کد خبر: ۴۸۱۲۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۵
مقامات بین‌المللی درباره خروج احتمالی آمریکا از «برجام» هشدار داده‌اند

از دعوای دونالد ترامپ و سناتورها تا حمایت جهانی از «برجام»/تصمیم ترامپ درباره توافق‌هسته‌ای با ایران چیست؟

چین، روسیه، فرانسه و آلمان خواستار حمایت از توافق هسته‌ای با ایران شدند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته اکنون وقت "همکاری بین‌المللی" است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر خروج احتمالی دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، بسیاری از مقامات کشورهای جهان و همچنین چهره‌های مطرح بین‌المللی نسبت به پیامدهای این اقدام دولت ترامپ هشدار داده‌اند.

به گزارش آفتاب‌نیوز، همچنین در آمریکا درگیری لفظی بین ترامپ و برخی سناتورهای سرشناس جمهوری‌خواه بر سر چگونگی رفتار دولت ترامپ و تصمیم احتمالی وی درخصوص برجام به وجود آمده است.(جزئیات بیشتر) بسیاری از سناتورهای دموکرات نیز نسبت به پیامدهای خروج احتمالی دولت ترامپ از برجام هشدار داده‌اند.

مقامات بین‌المللی درباره خروج احتمالی آمریکا از «برجام» چه گفته‌اند؟+جدول

اخیرا رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند احتمال دارد دونالد ترامپ در روزهای آینده از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرده و به این ترتیب امکان وضع دوباره تحریم‌ها از طرف کنگره را فراهم کند.

همچنین در پی بالا گرفتن جنگ لفظی میان دونالد ترامپ و باب کورکر، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، این سناتور هشدار داد که ترامپ آمریکا را در مسیر آغاز جنگ جهانی سوم قرار داده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز، در همین حال، چین، روسیه، فرانسه و آلمان خواستار حمایت از توافق هسته‌ای با ایران شدند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته اکنون وقت "همکاری بین‌المللی" است.

 کشور دیدگاه درخصوص برجام
گابریل، وزیر خارجه آلمان احتمال دارد ایالات متحده هفته آینده از توافق (هسته‌ای) با ایران خارج شود که این نگرانی بزرگی است.آلمان به این توافق متعهد خواهد ماند.اینکه ما طوری رفتار کنیم که گویی ایران در حال تولید تسلیحات هسته‌ای است، چه سودی برای ما دارد؟ هیچ. گابریل همچنین دولت ایالات متحده را متهم به جایگزین کردن قانون جنگل با حکومت قانون کرد و افزود: این برای ما خطر بزرگی است چرا که اگر آمریکا چنین راهی را در پیش گیرد، جهان تغییر خواهد کرد. خروج آمریکا از برجام تنها باعث پیچیده‌تر شدن روابط با تهران می‌شود.(اینجا)
کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکاترامپ در آستانه‌ی وارد کردن یک زخم بزرگ به آمریکا و مردمش است. در صورت خروج آمریکا از برجام، به ایران مثل یک قربانی نگاه می‌شود. در آن صورت ایران همچنان از معافیت تحریم‌های دیگر اعضای برجام بهره‌مند خواهد بود.خروج واشنگتن از برجام به نفع ایران بوده و به آمریکا لطمه وارد می‌کند.
ویلیام مک تورنبری، نماینده جمهوری‌خواه آمریکاآمریکا نباید به‌طور کامل از برجام خارج شود. من نمی‌خواهم آمریکا به‌طور کامل از توافق(برجام) خارج شود، زیرا آمریکا تاکنون هواپیماهای پر از پول و سودهای سرشاری از این قرارداد به‌دست آورده است.

موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپاآژانس بين‌المللي انرژي اتمي تاکنون هشت بار پايبندي ايران را به توافق هسته‌اي تأييد کرده است. توافق هسته‌اي ايران را حفظ خواهيم کرد. در واقع، توافق هسته‌اي ايران يک قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل است و توافق با ايران، به يکي از بدترين بحران‌هاي هسته‌اي عصر ما پايان داده است.منفعت، مسئوليت و وظيفه ما ايجاب مي‌کند که توافق هسته‌اي ايران را حفظ و تلاش کنيم تا نظام عدم اشاعه را تقويت - و نه تضعيف – کنيم.
​هانس بلیکس، رئیس اسبق بازرسان سازمان ملل در عراقاگر آمریکا همانطور که رئیس‌جمهور آن آرزو دارد توافق هسته‌ای با ایران را بر هم بزند، 14 سال پس از حمله یکجانبه به عراق، بار دیگر به سازمان ملل دهن‌کجی خواهد کرد. اگر شخص رئیس‌جمهوری آمریکا نگران اقتدار سازمان ملل است، نمی‌تواند و نباید بطور یکجانبه از این توافقنامه عقب‌نشینی کند. من هرگز نمی‌توانم دیدگاه کاملا فردی ترامپ را درک کنم. وی از توافق هسته‌ای با ایران ایراد می‌گیرد و از آن انتقاد می‌کند و این در حالیست که در برابر او جامعه بین‌المللی تقریبا به اتفاق آراء با این توافقنامه موافق است. 
تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیسبلر ضمن حمایت از برجام تاکید کرد که لغو این توافق بین‌المللی غیرقابل بخشش است.لغو توافق برجام باعث شروع دوباره روزهای تاریک جنگ سرد خواهد شد.
گروه کمپین خلع سلاح اتمی/ برنده سال ۲۰۱۷ صلح نوبلاین گروه از دونالد ترامپ خواست با ماندن در برجام "از به وجود آوردن مناقشه‌ای تازه پرهیز کند." بیتریس فین، مدیر "آیکان" گفت: "این چیزی نیست که جهان واقعا الان به آن نیاز داشته باشد... ما شواهدی نمی‌بینیم که ایران به برجام پایبند نیست."
 روسیه روسیه روز دوشنبه اخطار داد که این اقدام "عواقب منفی" خواهد داشت.
 چینوزارت خارجه چین گفت توافق اتمی ایران یک نمونه مثبت از دیپلماسی بین‌المللی است و گامی نویدبخش برای جلویگری از اشاعه اتمی در خاورمیانه است.
یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمیوی پایبندی ایران به توافق اتمی میان ایران و قدرت‌ها، برجام، را بار دیگر تایید کرده است و گفت: "می‌توانم بگویم که تعهداتی که ایران در ارتباط با برنامه اتمی قبول کرده اجرا می‌شود."(اینجا)

 فرانسه

 روز دوشنبه فرانسه گفت که نگران است نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا قرار گیرد.فرانسه گفت که این اقدام می‌تواند باعث افزایش تنش در منطقه شود. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: "در بستر ثبات منطقه‌ای، فرانسه نسبت به هر اقدامی که تنش‌ها را تشدید کند گوش به زنگ است."
وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5مذاکره کننده ارشد هسته‌ای آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 با تاکید بر اینکه ترامپ با رد برجام با آتش بازی می‌کند، گفت: عدم تائید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای و خروج از آن پیامدهایی گسترده در پی خواهد داشت.(اینجا)
  

واکنش ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز در این‌باره گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های خود را براساس بهره‌مندی از منافع برجام تعیین می‌کند و در این راستا انتخاب‌های متعددی در داخل و بیرون برجام داریم و براساس اینکه چه میزان منافع ما رعایت شود، این انتخاب‌ها را اجرایی خواهیم کرد. در برجام هم مشخص است که ایران آماده مذاکره در مورد توان دفاعی اش نیست.(جزئیات بیشتر)

ظریف همچنین درباره اقدام احتمالی آمریکا علیه سپاه گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که سپاه پاسداران یک افتخار برای کشور، ضامن دفاع از کشور، تداوم انقلاب و دفاع از مرزهای کشور بوده و در جنگ تحمیلی نقش درخشانی داشته است. آمریکایی‌ها با طرح موضوعاتی نظیر قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی‌، خود را در میان مردم ایران منزوی‌تر کرده و در چشم ایرانیان منفورتر می‌شوند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز سپاه را یکی از مولفه‌های قدرت و دفاع ملت بعد از انقلاب خواند و تاکید کرد: مواضع دولت در خصوص سپاه روشن است، سپاه یک ارگان ارزشی و از ارکان قدرت است. مردم هیچ‌گاه شجاعت و ایثار سپاه را فراموش نمی‌کنند و در حال حاضر هم جهان باید باچشم واقع‌بینانه تلاش سپاه را در مقابله با تروریسم ببینید.(جزئیات بیشتر)

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه نیز در جلسه‌ی شورای راهبردی سپاه در واکنش به برخی ادعاهای امریکایی ها مبنی بر قراردادن سپاه در لیست گروه های تروریستی با تشریح اقدامات خصمانه امریکایی ها در ماه های اخیر علیه ملت ایران و تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی اجرای قانون کاتسا را معادل با خروج یک جانبه امریکا از برجام می داند، گفت: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم؛ در صورتی که قانون تحریم‌های جدید آمریکا اجرا شود این کشور باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود تا شعاع 2 هزار کیلومتری برد موشک‌های ایران را منتقل کند.(جزئیات بیشتر)

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: امیدوارم عقلای قوم و خردمندان در امریکا، هیات حاکمه این کشور را مجاب کنند تا در مسیر حرکت خطرناک قدم برندارد.(جزئیات بیشتر)

به گزارش آفتاب‌نیوز، در آستانه ضرب الاجل تایید پایبندی ایران به برجام، برخی رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقام‌‌های دولت ترامپ گزارش کرده‌اند که رئیس‌جمهوری ایالات متحده قصد دارد با فرستادن برجام به کنگره، قانون‌گذاران را تحت فشار قرار دهد تا تصمیم‌های سخت‌تری علیه ایران در مسائل غیرهسته‌ای اتخاذ کنند.

دولت ترامپ باید تا 15 اکتبر (23 مهرماه) پیرامون پایبندی ایران به برجام به کنگره آمریکا گزارش دهد. کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت در مورد اعمال مجدد تحریم های ایران که در پی امضا برجام لغو شده بود تصمیم بگیرد.

بعضی رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند که آقای ترامپ علاوه بر خروج از برجام قصد دارد در هفته جاری سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در گزارش‌های خود اعلام کرده که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۸
1
1
شعار مرگ بر امریکا شعار مقدس است و یادگار امام عزیز.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
2
مهم حفظ اتحاد ایرانیان است .که تاریخ ثابت میکند که ایرانیان دراین مواقع پشت سرهم ومنسجمند واختلافات راکنار گذاشته ومشت واحدی میشوند بردهن یاوه گویان.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین