آفتابنیوز : حجت الاسلام مجید انصاری در مورد بهترین روش تبلیغ قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: به نظر من گویندگان و مرثیه سرایان و هر کس دستی به تریبون، فضای مجازی و حقیقی و نوشتاری دارد، باید با شفافیت اهداف نهضت کربلا و عاشورا را بیان کند که خوشبختانه این اهداف در سخنرانی ها، خطبه ها و فرمایشات خود امام حسین (ع) به وضوح هست.
انصاری در پاسخ به سؤالی در مورد زوائدی که به عزاداری امام حسین (ع) اضافه شده گفت: متأسفانه پیرایه هایی که به نهضت عاشورا بسته شده اختصاص به سال های اخیر ندارد؛ در طول تاریخ تشیع بوده است. ما می بینیم که شهید مطهری در حماسه حسینی به شدت این مسأله را نقد کرده و دیگر بزرگان نیز انتقادهایی به این قضیه داشته اند. بعضی از شاعران به جای اینکه به محتوای نهضت عاشورا بپردازند و پیام های این نهضت را منعکس کنند به ترسیم چشم، ابرو، خال و قد و بالای امام حسین (ع)، ابوالفضل (ع) و علی اکبر (ع) اکتفا می کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینها چیزهایی نبود که عاشورا به خاطرش شکل گرفته است؛ علی اکبر (ع) و ابوالفضل (ع) برای نشان دادن چشم و ابرو و قد و بالا به کربلا نیامدند. ابوالفضل (ع) را باید در شعار حماسی او شناخت که « والله اِن قَطعتم یَمینی انی احامی ابداً عَن دینی»؛ علی اکبر را باید در کلام بلندش شناخت که در پاسخ به پدرش فرمود «اگر ما بر حق هستیم از مرگ نمی ترسیم». به هر حال عاشورا و کربلا پر از حماسه است. تبدیل کردن این حماسه به خرافه ظلم بزرگی به عاشورا است.
همچنین تسنیم نوشت:
علم الهدی: اگر مردم از شاخصههای دین گذشتند، آن جامعه «یزیدی» میشود
حجت الاسلام سیداحمد علمالهدی ظهر امروز در اجتماع عزاداران تاسوعای حسینی در حرم منور رضوی اظهار داشت: توجه به صفحه ظلمانی کربلا نیز برای عبرتآموزی ضروری و لازم است همیشه در زندگانی خودمان هر نماد و مظهری که برای نکبت و جنایت و ظلم و نابکاری و قساوت بخواهیم معرفی کنیم و بشناسیم، عنوان میکنیم فلانی مانند شمر و ابنزیاد و عمرسعد است یعنی اینها نماد قساوت و سنگدلی و ظلم و جنایت و کفر از نظر ما معروف هستند.
علمالهدی ادامه داد: باید توجه کرد که فقط اینها که در مقابل امام حسین(ع) حضور داشتند و این جنایات را مرتکب شدند نماد کفرند یا اینکه این نماد در هر زمانی حضور دارد؟ مولفههایی که شمر را نماد کفر و نابکاری قرار داد چیست که اگر در هر انسانی بود او نیز شمر و یزید و عمرسعد است و تفاوتی ندارد؟
علم الهدی گفت: عبرت عاشورا نیز این است یعنی اگر بنا شد یک روزی مردم و جامعه به این نقطه برسند که فقط باید زندگی کنند و در دفاع از دین و توسعه دین و دفاع از اهلبیت(ع) قدمی لازم نیست برداشته شود و فقط باید زندگی و اقتصادش اداره شود و اگر روزی دشمن اقتصاد را هدف قرار داد و آنها از شاخصههای دین گذشتند آن جامعه تبدیل به جامعه یزیدی میشود.
وی افزود: تاسوعا و عاشورا تجدید خاطره یک حادثه و تاریخ نیست، مردم با عاشورا نباید به عنوان یک تاریخ برخورد کرد زیرا یک مسئله شخصی و یک رقابت سیاسی نبوده قضیه کربلا قضیه جریان است یعنی نه حادثه شخصی و نه داستان تاریخی و افسانه و رقابت سیاسی است، برخورد دو جریان است که این دو جریان در تاریخ برای همه زمانها و مکانها حاضر هستند و این برخورد میان این دو جریان در همه زمانها است. یک جریان سیاسی محورش قدرتیابی است و یک جریان سیاسی نیز محورش تکلیف و شرع و دین و توسعه اسلام و قدرت اسلام در نسل بشر و مقابله با هر جریان استکباری ضد دین است.
علم الهدی اظهار داشت: مردم حسینی و عاشورایی باید مولفههای این دو جریان را احصاء و با جریان یزیدی باید بجنگند و پای ارزش بایستند. این هدف اصلی کربلا بود، کربلا یک انقلاب زنده است. مسئله شهادت، هدف نیست، شهادت ابزار هدف است و خود هدف چیز دیگری است. هدف اصلی جریان عاشورا مقابله با ظلم و کفر و حاکمیت طاغوتی بود.