجیه که «کشوری که خواهان نابودی یک کشور دیگر است صلاحیت استفاده از دانش هسته ای که می تواند به ساخت بمب اتم ختم شود، ندارد» و یا «شخصی که نژادکشی یهودیان توسط ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم را افسانه می داند، نمی تواند از حق یک کشور در برخورداری از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای دفاع کند»، فشارها و بدبینی های خود و دولتشان را بر مذاکرات و لابی های تیم جدید مذاکره کننده هسته ای ایران افزایش دادند. 

موج محکومیت این گفته های احمدی نژاد در غرب و حمایت برخی سازمان‌ها و دولت های عرب خاورمیانه مانند حماس و حزب الله و به خصوص مردم مسلمان این منطقه از این اظهارات باعث شد تا در نهایت جمهوری اسلامی ایران از برگزاری کنفرانسی بین المللی در تهران برای «بررسی علمی و تاریخی واقعه هولوکاست» در بهار 1385 خبر بدهد. 

این در حالی است که در کشورهای اروپایی و پس از جنگ جهانی دوم، قانونی به تصویب تمام کشورهای عضو رسیده است که هیچ شخص، نهاد یا دولتی حق انکار واقعیت های محرز جنگ جهانی دوم را ندارد و «هولوکاست» جزو ارکان غیرقابل انکار این واقعیت ها به شمار می رود.

تظاهرات نئونازی ها در حمایت از احمدی نژاد(کلیک کنید)

اما مقامات دولت، نمایندگان مجلس و کارشناسان تاریخی و سیاسی اصولگرای ایران با اشاره به این نکته که «هیچ سند و مدرک مستدل و دقیقی از ابعاد و واقعیات ماجرای هولوکاست ارائه نشده است»، برگزاری کنفرانس بین المللی هولوکاست در تهران را باعث آن می دانستند که این ابعاد در یک فضای منطقی و به دور از جنجال بررسی شود و مخالفان و موافقان این موضوع با ارائه اسناد،‌ مدارک و شواهد خود به رد (افسانه)‌ یا اثبات (حقیقت) هولوکاست بپردازند.

آصفی:برگزاری کنفرانس هولوکاست،بهار 85،تهران
با این حال، جدال لفظی و مطبوعاتی تهران و غرب در این زمینه آنقدر ادامه پیدا کرد تا در نهایت «حمیدرضا آصفی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تأکید بر برگزاری این کنفرانس در بهار سال 85 در تهران از «تونی بلر» نخست وزیر انگلستان که یکی از جدی ترین و تندترین مخالفت ها را نسبت به سخنان احمدی نژاد رئیس جمهور ایران ابراز داشته بود، ‌دعوت کند تا با حضور و یا ارائه مقاله در این کنفرانس،‌ «سخنانی را که نمی تواند در انگلستان بیان کند،‌ در تهران بیان کند.» 

از کنفرانس هولوکاست چه خبر؟
با وجود تمام این شرایط، این روزها آخرین روزهای فصل بهار سال 1385 است و از برگزاری کنفرانس بین المللی هولوکاست در تهران هیچ خبری نیست. 

بدون شک برگزاری این کنفرانس با سطح و گستره ای که مقامات تهران وعده آن را داده بودند در یکی دو روز آینده که تا پایان بهار باقی مانده، به هیچ عنوان امکان پذیر نیست اما نکته جالب این است که چند ماهی می شود که دیگر هیچ مقام رسمی یا غیررسمی هم کوچکترین اشاره ای به این کنفرانس و مقدمات اجرای آن نمی کند. 

خبرنگار سیاسی آفتاب در این زمینه در تلاش برآمد تا نظر سخنگوی وزارت خارجه ایران را در این زمینه و عاقبت کنفرانس هولوکاست جویا شود اما آصفی هرگونه پاسخ در این زمینه را به جلسات هفتگی مطبوعاتی خود موکول کرد. 

آصفی پس از اصرار آفتاب که خواهان اظهار نظر صریح وی درباره برگزار شدن یا برگزار نشدن این کنفرانس بود، صرفا به بیان این نکته که «کنفرانس هولوکاست برگزار خواهد شد»، اکتفا کرد. 

با این حال باید دید که آیا سخنگوی وزارت خارجه در نشست آینده مطبوعاتی خود،‌ گزارشی از مقدمات برگزاری این کنفرانس یا لااقل تاریخ برگزاری آن ارائه خواهد داد یا خیر؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین