کد خبر: ۴۸۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۴

مغازله مصر ، پیوند با ایران!

آفتاب‌‌نیوز : او دراین سرمقاله می گوید:روابط سوریه با ایران بی شباهت به این ترانه نیست که(سوریه) از منزل پدری (مصر) خارج، روانه منزل همسایه (ایران) شده، است. 

غسان الامام ادعا می کند: روابط ایران و سوریه بازتاب عمق شکاف در جهان عرب است، شکافی که کشورهای عربی را  به اردوگاههای مختلف و متخاصم منطقه ای و جهانی تقسیم  کرده است. 

او بدبینانه این سئوال را مطرح می کند که چنانچه حسنی مبارک از بشار اسد بپرسد که جریان موافقت نامه نظامی سوریه و ایران چیست؟ نمی دانم جواب رئیس جمهوری سوریه در قبال این موافقتنامه چه خواهد بود. 

به اعتقاد سرمقاله نویس الشرق الاوسط سوریه در برابر جهان عرب شرمگین است! غسان الامام ادامه می دهد:دمشق اگر بخواهد از این موافقت نامه دفاع کند، خود را هم ردیف کشورهایی قرار داده، که با آمریکا قراردادهای نظامی دارند. 

وي بدبینانه می افزاید:موافقت نامه نظامی سوریه با ایران در تقابل با امنیت ملی جهان عرب است، که تعریف آن در معاهده ای ما بین کشورهای عرب گنجانده شده و افسوس در بایگانی اتحادیه عرب خوابیده است. 

این نویسنده ادامه می دهد: رویکرد خطرناک توافق های نظامی سوریه و ایران زمانی روشن می شود که تهران در کشمکش هسته ای با غرب قرار گرفته، کشمکش هایی که ممکن است منجر به  برخورد نظامی دوطرف شود. 

او معتقد است نگرانی از این موافقت نامه از این جا سرچشمه می گیرد که سوریه در این موافقت نامه بی تردید مسئولیت هایی را تقبل کرده که به هیچ وجه منافعی برایش ندارد. 

اوبدون توجه به کمک های مادی و معنوی ایران به مسلمانان می نویسد:درست است که سوریه و ایران همکاری نظامی و تسلیحاتی با حزب الله لبنان دارند. اما آیا در موافقت نامه جدید این دو، حمله به ایران، حمله به سوریه تلقی می شود؟
آیا در آن زمان سوریه حزب الله را وارد کارزار خواهد کرد؟ یا جبهه جولان را از نو خواهد گشود؟ آیا همکاری های موشکی بین ایران و سوریه در این موافقت نامه گنجانده شده است؟ 

تا آن جا که می دانیم سوریه نیروهای زبده و آموزش دیده کافی برای رویارویی با اسرائیل در اختیار دارد. موشک های  کره ای کافی برای هدف قرار دادن اسرائیل نیز در دست دارد و به موشک های قاره پیمای بالستیک که ایران در حال تجهیز آنها است نیازمند نیست. 

وي بسیارمغرضانه ادامه می دهد:به نظر می رسد، نظامی شدن روابط ایران و سوریه به دلیل شکاف جغرافیایی بین دو کشور (عراق) هیچ گونه ارزش استراتژیک ندارد. 

نویسنده در ادامه نظرات مغرضانه گذشته خود را  یاد آور می شود كه پیش از این نیز در الشرق الاوسط بیان کردم سوریه در حال سوار شدن به چرخ و فلک ایران است. 

پس از ترور رفیق حریری و خروج نیروهای سوریه از لبنان، دمشق خود را با چرخش چرخ و فلک تهران تنظیم کرد.
غسان الامام  در پی گیری خط تفرقه افکنانه خود ادامه می دهد:افتتاح حوزه های علمیه شیعی، کاوش در مورد مقبره های برخی اولیای شیعه در سرزمین شام و دستگیری پناهندگان عرب ایرانی در سوریه توسط نیروهای امنیتی و احتمالا تحویل آنها به ایران، همگی حاکی از هماهنگی بین دمشق و تهران است. 

آنها فقط در مورد عراق آنچه را که خواستند به خوبی نتوانستند انجام دهند. با شکست وحدت بعث سوریه و عراق، اسد پدر، ایران را کشف کرد. اسد پدر، در راستای محاصره صدام، خط لوله صادرات نفت عراق و جاده ترانزیت کالا به بغداد را بست و پایگاه نظامی «طرطوس» را در خدمت ناوگان روس ها قرار داد. 

به اعتقاد این نویسنده ، حساب های سیاسی دقیق اسد پدر، او را از وارد شدن به جنگ «از پشت سر» بر ضد عراق منع کرد. و فراتر از آن، تلاش های ایران برای فتح خاک عراق را ناکام گذاشت. 

او ایران را متهم می کندکه سرسختانه از اسد جوان می خواهد که روابطش با عراق را گسترش دهد. وي می افزاید:نکته اختلاف بین این دو درباره عراق در ترس سوریه نهفته است، ترسی که سوریه دچار آن شده این است که با استقرار حاکمیت جدید عراق، نظام حاکم بر دمشق با وجود همسایگان آمریکایی دیری نخواهد پایید، که فرو بریزد.

 از سوی دیگر حرف های برخی رهبران عرب رادرباره هلال شیعی تکرار می کند ومی نویسد: استقرار حاکمیت در عراق  به مثابه تبدیل شدن «هلال شیعی» به "ماه شیعی" است.
 به گونه ای که این ماه از ایران تا لبنان نور افشانی خواهد کرد.
چنانچه این هلال در بغداد رویت نشود، برای ایرانی ها ایرادی ندارد که در بصره آن را ببینند!شهری که عبدالعزیر حکیم یکی از نیروهای ایرانی که داعیه رهبری منطقه فدرال شیعه در آن را دارد. 

غسان الامام  مقاله خود را این گونه پایان می دهد:پیوند با ایران اما مغازله سوریه برای مصر نمی شود. چابکی در اخلاق دیپلماسی، بشار اسد را سه ساعت روبروی حسنی مبارک نشاند. اما تمام اینها دلیلی بر گوش دادن و عمل کردن به توصیه های پدرانه مبارک نیست. 

آفتاب :به نظر می رسد توجه گردانندگان دستگاه دیپلماسی کشورمان به این گونه فضا سازی های مغرضانه و تفرقه افکنانه ،می تواند آنان را  توطئه های احتمالی آینده هوشیار تر سازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین