کد خبر: ۴۷۸۶۲۳
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴

پلمب 115 خانه مسافر در قم

فرماندار قم گفت:در طول دو ماه گذشته 115 خانه مسافر در قم که فاقد ایمنی لازم بود پلمب شد.
آفتاب‌‌نیوز :
رضا سیار امروز در جلسه کمیته ایمنی استان قم در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این استان افزود: این اقدام با مشارکت دستگاه‌های امنیتی و اجرایی به ویژه تعامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با بررسی های کارشناسانه متوجه شدیم 500 خانه مسافر غیرمجاز در قم فعال است که این خانه ها ظرفیت 15 هزار تختی دارد و باید برای ارتقای ایمنی مسافران مورد رسیدگی قرار گیرند.

سیار بیان کرد:یکی از دغدغه های جدی در جهت خدمت رسانی به زائران در قم کمبود تخت در واحدهای اقامتی است که طبق نیاز موجود 12 هزار تخت دیگر نیاز است همین امر موجب شده عده ای با اجاره دادن واحدهای مسکونی به ارائه خدمت بپردازند. لازم است بر روند فعالیت خانه های مسافر و خانه های اجاره ای نظارت دقیقی صورت گیرد تا وضعیت ایمنی مسافران به مخاطره نیفتد. با توجه به حادثه خانه مسافر در قم باید ایمنی و استحکام خانه های مسافر مورد اهتمام ویژه ای قرار گیرد و نهادهای انتظامی و امنیتی صلاحیت این خانه های مسافر را تائید کنند.

وی ادامه داد:برای جبران کمبود واحدهای اقامتی مجاز و ایمن باید بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشارکت داشته باشند و حمایت های لازم از بخش خصوصی صورت گیرد.

وی گفت: در جلسات گذشته آئین نامه های ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته و به خصوص نظارت بر فعالیت پیمانکاران در اجرای پروژه ها در ارتقای سطح ایمنی ضروری است. ارتقای سطح ایمنی نیاز به آموزش و نظارت دقیق و بررسی های کارشناسانه دارد تا از حوادث مختلف جلوگیری شود. یکی دیگر از رویکردها، اصلاح و بازسازی جایگاه های CNG از لحاظ ایمنی و مسائل حفاظتی در سطح استان قم است. همچنین در جهت جلوگیری از حوادث، باید واحدهای آلاینده و پر خطر به خارج از مراکز هسته‌ای شهر منتقل شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم نیز گفت: متاسفانه 40 درصد از حوادث آتش سوزی در اصناف قم و به دلیل فقدان ایمنی اتفاق می افتد که در حدود 70 درصد از حوادث منجر به تلفات جانی و مالی می شود.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری امروز در جلسه کمیته ایمنی استان قم، در خصوص انفجار واحد اقامتی در قم صریح کرد:این واحد اقامتی در 4 طبقه بود که روز 5 شنبه 30 شهریور ماه سال جاری در ساعت 12 و 24 دقیقه به دلیل نشست گاز شهری منفجر شد. بر اثر این حادثه زیرزمین و همکف مهمان پذیر و واحد سوهان فروشی به طور کامل تخریب شد با توجه به ریزش آوار 5 نفر فوت کردند که با تلاش ماموران اجساد از زیر آوار خارج شد که از این میان 4 نفر تبعه عراق بودند. همچنین این حادثه 15 نفر مصدوم داشت که یک مصدوم نیز به دلیل شدت مصدومیت در بیمارستان درگذشت.

وی عنوان کرد:عملیات نجات افراد و خارج کردن مصدومان از زیر آوار در حدود 5 ساعت و 22 دقیقه به طول انجامید و 50 نفر از نیروهای آتش نشانی در 3 ایستگاه عملیاتی به همراه 7 دستگاه آتش نشانی درگیر حادثه شدند. طبق بررسی های به عمل آمده از صحنه علت وقوع حادثه نشست گاز شهری به منبع شعله زنه در داخل ساختمان اعلام که موجب تخریب ساختمان شد. ضریب ایمنی در خانه های مسافر و یا هر واحد صنفی می‌تواند حتی در زمان بروز حادثه ای از خسارات جانی و مالی بکاهد.

همچنین عیسی رضایی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز در این جلسه گفت:واحدهای اقامتی استاندارد زمانی احداث می شود که سرمایه گذاران با بروکراسی های کمتری در جهت سرمایه گذاری در این حوزه ورود پیدا کنند. باید در مسیر استانداردسازی واحدهای اقامتی موانع را برداشت تا در جهت استحکام و مرمت اقدام شود.

وی تصریح کرد:بازدیدهای زیادی را همراه با دستگاههای اجرایی از اماکن اقامتی داشته ایم ضمن اینکه آمادگی لازم را در جهت انجام بازدید از سایر مراکز خدماتی به ویژه در حوزه گردشگری داریم. واحدهای اقامتی غیر مجاز مشکلات زیادی را به وجود می آورند در این عرصه نیاز به ورود دستگاههای قضائی نیز در ساماندهی این واحدها هستیم.


در این جلسه سعید کاویانی معاون اجتماعی دادگستری استان قم اظهار کرد: در دو سال قبل دادگستری با اهتمام و جدیت در زمینه مقابله با واحدهای اقامتی غیر مجاز وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد:گزارش های زیادی در مورد عملکرد این واحدهای غیر مجاز به ما رسیده است. در این راستا ساماندهی این واحدها باید در دستور کار اتاق اصناف قرار بگیرد و مجوز این واحدها تعیین تکلیف شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز گفت: با توجه به اهمیت ارتقای سطح ایمنی، از همه واحدهای اقامتی و خانه مسافرخانه ها در قم بازدید ایمنی صورت می گیرد.

مصطفی کاویانی امروز در جلسه کمیته ایمنی استان قم در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: در جهت ایمن سازی شهر قوانین بی شماری وجود دارد که اگر همه دستگاههای اجرایی همسو با یکدیگر به وظایف خود عمل کنند می توانیم از حوادث زیادی جلوگیری کنیم. یکی از رویکردهای مهم در ارتقای ایمنی به ویژه در حوزه مدیریت شهری رفع موانع است که در این باره باید هماهنگی های لازم اتحاذ شود.

کاویانی بیان کرد:نظارت و بازدید از واحدهای اقامتی یکی از برنامه های مهم در حفظ جان مسافران و زائران است که در دستور کار این جلسه قرار دارد. در واحدهای اقامتی در قم بعضا نواقصی در جهت تامین ایمنی وجود دارد که با بازدید دستگاه‌های اجرایی ذی ربط به ویژه میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان آتش نشانی می‌توان این نواقص را شناسایی کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم اظهار داشت:ساماندهی و ایمن سازی واحدهای اقامتی و تعیین تکلیف وضعیت خانه‌های مسافر دارای اهمیت زیادی است. از فضاهای مهم دیگر در تامین ایمنی، مراکز بهزیستی و مهدهای کودک است که در این خصوص باید برنامه ریزی مدونی در جهت استانداردسازی و ارتقای ایمنی صورت بگیرد.

کاویانی تاکید کرد: هر چه نظارت و بازدید و آسیب شناسی بیشتری در ارتقای سطح ایمنی داشته باشیم از حوادث بیشتری می توان ممانعت کرد. ارتقای ایمنی مانع از حوادث ناشی از کار خواهد شد. در این عرصه به آموزش نیاز است تا کارگران در محیط های کار با حفش ایمنی و سلامتی به کار بپردازند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین