کد خبر: ۴۷۸۵۳۷
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳

۸۰۰ میلیون دلار زیان انفجار مهمات در اوکراین

دبیر کمیسیون امنیت ملی و دفاعی پارلمان اوکراین (رادا)، برآورد خسارت وارده به انبار 188 هزار تنی مهمات در منطقه ونیتسا در این کشور را 800 میلیون دلار اعلام کرد که بر اساس ارزیابی دادستانی نظامی، خرابکاری عامل آن بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 آتش سوزی حدود ساعت 10 شامگاه سه شنبه به وقت مسکو در انبار مهمات ارتش اوکراین در قصبه کالینوفکا در استان ونتسیا آغاز شده و اکنون هم جریان دارد.

روزنامه روسی ایزوستیا روز چهارشنبه در بخش اخبار آنلاین خود به نقل از «ایوان وینیک» نوشت: بر اثر آتش گرفتن و نابودی مهمات، 800 میلیون دلار به ارتش زیان وارد شده و پنهان کردن حقیقت یا تظاهر به اینکه حادثه مهمی رخ نداده، ناممکن است.

وینیک در همین حال به گزارش وزارت دفاع اوکراین اشاره کرد که بر اساس آن 70 درصد مهمات در انبار ونیتسا سالم مانده است. 

بر پایه داده های رسانه های روسی، انفجارهای پیاپی مهمات در انبار شعله ور ونیتسا همچنان ادامه دارد و این حادثه قربانیانی نیز داشته که از شمار دقیق آن اطلاعی در دست نیست.
در همین حال، دادستانی نظامی اوکراین خرابکاری را عامل این واقعه معرفی کرده و از دستگیری چند نفر نیز خبر داده است. 

خبرگزاری ایتارتاس در باره آتش سوزی و ادامه آن نوشته است: همزمان با فعالیت آتش نشانان، ماموران امنیتی ساکنان روستاهای نزدیک را به مناطق امن تر تخلیه کرده اند که حدود 30 هزار نفر شده اند.

رسانه روسی افزود: بر اثر آتش سوزی و انفجارهای مکرر شیشه های بسیاری از ساختمان ها شکسته و قطعات مهمات پس از انفجار تا شعاع چند کیلومتری پرتاب می شود. 

با تصمیم مرکز کنترل هوایی اوکراین، حریم منطقه حادثه تا شعاع 50 کیلومتری برای پرواز هواپیماها بسته شده و قطارها هم از منطقه عبور نمی کنند.

انبار مهمات ارتش اوکراین در قصبه کالینوفکا (در 15 کیلومتری شهر ونتسیا مرکز استان همنام) از بزرگترین انبارهای نظامی است که 188 هزار تن مهمات در محوطه ای به وسعت 60 هکتار نگهداری می شود و بیشتر گلوله های آتشبار اسمرچ، اوراگان و گراد (انواع پیشرفته کاتیوشا) است.

در اوکراین در سال های اخیر چند مورد آتش سوزی در انبارهای مهمات و تسلیحات رخ داده است.

آخرین مورد آتش سوزی انبار نظامی در اوکراین چهارم فروردین در استان خارکف در شرق این کشور رخ داد و یک نفر کشته و 15 هزار نفر از ساکنان محلی نیز تخلیه شدند. 

به گزارش ایرنا،برای خاموش کردن آن آتش سوزی، پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین، کمک فوری سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را خواستار شد. 

12 بهمن سال 93 نیز انفجار انبار مهمات منطقه کراسنی چابان استان هرسون در ساحل دریای سیاه سبب بروز آتش سوزی گسترده ای شد و جان شش نظامی از جمله دو افسر را گرفت. 

اوکراین از دوره شوروی سابق به دلیل نزدیکی به مرزهای غربی و همسایگی با اروپا، یکی از مهم ترین مراکز نگهداری مهمات بوده و هنوز هم بسیاری از این انبارها باقی مانده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین