کد خبر: ۴۷۹۴۱۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷

شهردار، تنها در مبارزه با فساد

در سال‌های اخیر بسیار در مورد فساد در شهرداری تهران سخن گفته شد و یکی از عوامل تغییر بنیادین شورای شهر هم مطمئنا نگرانی شهروندان از ادامه چنین روندی بود.
آفتاب‌‌نیوز :
نگرانی از فساد صرفا مرتبط با اختلاس و... نبود، بلکه صدور هولوگرام در شهرداری تبدیل به سنتی شده بود که به عقیده برخی، نیمی از مشکلات عدم شفافیت مالی شهرداری را به خود اختصاص می‌داد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، افشین حبیب‌زاده، عضو شواری شهر، در توضیح موضوع هولوگرام به ایسنا می‌گوید: بسیاری از افراد هولوگرام را معادل تراکم می‌دانند، اما واقعیت این است که هولوگرام شامل موضوعات دیگر از جمله تراکم می‌شود و باید گفت هولوگرام برگه و نامه‌ای است که از طرف شهرداری صادر می‌شود و ارزش ریالی دارد؛ یعنی وقتی مودی به شهرداری مراجعه می‌کند که بدهی خود را از بابت عوارض و... پرداخت کند، به او اجازه داده نمی‌شود که پول را به حساب شهرداری واریز کند، بلکه از او می‌خواهند چک بانکی امضاشده در اختیار شهرداری بگذارد، جهت ارسال به شرکت‌های کارگزاری یا چکی که در وجه شرکت کارگزاری صادر شده باشد. این شرکت‌های کارگزاری طلب پیمانکار را به انواع و اقسام مختلف پرداخت می‌کنند؛ یعنی ممکن است به پیمانکار به ازای طلبش خودرو بدهند و یا ملکی را که از شهرداری گرفته‌اند به پیمانکار منتقل نمایند. وی با بیان اینکه شرکت‌های کارگزاری ممکن است به ازای طلب پیمانکار به وی وعده تراکم در محله و منطقه خاص بدهند، افزود: یک بخش از هولوگرام می‌تواند تراکم باشد و بعضا شرکت‌های کارگزاری کارهای دیگری نیز برای پرداخت طلب پیمانکاران انجام می‌دهند.

بخشنامه ضدفساد

محمدعلی نجفی، شهردار تهران، هفته پیش گفت: «بخشنامه توقف صدور هولوگرام، امروز ناموس شهرداری است و حتی یک مورد تخلف از این بخشنامه منجر به عزل می‌شود و این اتمام حجت من است.» این اتمام حجت واضح و قاطع شهردار تهران در مقابل مبحثی که از دید متخصصان امور شهری موجب فسادهای عظیمی در مجموعه شهرداری می‌شد، جای امیدواری بسیاری دارد. اعضای شورای پنجم و نجفی به‌عنوان شهردار از ابتدای کار با شعار شفافیت مالی بر مسندهای خود تکیه زدند و در چندماه گذشته به‌خوبی استواربودن بر این شعار را نشان دادند. برخی از ذینفوذان که در سال‌های اخیر به‌لطف ارتباط با مدیران شهرداری توانسته بودند منافع بسیاری از قانون هولوگرام کسب کنند، مطمئنا از این دستور جدید شهردار خوشحال نخواهند بود. اما از سویی دیگر، اعضای شورای شهر از این اقدام شهردار استقبال کرده‌اند و انتظار می‌رود به‌تبع اجرایی‌شدن بخشنامه توقف صدور هولوگرام بخش قابل‌توجهی از شبهات مالی در این نهاد رفع شود.

مانعی بر سر راه

شهردار اصلاح‌طلب تهران به‌عقیده منتقدان آن‌گونه که باید به تغییر در سطوح مدیریتی شهرداری نپرداخته و بسیاری از مدیران غیرهمسو با دیدگاه خود و شورا را ابقا کرده است. توجیه نجفی لزوم تکیه بر متخصصانی در بدنه خود شهرداری است که پیش از این تجربه فعالیت در این نهاد را داشته‌اند، اما برخی حضور مدیران دوران محمدباقر قالیباف را در شهرداری نجفی غیرقابل اعتماد می‌دانند. به هر روی قابل انکار نیست که حضور برخی از مدیران که در همکاری با شهردار سابق تهران به‌وفور هولوگرام صادر می‌کردند، می‌تواند مانعی در مسیر اثبات این بخشنامه باشد. بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد که بتوان شهرداری تهران را که در سال‌های اخیر به صدور هولوگرام، تراکم و انواع اقدامات غیرشفاف عادت کرده، ملزم به شفافیت مورد نظر نجفی کرد. حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، در این باره می‌گوید: «دستورالعمل برای شهردار مهم است. از این رو نگران اجرای بخشنامه هستند، زیرا فساد موجود در شهرداری ساختارمند شکل گرفته است و باید یک عامل بازدارنده برای مبارزه با این فساد وجود داشته باشد. اتمام‌حجت شهردار نیز برای این بود که به مدیران بگوید که باید دستورالعمل را اجرایی کنند.» اکنون شهردار تهران به‌عنوان فردی که به پاکدستی شهره است و شورای شهر پنجم که مصمم است وظایف نظارتی خود را برخلاف برخی دوره‌های پیشین با دقت انجام دهد، تلاش بسیاری برای نظارت بر مدیران ابقاشده دارند. این مدیران می‌توانند نشان دهند نجفی تصمیم درستی در ابقایشان گرفته و با موج جدید شفافیت در مدیریت شهر تهران همراه شوند، یا با وفاداری به شیوه شهردار سابق، لزوم تغییرات گسترده در نهادهایی را که با جابه‌جایی مدیران مواجه می‌شوند، اثبات کنند.

منبع: آرمان
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
2
از نظر اصول مدیریتی ایشان نمی تواند یک شبه بدنه شهرداری را از مدیران فاسد قبلی خالی کند این کار باید تدریجی صورت گیرد که بنظر می رسد در حال انجام است و مدیران قبلی باید بدانند که شدیداً تحت نظارت هستند و با اولین خطا برکنار و یا حتی به دادگاه معرفی می شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
2
جناب شهردار (محمدعلی نجفی تنها) تاآخرتنها خواهی ماندوشکست خواهی خورد زیرا دراین شهر تاخلاف وامرفساد نکنی نمی توانی نان بخوری خلاف وفسادکردن یک اصل وعادت برای مردمان این شهر شده خداوند برای مسبین ترویج این ناهنجاری ها نسازد وآنان رادرآتش جهنم گرفتارابدی نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
خداوند در قرآن می فرماید ما سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهیم مگر این که آن قوم خود را تغییر دهد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین