کد خبر: ۴۸۴۲۱۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

بارداری در سنین کمتر از 18 سال چه عوارضی دارد؟

یک متخصص بارداری‌های پرخطر عوارض احتمالی بارداری در سنین پایین و کمتر از ۱۸ سال را تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : دکتر محبوبه شیرازی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ درباره عوارض احتمالی بارداری در سنین زیر ۱۸ سال، ‌ گفت: ممکن است دختران در سنین کمتر از ۱۸ و ۲۰ سالگی و گاهی ۲۵سالگی به بلوغ فیزیکی نرسند؛ به همین دلیل بارداری در این دوره عوارضی دارد. همچنین به دلیل رشد ناکافی لگن زنان، این موضوع مانع زایمان طبیعی شود.  همچنین ممکن است به دلیل نامرتب بودن عادت ماهیانه در سنین پایین، افراد کم خون باشند.

این متخصص زنان ادامه داد: در سنین کمتر از ۱۸ سال استخوان‌ها نیاز به تکامل و ایجاد ذخیره استخوانی دارند تا بعد از ۵۰ سالگی که برداشت کلسیم از استخوان‌ها آغاز می‌شود به مشکل برنخورند. با توجه به این موضوع وقتی بارداری در سنین پایین اتفاق می‌افتد، ذخیره استخوانی مادر به سمت جنین می‌رود. همچنین احتمالا مادر از نظر روحی و روانی آمادگی بارداری ندارد و بالغ نیست؛ بهتر است اگر کسی می‌خواهد باردار شود پیش از آن از نظر فیزیکی و روانی تکامل پیدا کرده باشد.

این فوق تخصص بارداری‌های پرخطر همچنین اضافه کرد: وقتی سن مادر کم باشد، ممکن است نوزاد نیز در زمان تولد وزن کمی داشته باشد. بارداری در اوایل سن عادت ماهیانه، می‌تواند کم خونی و مشکلات کروموزومی را به دنبال داشته باشد. در این بارداری مادر بیشتر آسیب می‌بیند.

شیرازی با تاکید بر اینکه در سنین پیش از ۱۸ سال  دختران  باید آموزش ببیند و بارداری آنها را از فعالیت‌های که سایر همسالان آنها انجام می‌دهد باز می‌دارد، افزود: مادر شدن در این سن باعث می‌شود نیروی مولد جامعه به سمت بچه‌داری برود؛ این در حالیست که فرد باید مهارت‌های دیگری کسب کند. اگر وزن مادر کم باشد و کم خونی نیز داشته باشد، ممکن است زایمان سخت‌تری داشته باشد.

وی یکی دیگر از عوارض احتمالی بارداری در سنین پایین را سقط و زایمان زودرس معرفی کرد و گفت: ممکن است نژاد، شرایط آب و هوایی و ارث در بعضی موارد تاثیر داشته باشد، اما در مجموع الگوی بلوغ در جامعه یکسان است. اگر ازدواج در سنین پایین اتفاق می‌افتد، بهتر است چند سال اول از بارداری جلوگیری شود تا زن به بلوغ جسمی و روانی برسد. آماده نبودن زنان برای بارداری در سنین پایین و همچنین مشکلات اقتصادی و خانوادگی، می‌تواند احتمال افسردگی پس از زایمان را در آنها افزایش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین