کد خبر: ۴۸۰۷۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۹
گمانه‌زنی‌ها در مورد اظهارات جنجالی ترامپ

منظور ترامپ از «آرامش پیش از طوفان» در جمع فرماندهان ارتش آمریکا چه‌بود؟ تهدیدنظامی؟ علیه کدام کشور؟

با گذشت سه روز از سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در مورد «آرامش پیش از طوفان» گمانه‌زنی‌ها در مورد معنای این سخنان او ادامه دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه پس از دیداری با فرماندهان نظامی این کشور که در آن در مورد ایران و کره شمالی بحث شده بود، از «آرامش پیش از طوفان» سخن گفت.(جزئیات بیشتر در اینجا)

به گزارش آفتاب‌نیوز، دونالد ترامپ هنگامی که برای گرفتن عکس یادگاری در کنار فرماندهان نظامی آمریکا و همسرانشان در کاخ سفید ایستاده بود خطاب به خبرنگاران گفته بود: «شاید این آرامش پیش از طوفان باشد.»

منظور ترامپ از «آرامش پیش از طوفان» چه‌بود؟ تهدیدنظامی؟ علیه کدام کشور؟

هنگامی که یکی از خبرنگاران در مورد معنای «طوفان» مورد نظر وی پرسشی را مطرح کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا تنها پاسخ داد: «خواهید فهمید.»

حضور فرماندهان نظامی در کنار رئیس جمهوری آمریکا این شائبه را به وجود آورد که سخنان دونالد ترامپ می‌تواند اشاره‌ای به عملیات نظامی باشد. در مقابل اما باور اینکه رئیس‌جمهوری ایالات متحده عملیات نظامی را از پیش به این شکل افشا کند دشوار به نظر می‌رسد.

سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه در مورد سخنان دونالد ترامپ اظهار داشت: «همانطور که پیش از این بارها گفته‌ایم […] ما هرگز از پیش نمی‌گوئیم که رئیس‌جمهور چه اقدامی انجام خواهد داد.»(جزئیات بیشتر در اینجا)

سخنان ابهام‌آمیز از طرف دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن او در ماه ژانویه بی‌سابقه نیست. رئیس‌جمهوری آمریکا طی ۹ ماه گذشته به استفاده خود از توئیتر ادامه داده و گاه در توئیتهای خود بدون ارائه توضیحات کافی تنها با کنایه مسائلی را مطرح کرده است.

به عنوان مثال او در ماه مه و پس از برکناری جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال (اف بی آی) در توئیتی اظهار داشته بود: «جیمز کومی بهتر است پیش از افشاگری نزد رسانه ها امیدوار باشد که نواری از مکالماتمان وجود نداشته باشد.»

به دنبال این توئیت گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد احتمال وجود نواری از مکالمات دونالد ترامپ و جیمز کومی صورت گرفت. در نهایت دو ماه بعد دونالد ترامپ در توئیت دیگری اعلام کرد که نواری از مکالماتش با مدیر پیشین پلیس فدرال وجود ندارد.

«آرامش پیش از طوفان» برای پیونگ یانگ؟

با این حال سخنان دونالد ترامپ را می‌توان به مثابه تهدیدی نظامی علیه کره شمالی تعبیر کرد. او پیش از این نیز تهدیدات مشابهی را علیه پیونگ یانگ مطرح کرده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا ماه گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهدید کرده بود که کشورش کره‌شمالی را «کاملا نابود» خواهد کرد. پیش از آن نیز او در ماه اوت (مرداد) از رویارویی با کره‌شمالی همراه با «آتش و خشم» سخن گفته بود.

رئیس جمهوری آمریکا در جلسه با فرماندهان نظامی هدف کشورش در مواجهه با کره شمالی را «خلع سلاح هسته‌ای» این کشور دانسته بود. او اظهار داشته بود: «نمی‌توانیم به یک حکومت دیکتاتوری اجازه دهیم کشور ما و متحدانمان را با از دست رفتن جان انسانهای بی‌شمار و غیر‌قابل تصور تهدید کند. اقدام لازم را برای جلوگیری از وقوع این امر انجام خواهیم داد. حرفم را باور کنید، اگر لازم باشد، انجام خواهد شد.»

سختگیری مقابل ایران؟

رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز پنجشنبه علاوه بر تهدید کره شمالی در مورد ایران نیز زبان تندی به کار برد. او تاکید کرد که از نظر واشنگتن ایران به «روح» برجام پایبند نبوده است.

این در حالی است که یکی از مقامات ارشد کاخ سفید نیز روز پنجشنبه از تصمیم دونالد ترامپ برای عدم تائید برجام در آینده نزدیک سخن گفت. روزنامه واشنگتن پست از اعلام تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در مورد برجام در روز پنجشنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) خبر داده است.

در واکنش به این اظهارات ترامپ، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان روز شنبه در دانشگاه تهران اظهار داشت: «‌ما در توافق برجام به منافع غیرقابل بازگشتی دست یافته‌ایم و نه تنها ترامپ بلکه چنانچه ده ترامپ دیگر در دنیا روی کار بیایند، آن منافع غیرقابل بازگشت هستند.»(جزئیات بیشتر در اینجا)

محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه نیز روز شنبه گفت: «جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مسائل منطقه را در جایی غیر از میز مذاکره حل کند، نه حرفی برای مذاکره وجود دارد و نه طرفی برای آن.»(جزئیات بیشتر در اینجا)

به نوشته یورونیوز، هر چند روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از گروهی از همکاران دونالد ترامپ گزارش کرده است که از نظر آنها رئیس‌جمهوری در حال برنامه‌ریزی برای «جنگ» با کره شمالی یا ایران نیست اما سخنان او در جلسه روز پنجشنبه راه را برای تفسیرهای متفاوت در بلند‌مدت باز می‌گذارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در این جلسه از فرماندهان نظامی این کشور خواست که در آینده گزینه‌های نظامی گسترده‌ای را با سرعت بیشتری در اختیار او بگذارند. او با اشاره به ساختار دیوانسالارانه دولت از فرماندهان نظامی خواست که با غلبه بر این مانع اداری با سرعت بیشتری گزینه‌های نظامی خود را به او پیشنهاد دهند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
8
1
زياد جدي نگيريد ، ايشان مشكل دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۶
9
0
ستون پنجم دشمن یعنی اینکه در درون کشور صدای دشمن بازتاب دهی و دلها را بترسانی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین