کد خبر: ۴۷۹۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵

چند توصیه‌ به دانشجویان جدیدالورود

یک مشاور تحصیلی گفت: دانشجویان جدید باید با برنامه‌ریزی مشخص در کنار درس خواندن، مهارت‌هایی را نیز در ارتباط با رشته خود فراگیرند و از طریق ارتباط با اساتید و فارغ‌التحصیلان باتجربه خود را برای ورود به بازار کار در آینده آماده کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
رقیه ارجی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانش‌آموزان در محیط مدرسه با توجه به روش تدریس، نظارت و ارزیابی مستمر، کتاب‌های کم‌حجم و پیگیری‌های متعدد والدین می‌توانند به‌راحتی در دروس خود پیشرفت‌ کنند، اما پس‌ازآنکه وارد دانشگاه می‌شوند، نوع ارزیابی بر دروس آنان تغییر می‌کند؛ یعنی زمان درس خواندن و امتحان دادن بسیار کوتاه و حجم درس‌ها بیشتر و دشوارتر می‌گردد لذا دانشجویان جدیدالورود به دلیل عدم آشنایی با سطح آموزشی و ارزیابی دانشگاه، دچار سردرگمی و افت تحصیلی می‌شوند و حتی در برخی مواقع با مشروطی و آسیب‌های روحی و روانی ناشی از آن روبرو خواهند شد.

وی افزود: به دانشجویان جدید توصیه می‌شود که از همان ابتدای سال تحصیل به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه کنند تا بتوانند با یک برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح به دغدغه‌های تحصیلی خود در دانشگاه بپردازند.

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: دانشجویان جدیدالورود بایستی با دانشجویان قدیمی‌تر دانشگاه که درزمینه نحوه تدریس، ارزیابی و برخورد با اساتید را به‌منظور کسب اطلاعات لازم، مشورت کنند، زیرا در این صورت رفتارها و عملکرد اساتید را بهتر می‌توانند مدیریت کنند.

باورهای نادرست از تحصیل در دانشگاه

ارجی افزود: یکی از باورهای نادرستی که دانشجویان از فضای دانشگاه دارند، این است که گمان می‌کنند با ورود به دانشگاه، دیگر از درس خبری نیست و از طرفی والدین نیز آن نظارتی که در دوره مدرسه بر فرزند خود داشتند را کنار می‌گذارند.

وی تصریح کرد: شاید دانشجویان جدید بنا بر عادت گذشته، همان روش مطالعه‌ای که طی 12 سال در مدرسه پیش‌گرفته‌اند را نیز در دانشگاه دنبال کنند، اما ممکن است با این روش در دانشگاه به نتیجه نرسند؛ بنابراین دانشجویان جدیدالورود باید روش درس خواندن خود را اصلاح کنند و در خصوص نحوه مطالعه به مراکز مشاوره مراجعه کرده یا از طریق ارتباط و راهنمایی‌های دانشجویان ترم بالایی تا حدودی از افت تحصیلی خود جلوگیری کنند.

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویان باید در کلاس‌های درس حضور داشته باشند و به جای کپی گرفتن از جزوات سایر دانشجویان، خودشان جزوه بنویسند و از ابتدای ترم به‌مرور مطالعه دروس خود را آغاز کنند و تنها به شب امتحان اکتفا نکنند، زیرا با توجه به حجم سنگین دروس‌ و زمان محدودی که دارند، با مشکل مواجه خواهند شد.

ارجی با تاکید بر اینکه حاضر نشدن در کلاس‌های درس آسیب جدی به دانشجو می‌رساند، اظهار کرد: دانشجویان حتما سعی کنند در جلسه اول و آخر کلاس‌ها حضور داشته باشد، زیرا اساتید توصیه‌ها و نکات مهم خود را در این دو جلسه عنوان می‌کنند که این موارد در موفقیت تحصیلی آنان نقش بسزایی دارد.

وی عنوان کرد: دانشجویان بایستی آیین‌نامه دانشجویی که تمام قوانین مربوط به تحصیل در آن توضیح داده شده را مطالعه کنند تا اگر با مشکلی مواجه شدند با مطالعه این قوانین راه‌حل آن را سریع‌تر پیدا کنند.

«اشتغال»، مهم‌ترین دغدغه‌ی دانشجویان جدیدالورود

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، مهم‌ترین دغدغه‌ دانشجویان جدیدالورود را وضعیت اشتغال آنان دانست و خاطرنشان کرد: اکثر دانشجویان نگران این موضوع هستند که آیا پس از فارغ‌التحصیلی به استقلال مالی می‌رسند و قادر به پیدا کردن شغل مطلوب خود هستند. شاید انگیزه و انتظارات برخی از دانشجویان برای رسیدن به اهدافشان با اطلاعات متناقضی که راجع به آینده شغلی خود از جامعه دریافت می‌کنند، کاهش یابد.

ارجی، هدف‌گذاری اشتغال در تحصیل را پایه موفقیت تحصیلی در دانشگاه دانست و تصریح کرد: دانشجویی که هدف و برنامه‌ریزی مشخصی برای تحصیل در دانشگاه ندارد، مسلما آینده شغلی وی نیز نامعلوم است، بنابراین دانشجویان ابتدا باید با انگیزه هدف خود را مشخص کنند و سپس براساس هدفی که برای خود تعیین کرده‌اند، برای ورود به بازارکار برنامه‌ریزی کنند.

وی با تاکید براینکه ازنظر روانشناختی دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود بایستی مهارت‌های لازم برای موفقیت تحصیلی و رسیدن به بازارکار را آموزش ببیند، اضافه کرد: دانشجویی که قصد دارد پس از فارغ‌التحصیلی، وارد بازار کار شود، باید بداند که با توجه به مهارت‌هایی که در دانشگاه آموزش دیده است، چقدر می‌تواند کارآفرینی کند.

مشاور تحصیلی مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: درحال حاضر بازارکار ما به صورت خوداستخدامی است و تنها معدل بالا نمی‌تواند برای دانشجویان اشتغال فراهم کند لذا دانشجویان باید در کنار درس خواندن، مهارتی نیز در ارتباط با رشته خود شامل انواع نرم‌افزارها و همچنین مقاله‌نویسی، ارتباط با اساتید و فارغ‌التحصیلان باتجربه که وارد بازار کار شده‌اند را فراگیرند؛ زیرا هرچقدر اطلاعات بیشتری در ارتباط با آینده شغلی، تحصیلی و زندگی خانوادگی خود داشته باشد، برنامه‌ریزی‌های آنان به‌مراتب منسجم‌تر خواهد بود.

ارجی اضافه کرد: نسل جدید ما برای اینکه بتوانند مهارت‌های بیشتری را کسب کنند، باید با مراجعه به کارگاه‌های مراکز مشاوره در دانشگاه این مهارت‌ها را آموزش ببینند تا در آینده به‌عنوان یک فرد متخصص وارد بازار کار شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین