کد خبر: ۴۸۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۸
نگاهی به فعالیت مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری

از حلقه سلام تا بودجه یک میلیارد تومانی

آفتاب‌‌نیوز :  مرکز مطالعات استراتژیک با توجه به خلأیی که در موارد یاد شده وجود داشت، پدید آمد. اولین رئیس این مرکز «محمد موسوی خوئینی ها»مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «سلام» بود که در سالهای ابتدایی ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به این سمت منصوب شد. 

همزمان با ورود موسوی خوئینی ها افراد دیگری نیز همراه وی وارد ساختمان مرکز مطالعات استراتژیک شدند. افرادی که بیشتر برای نخبگان جامعه شناخته شده بودند؛ همان کسانی  که در سالیان بعد به عنوان سردمداران جریان اصلاح طلبی در کنار سیدمحمد خاتمی معرفی شدند. 

«عباس عبدی» از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا در سال 1358 به دعوت موسوی خوئینی ها که خود از رهبران جنبش دانشجویی پیروان خط امام در آن زمان بود، به مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری وارد شد. «سعید حجاریان» از وزارت اطلاعات به این مرکز آمد و در پی این دو «هاشم آقاجری»، «علیرضا علوی تبار»، «عماد افروغ» و... به این مرکز وارد شدند. با ورود افراد ذکر شده، مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری لقب قوی ترین و منسجم ترین مرکز مطالعات راهبری ایران را از آن خود کرد. 

پس از مدتی موسوی خوئینی ها این مرکز را ترک کرد و بعد از او عماد افروغ، عبدی،حجاریان و دیگر چپگرایان جوان اطراف موسوی خوئینی ها از این مرکز رفتند و در روزنامه «سلام» متمرکز شدند.

در آستانه پایان دولت هاشمی در سال 76، مرکز مطالعات طبق مصوبه ای به مجمع تشخیص مصلحت منتقل شد. در مقابل،«سید محمد خاتمی» رییس جمهوری حدید مرکز مطالعاتی جدیدی را با عنوان «مرکز بررسی های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری» بنیان نهاد و«محمدرضا تاجیک» را که دارای سابقه کار و فعالیت در این مرکز بود، به ریاست مرکز مطالعات استراتژیک گماشت. 

در مرکز مطالعات ریاست جمهوری در زمان ریاست محمدرضا تاجیک گسترده ترین و جامع ترین مطالعات و پژوهش ها در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و سیاست خارجی مورد بحث و بررسی های کارشناسی قرار گرفت. 

اما با روی کار آمدن دولت احمدی نژاد و ریاست «علی ذاکر اصفهانی» بر این مرکز،وی در چندین مصاحبه از فعالیت مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در زمان خاتمی در جهت «براندازی نظام» سخن گفت. 

این اظهارات پس از آنکه چندین بار تکرار شد، واکنش محمدرضا تاجیک را برانگیخت. وی در مصاحبه ای در این باره گفت: «این آقایان یک ذره شم سیاسی ندارند که حساب کنند ما آن موقع خودمان در رأس قدرت بودیم و دلیلی نداشت که طرح براندازی خودمان را بررسی کنیم.» 

تاجیک البته می افزاید: «بر فرض اینکه شایعات صحت داشته باشد، باید بگویم وقتی با بودجه 120 میلیون تومانی که 100 میلیون آن هزینه حقوق کارمندان و آب و برق و گاز می شد، می توان طرح براندازی یک نظام را بررسی و به اجرا گذاشت، دیگر باید فاتحه آن نظام را خواند.»

در این میان سایت «فردا» از دستور پرداخت یک میلیارد تومان از سوی احمدی نژاد به این مرکز خبر داد که تاکنون این مبلغ در اختیار مسئولان مرکز قرار نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین