کد خبر: ۴۸۱۶۴۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹

طلاق در کشور روند صعودی به خود گرفته است

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گفت: بررسی آمار طلاق در کشور نشان می‌دهد ظرف 10 سال گذشته، این معضل اجتماعی روند صعودی به خود گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
مریم بیدخام چهارشنبه‌شب در نشست ستاد پیشگیری و کنترل آسیب‌های اجتماعی استان قزوین اظهار کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی از سیاست‌های مهم نظام و دولت است که تحقق آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم از سوی متولیان حوزه کنترل و پیشگیری است.کاهش آمار طلاق به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی جامعه با آموزش مهارت‌های همسرداری میسر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی در سال‌های اخیر تبعاتی به همراه داشته که ازجمله آن‌ها رشد طلاق است بنابراین در این خصوص باید با یک آسیب‌شناسی جامع و علمی وارد کارشده و برای کاهش این معضل بکوشیم.البته باید فراموش نکنیم بررسی علل طلاق در میان زوج‌ها اقدامی پیچیده و دشوار است چراکه نمی‌توان تنها یک عامل را در رخ دادن این واقعه مقصر بدانیم.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اضافه کرد: نداشتن مهارت همسرداری علت اول طلاق در کشور است که به دلایل مختلفی نظیر نداشتن تفاهم، نبود مسئولیت‌پذیری زوج و زوجه، خیانت و دخالت دیگران، مشکلات اقتصادی و انتخاب بر اساس معیارهای ظاهری و مادی و مواردی ازاین‌دست بازمی‌گردد.

وی با اشاره به آثار مخرب طلاق بر روی خانواده‌ها و جامعه، تصریح کرد: دومین دلیل وقوع این معضل، تغییر شیوه‌های همسرگزینی و ازدواج از سنتی به مدرن است.

بیدخام ادامه داد: به جهت اهمیت موضوع و لزوم مداخله جهت کاهش آمار طلاق، اداره کل امور اجتماعی استانداری قزوین با همراهی دستگاه‌های متولی این مسئله شامل بهزیستی، دادگستری و علوم پزشکی اجرای طرح کنترل و کاهش طلاق و مداخله مؤثر با رویکرد تخصصی خانواده‌درمانی مشکل مدار را در دستور کار قرار داده است.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری در ادامه بر تلاش برای کاهش پدیده خودکشی نیز تأکید کرد و گفت: خودکشی از دیگر آسیب‌های مهم فردی و اجتماعی است که در میان معتادان و بیماران روانی بیشتر است.

به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: دلایل مختلفی می‌تواند در روی آوردن یک انسان به خودکشی مؤثر باشد که ازجمله آن‌ها باید به فقر، اعتیاد، خشونت خانگی، بیکاری، بیماری‌های روحی و روانی اشاره کرد اما نمی‌توان گفت که تنها یکی از این عوامل موجب خودکشی می‌شود بلکه همه عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند که این اتفاق ناگوار رخ دهد.

این مسئول یادآور شد: اگرچه آمار خودکشی در قزوین نسبت به سایر استان‌ها کمتر است ولی به جهت اهمیت این موضوع و آثار آن در جامعه ضروری است که با اقدام‌های مؤثر ازجمله ارائه خدمات روانشناختی، مشاوره و آموزش خانواده‌ها سعی در به حداقل رساندن آن‌ها داشته باشیم.

بیدخام، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را ملزم به مشارکت عمومی دانست و در پایان گفت: فعالیت نهادهای مردمی در این راستا بسیار تأثیرگذار هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین