کد خبر: ۴۸۱۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۹
مجله تخصصی مؤسسه گفت‌وگوي اديان:

نوزدهمین شماره «اخبار ادیان» منتشر شد

آفتاب‌‌نیوز : در سرمقاله این شماره که به قلم لئونارد سوئدلر، فيلسوف و صاحب‌نظر عرصه گفت‌وگوي اديان، به دعوت "اخبار اديان" نوشته شده، آمده است: گفت‌وگو به عنوان تعامل سودمند عناصر متفاوت، جوهر جهان است‌. به بركت گفت‌وگوست كه ما آدميان به مرتبه عالي‌ترين جلوه خلقت نائل مي‌شويم‌. ‌گفت‌وگو به عنوان تعامل عناصر، همه جا حضور دارد‌: ‌از دادوستد ماده و انرژي تا تعامل خلاق الكترون‌ها و پروتون‌ها در دل اتم و تا همزيستي حياتي جسم و روح؛ از گفت‌وگوي خلاق زن و مرد تا ارتباط پويا ميان فرد و اجتماع‌. ‌به حكم اين واقعيت، جوهر انسانيت‌ ما دائر مدار گفت‌وگوست و عالي‌ترين مظهر زندگاني ما آدميان وقتي به شكوفايي مي‌رسد كه در رقص كيهاني گفت‌وگو مشاركت ورزيم.
در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: گذشته، آن زمان كه عصر واگرايي بود، براي آدميان مقدور بود كه در انزوا و تفرد روزگار بگذرانند و از ‌‌"‌ديگري‌" ‌بي‌خبر باشند و بر سرنوشت او چشم ببندند‌. ‌اكنون اما عصر همگرايي و تعامل است‌. ‌دريافته‌ايم كه ما در يك جهان واحد زندگي مي‌كنيم‌‌. ‌جهان، دهكده كوچكي شده است و ما اكنون اين واقعيت را آشكارتر از هر زمان دريافته‌ايم‌. بي‌خبري و غفلت از ‌‌"‌ديگري‌" ‌كه متفاوت از ماست، ديگر ناممكن شده است‌. ‌به روزگاران پيشين، عادت بر اين بود كه با توسل به زور و خشونت، بر ديگري فائق آييم‌. اما پيداست كه اين با آيين گفت‌وگو سازگار نيست‌. ‌نخوت مبتني بر خودمحوري با رقص كيهاني گفت‌وگو، اساسا مغاير است‌... بنابراين، امروز پيش پاي ما آدميان جز يك انتخاب چيز ديگري نيست‌: ‌گفت‌وگو يا مرگ!

در این شماره می‌خوانید:
سرمقاله
گفت‌وگوي عقل‌ها، دست‌ها و دل‌ها / لئونارد سوئدلر
شناخت
صلح در سايه گفت‌وگو / شهاب‌الدين عباسي؛ مروري بر آرای هانس كونگ، متاله معاصرآلماني؛ بازسازي اسلام از مسير شك دكارتي / علي مرشدي زاد؛ نگاهي به انديشه‌هاي محمد اركون، متفكر مسلمان الجزايري
گفت‌وگو
مدارس ديوبندي هند: خاستگاه خشونت يا حافظان سنت / ترجمه عابد؛ پيشينه، كارنامه و چشم‌انداز اسلام ميانه‌رو (گفت‌وگوي اخبار اديان با دكتر حميد احمدي)
مرور
جنبش‌هاي جديد در يهوديت / ايزيدوراپستاين - ترجمه بهزاد سالكي؛ 
دفاع بهدينان از آيين مزدايي / حسام الدين پارسايان؛ گزارشي از سه كتاب كهن در حوزه الهيات زرتشتي؛ "دين آنلاين"، چالش يا فرصت براي دينداران / عليرضا رضايت؛ مروري كوتاه بر دو كتاب درباره دين در فضاي مجازي اينترنت
نظر
پاسخ اسلامي و كاتوليكي به چالش شبيه‌سازي / سيد مصطفي محقق داماد- ترجمه منوچهر دين پرست؛ سخن بودا براي روزگار ما / والپوله راهوله - ترجمه مسعود فريامنش

در بخش كتاب هم کتاب‌های ديالوگ علم و الهيات / همايون همتي؛ "فيزيك، فلسفه و الاهيات"؛ گفتمان نوانديشي ديني، دوره‌ها و پرسش‌ها / مجيد مرادي؛ جهان اسلام بر سر دوراهي / خسرو ناقد؛ و اسلام در معرض تحول نقد و بررسی شده‌اند.
در بخش نیایش نیز مقاله‌ای با عنوان موعظه بر فراز كوه، ترجمه پيروز سيار را مطالعه خواهید کرد.

مدیر مسئول اخبار ادیان سید محمدعلی ابطحی است و این دوماهنامه تنها با هدف اطلاع‌رسانی در حوزه دین و گفت‌وگوی ادیان منتشر می‌شود.
اخبار ادیان را می‌توانید از کتابفروشی‌های معتبر و یا روزنامه‌فروشی‌ها تهیه کنید و با پر کردن فرم اشتراک، مشترک شوید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین