کد خبر: ۴۸۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۶
در مورد تعرض به میراث فرهنگی ایران صورت گرفت

هشدار متکی به آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش خبرگزاری فرانسه، اخیرا روزنامه شیکاگو تریبون گزارش داده بود که یک قاضی دادگاه فدرال آمریکا در یک دعوی که توسط عده ای از بازماندگان امریکایی انفجار بمب در اورشلیم در سال 97، مطرح شده بود با رد دفاعیات دانشگاه شیکاگو، خواستار به مزایده گذاشتن آثار باستانی و میراث فرهنگی ایران در موزه دانشگاه شیکاگو و پرداخت آن به عنوان غرامت به این افراد شده است. 

بخش عمده ای از این آثار متعلق به تخت جمشید است و ارزش آنها غیر قابل تخمین است. 

وزیر امور خارجه ایران در واکنش به این حکم گفت، مجلس شورای اسلامی ایران نیز در سال 1378 قانونی را تصویب کرده است که بر اساس آن محاکم داخلی ایران نیز حق دارند علیه دولت های خارجی که بر ضد منافع ایرانیان دست به اقداماتی زده اند، اقامه دعوا کنند. 

متکی افزود: بر اساس این قانون دعاوی مختلفی در مورد کودتای 28 مرداد، جنایات تروریستی در داخل کشور و به راه انداختن جنگ تحمیلی، علیه آمریکا اقامه شده است و تاکنون 3 میلیارد دلار احکام جزایی علیه آمریکا صادر شده است. 

او تاکید کرد اگر آمریکا در جهت اجرای احکام صادره محاکم قضایی خود متعرض اموال ایران شود، بدیهی است که با اقدام مشابه تهران رو به رو خواهد شد. 

متکی همچنین با اشاره به اینکه این اقدام حرکتی ضد فرهنگی است گفت موضوع را در یونسکو و سازمان های بین المللی مرتبط با توریسم مطرح و پیگیری می کنیم. 

این گزارش می افزاید، بازماندگان انفجار بمبی در یک مرکز خرید در اورشلیم که طی آن 5 نفر کشته شدند، دعوی را علیه ایران در یک دادگاه فدرال طرح کردند و مدعی شدند که به دلیل حمایت مالی ایران از سازمان فلسطینی حماس، باید غرامت این انفجار از ایران گرفته شود. 

محمدرضا کارگر، رئیس موزه ملی ایران در این زمینه گفت، دانشگاه شیکاگو از نظر قانونی متعهد به بازگرداندن اشیاء و قطعات متعلق به تخت جمشید به ایران است. 

او افزود: مکاتباتی با دانشگاه شیکاگو انجام شده است تا این گنجینه با ارزش ایران که شامل لوح هایی با نقوش خط میخی است و از سال 1930 در موزه شیکاگو نگهداری می شود، به کشورمان بازگردانده شود. این دانشگاه پیش از این در سال 2004 ، 300 قطعه از این مجموعه را به ایران باز گردانده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین