آفتابنیوز : علیرضا تابش در ابتدای دومین نشست شورای سینمای مقاومت با حضور اعضای این شورا در بنیاد سینمایی فارابی با تاکید بر این که فیلمنامه و استانداردهای فیلمسازی یکی از دغدغههای اصلی مدیريت سینمایی است، گفت: «مخاطبان سینما، هوشمند و بااحساس هستند و در برنامهریزیهای فرهنگی میبایست ذائقهشان در نظر گرفته شود.»
او ضمن اشاره به لزوم آسيبشناسى سينماى مقاومت گفت: «پشتوانه سينماى مقاومت نگاه نظری و پارادیم فکری است و نگاه آسیبشناسانه در اين حوزه میتواند از موضوعات جدی شوراى سينماى مقاومت باشد و با انجام پژوهشهایی در این خصوص میتوان به ایدههای درست در عرصه سینمای مقاومت رسيد.»
تابش ادامه داد: «اقدامات و عملکرد نهادهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی، متناسب با تحليل مصرف فرهنگی در کشور باید از سوى متولیان فرهنگی پایش شود، چرا که قابلیت کار جدی در عرصه سينماى مقاومت وجود دارد و نسل نو سينماگران از اين ژانر استقبال میكنند.»
تابش همچنین اكران و پخش مناسب فيلمهاى سينماى مقاومت را از دیگر دغدغههای مديريت سینما دانست و افزود: «در طول یک سال سینمایی، درصد مشخصی از فیلمها در زمره فیلمهای مقاومت قرار مىگیرد كه قطعا بخشی از فیلمها با اين مضمون در سبد اكران و نمايش خانگى قرار خواهد گرفت كه نيازمند برنامهريزى و حمايت بيشتر از سوى همه نهادهاى ذيربط است.»
حبیب ایلبیگی قائممقام بنیادسینمایی فارابی نیز در این نشست مهمترين نياز در حوزه سینمای دفاع مقدس را داشتن چشمانداز برای این ژانر دانست و گفت: «به نظر میرسد نیاز به یک مرکز استراتژیک در این حوزه داشته باشیم که اهالی فرهنگ و هنر نشانی از آن داشته باشند و دغدغهها و ايدههاى خود را بروز دهند.»
او ادامه داد: «در صورتی که اولویتها براساس مطالعات انجام شده، مشخص شود، بهتر میتوان به افقهای پیش رو توجه داشته باشیم.»
ایلبیگی با اشاره به این که تبیین راهکارها و بایدها و نبایدها در این عرصه، میتواند برای نسل جوان فیلمساز راهگشا و مفید واقع شود، افزود: «نگاه به اقتباس ضروری است تا بتوانيم از کتب منتشر شده و مورد استقبال در این عرصه بهره ببریم.»
قائممقام بنیاد ادامه داد: «اقدام مؤثر در حوزه فیلمنامهنویسی از دیگر مواردی است که باید در عرصه سینمای دفاع مقدس به آن توجه داشته باشیم.»
دکتر مسعود نقاشزاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی نیز ضمن یادآوری موارد مطرح شده در نشست پیشین در ابتدای این نشست گفت: «هدف نهایی در این جلسات همگرایی در مورد ضرورتها و اولویتهای موضوعی است تا بتوانیم در مورد فیلمهایی که در حال ساخت هستند ابتدا در حوزه نرمافزاری و در نهایت سختافزاری مشارکت داشته باشیم.»
او با تاکید بر این که یکی از دستور کارهای بنیاد در دوره جدید و نیز این شورا، حمایت از پرورش و تولید فیلمنامه است، ادامه داد: «مهمترین دستاورد چنین نشستهایی، همگرایی و همافزایی برای تولید خوب و استاندارد در حوزه سینمای مقاومت است.»
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه این نشست، مباحثی چون جایگاه نشست سینمای مقاومت در سینمای حرفهای، نیاز سینمای کشور به ژانر سینمای مقاومت، سیاستگذاری و راهبریِ حوزه دفاع مقدس، بررسی وظایف هنرمند و مدیران هنری، تقویت تكنولوژى در سینمای مقاومت، ضرورت اصلاح چرخه نمایش برای فیلمهای دفاع مقدس مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.