کد خبر: ۴۸۱۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۱

نماینده اتریش در سازمان ملل: حیات برجام بدون آمریکا هم ادامه می یابد

نماینده دائم اتریش در سازمان ملل متحد، تصمیم محتمل دولت آمریکا به تایید نکردن پایبندی ایران به برجام را نادرست و توجیه ناپذیر دانست و گفت: در صورت خروج آمریکا از این توافقنامه، کشورهای اروپایی، چین و روسیه به آن پایبند خواهند ماند و برجام به حیات خود ادامه می دهد.
آفتاب‌‌نیوز : یان کیکرت روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: ما معتقدیم ایران به تعهدات خود در قبال این توافقنامه پایبند بوده و همینطور هم معتقدیم وقتی یک طرف این توافقنامه به پایبندی خود ادامه می دهد، طرف های دیگر هم باید همین کار را انجام دهند.
وی در پاسخ به این سوال که خروج آمریکا از این توافقنامه چه عواقبی خواهد داشت؟ گفت: تایید نکردن پایبندی ایران به این توافقنامه از سوی آمریکا، اقدامی است که موضوع اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران را پیش می آورد.

نماینده اتریش در سازمان ملل متحد تصریح کرد: در صورتی که آمریکا تصمیم به اعمال تحریم های تازه ای علیه ایران بگیرد، این اقدام نه تنها نقض روح برجام بلکه نقض آشکار متن این توافقنامه محسوب خواهد شد.
کیکرت اضافه کرد: به هر حال ما امیدواریم که این تحریکات، سبب نومیدی ایران نشود و ایران همچنان به این توافقنامه پایبند بماند، چرا که در چنین صورتی، طرف های اروپایی و همین طور روسیه و چین هم به پایبندی خود ادامه خواهند داد.
سفیر اتریش در سازمان ملل متحد درباره اثرات مخرب خروج آمریکا از برجام هم گفت: ابتدا ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که رییس جمهور آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت و بعد از آن ها ببینیم واکنش کنگره آمریکا به این تصمیم چه خواهد بود.

کیکرت تاکید کرد: به هر حال موضع اروپا، مشخص و روشن است و ما معتقدیم که این توافقنامه یک توافقنامه خوب است و باید حفظ بشود و همه طرف ها هم باید پایبندی خود را به آن حفظ کنند.
وی در رابطه با تاثیرات احتمالی چنین تصمیمی از سوی ترامپ بر روی کشورهای اروپایی و روابط آن ها با ایران هم اظهار کرد: کشورهای اروپایی هیچ تصمیمی به خروج از این توافقنامه ندارند و حتی اگر آمریکا به چنین تصمیمی روی بیاورد، سرنوشت این توافقنامه در دست ایران است.
سفیر اتریش در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در صورتی که ایران به برجام پایبند بماند کشورهای اروپایی هم همین کار را خواهند کرد و این توافقنامه ادامه می یابد.
بر اساس قانون کنگره آمریکا، رئیس جمهوری این کشور موظف است هر 90 روز گزارشی معتبر از پایبندی یا پایبند نبودن ایران به برجام را به کنگره ارائه دهد.

موعد این گزارش 15 اکتبر مصادف با 23 مهرماه امسال خواهد بود اما منابع خبری اعلام کرده اند، دونالد ترامپ قصد دارد تصمیم خود را در پنج شنبه 12 اکتبر(20 مهرماه) علنی کند.
اگر ترامپ بر اساس این قانون، پایبندی ایران را نسبت به اجرای برجام تایید نکند، کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا نسبت به تحریم های هسته ای که بر اساس برجام لغو شده اند، تصمیم گیری کند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان مرجع رسمی و بین المللی نظارت بر معاهده ان پی تی و برجام، 8 بار پایبندی ایران به تعهدات برجامی را تایید کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سامان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
0
0
باید از برجام خارج بشیم تا کشور پیشرفت کنه تحریم های نفتی و پولی برکت بود برای ما
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین