کد خبر: ۴۷۹۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹

دولت کلمبیا و چریک‌های چپگرا با آتش‌بس موافقت کردند

پس از نیم قرن درگیری مسلحانه، چریک‌های چپگرای ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا موسوم به "ای‌.ال‌.ان" از اوایل امروز (یکشنبه) با دولت این کشور اعلام آتش‌بس کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
این آتش‌بس میان چریک‌های ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا و دولت بوگوتا تا نهم ژانویه 2018 ادامه خواهد داشت و بیانگر بزرگترین دستاورد از زمان مذاکرات صلح از فوریه سال جاری میلادی میان دو طرف است که در اکوادور و با هدف پایان بخشیدن به درگیری‌های مسلحانه طولانی مدت در کلمبیا برگزار شد.

نیکولاس رودریگز، رهبر چریک‌های ای.ال.ان به نیروهای خود دستور داده تا از هرگونه اقدام تهاجمی علیه نیروهای ارتش دست برداشته و به طور کامل آتش‌بس دوجانبه را که از ساعات آغازین امروز شروع شده، رعایت کنند.

نیروهای دولت کلمبیا نیز گفته‌اند که عملیات خود را علیه چریک‌های ارتش آزادی بخش این کشور متوقف می‌کنند.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا گفت که امیدوار است این آتش‌بس به عنوان نخستین گام برای دستیابی به صلح دائم با این گروه چریکی مدنظر قرار گیرد.

دولت کلمبیا اخیرا با چریک‌های مسلح "فارک" به صلح رسیده و آنها موافقت کردند به زندگی عادی باز گردند.

خوآن کامیلو رسریپو، مذاکره کننده ارشد دولت کلمبیا روز شنبه گفت: ارتش آزادی بخش ملی کلمبیا باید به تعهداتش پایبند بماند اگر به دنبال پاک کردن وجهه بدی است که از خودش برجای گذاشته است.

براساس گزارش وزیر دفاع کلمبیا از ژانویه سال جاری میلادی چریک‌های ارتش ازادی بخش این کشور 47 تن از نیروهای دولتی کلمبیایی را کشته یا مجروح کرده‌اند.

آتش‌بس به توافق رسیده میان ارتش آزادی بخش کلمبیا و دولت این کشور تحت تدابیر شدید نظامی صورت گرفته است و این چریک‌ها توافق کردند تا حملات علیه تاسیاست نفتی، آدم ربایی، به خدمت گرفتن کودکان در نبرد و کار گذاشتن مواد منفجره را متوقف کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت نیز موافقت کرده تا شرایط 450 چریک زندانی را بهبود بخشد و اقداماتی را برای حفاظت از حامیان حقوق بشر که 190 تن از آنها از ژانویه 2016 کشته شده‌اند را تقویت کند.

چهارمین دور مذاکرات صلح میان ارتش آزادی بخش کلمبیا و دولت بوگوتا قرار است 23 اکتبر 2017 در کیتو اکوادور برگزار شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین