کد خبر: ۴۸۴۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
تولید خودرو در ایران، به نرخ خون!

مقایسه قیمت خودرو در ایران و امارات

حقایقی تلخ از بررسی قیمت کراس‌اوورهای محبوب در دو سوی خلیج فارس، شکاف عمیق قیمتی بین تولید و واردات خودرو وجود ندارد!
آفتاب‌‌نیوز :
یک مقایسه‌ای آماری درباره نسبت قیمت‌های 24 کراس‌اوور حاضر در دو بازار ایران و امارات نشان می‌دهد قیمت محصولات خارجی در بازار ایران 20 تا50 درصد بالاتر از سطح تعرفه‌های تجاری وضع می‌شود و ما اساسا نمی‌توانیم خودروهایی با قیمت مناسب تولید کنیم. همیشه در مراودات عمومی و بازخوردهایی که از مخاطبان حوزه خودرو می‌گیریم، نکته اساسی قیمت تمام شده محصولاتی است که در بازار ایران به فروش می‌رسند. با وجود تلاش گسترده‌ای که صنعت خودروی ایران به ویژه در چند سال اخیر برای افزایش سطح کیفی محصولات و کاهش قیمت‌ها انجام داده اما این مورد همچنان به عنوان اصلی‌ترین انتقاد جامعه از خودروسازان، وجود داشته و دارد. بررسی بیشتر هفت صبح نشان می‌دهد  بازار خودروی ایران در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج فارس با اینکه به لحاظ تنوع تقریبا در سطحی مشابه قرار داشته اما دو سوی خلیج فارسبه لحاظ قیمتی تفاوت ماهوی دارند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز، در واقع تعرفه‌های بالا بازار خودروی ایران را با شرایط خاصی روبرو کرده که در عین حفاظت از صنایع داخلی، زمینه افزایش قیمت اتومبیل در سطحی گسترده را فراهم کرده است. این تعرفه‌ها که در کشوری مثل امارات چندان بالا نیستند، باعث شده تا بهای خودروهای واردشده به بازار این کشور بسیار پایین آمده و گاها تا نصف قیمت تمام شده در ایران تنزل یابد. در واقع، در امارات تقریبا جز یک تعرفه 3.5 درصدی برای واردات خودرو، هزینه‌ای از واردکنندگان بابت ورود به بازار امارات نمی‌گیرد اما شرط ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعه را برای واردکنندگان تا 5 سال بعد از فروش هر مدل، از شرکت‌‌های واردکننده اخذ کرده است.
 
این در حالی است که تعرفه واردات در ایران کاملا شرایطی متفاوت از امارات دارد. تعرفه‌ی حقوق گمرکی خودروهای هیبریدی 4 درصد است. برای واردات هر خودرو یا کالای دیگر، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 4 درصد مالیات علی‌الحساب نیز محاسبه می‌شود. بدین ترتیب، مبلغ خودرو ابتدا در1.04ضرب و سپس عدد به‌دست‌آمده در 1.13 ضرب می‌شود. مبلغ به‌دست‌آمده جدا از هزینه‌ی حمل و نقل، عوارض حمل کردن با کشتی‌‌رانی‌های غیر ایرانی و هزینه‌ی شماره‌گذاری است. این در حالی است که تعرفه‌ی حقوق گمرکی خودروهای عادی زیر 2000 سی‌سی، 40درصد و 2000 تا 2500 سی‌سی، 55 درصد است.

ما برای آشنایی بیشتر خوانندگان با وضعیت بازار خودرو در کشوری مثل امارات، دست به یک مقایسه آماری زدیم و در آن به ساده‌ترین شکل ممکن، قیمت هر محصول را در دو سوی مرز بررسی کردیم. با این توضیح که گزارش اخیر با استفاده از اطلاعات وب‌سایت عربی یالاموتور (yallamotor) و وب‌سایت "ایران جیب" بنابر نرخ درهم 1110 تومانی محاسبه شده است. اینجا می‌شد انتقادات بیشتری را متوجه خودروسازان و واردکنندگان اتومبیل به اشکال مختلف نماییم اما فعلا تنها به همین حد از مقایسه و توضیح بسنده می‌کنیم  چون اطلاعات گویای همه چیز است. این شما و این قیمت 27 مدل کراس‌اوور مختلف حاضر در دو بازار ایران و امارات.
 
چری تیگو 3 / ام‌وی‌ام ایکس 33 
قیمت در بازار امارات : 47.750 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 68 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :79.690 میلیون تومان

دانگ‌فنگ اچ3 کراس
قیمت در بازار امارات :57 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 80 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :45 میلیون تومان

رنو کپچر
قیمت در بازار امارات :74.735 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 106 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران : 121میلیون تومان

سانگ‌یانگ تیوولی
قیمت در بازار امارات :61 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 85 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :112میلیون تومان

چانگان سی‌اس35 اتوماتیک
قیمت در بازار امارات :66.600 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 91 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :69 میلیون تومان

رنو داستر 
قیمت در بازار امارات :67.600 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 95 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :124 میلیون تومان

چری تیگو 5
قیمت در بازار امارات : 69.820 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :98 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :101.500 میلیون تومان

هاوال اچ2
قیمت در بازار امارات :77.700 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :105 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :98.400 میلیون تومان

پژو 2008
قیمت در بازار امارات :82.150 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 115 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :123 میلیون تومان

ام‌جی جی‌اس
قیمت در بازار امارات : 82میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :115 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :172 میلیون تومان

اوپل موکا ایکس
قیمت در بازار امارات :89.110 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 135 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :162 میلیون تومان

نیسان جوک توربو اسپورت
قیمت در بازار امارات :92.960 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 130 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :190 میلیون تومان

هیوندای توسان 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :93.500 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 140 میلیون تومان
قیمت  نمونه فول 2لیتری در بازار ایران : 195 میلیون تومان

میتسوبیشی ای‌اس‌ایکس
قیمت در بازار امارات :99.900 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :  139 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :181 میلیون تومان

لوکسژن یو6
قیمت در بازار امارات :107 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 150 میلیون تومان
قیمت احتمالی در بازار ایران :200 – 220 میلیون تومان

کیا اسپورتیج 2 لیتری فول
قیمت در بازار امارات : 115.700 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 160 میلیون تومان
قیمت  نمونه 2.4 لیتری فول در بازار ایران :205 میلیون تومان

پژو 3008
قیمت در بازار امارات :132 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 184 میلیون تومان
قیمت احتمالی در بازار ایران :200 - 225 میلیون تومان

میتسوبیشی اوت‌لندر2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :113.100 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 175 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :233 میلیون تومان

هیوندای سانتافه 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات : 150.810 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد :232 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :265 میلیون تومان

رنو کولئوس 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :107.700 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد :165 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :235 میلیون تومان
 
تویوتا راو4 مدل 2.5 لیتری
با تعرفه امارات :142.150 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد :220 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :261 میلیون تومان

کیا سورنتو 2.4 لیتری
قیمت در بازار امارات :119.800 میلیون تومان
قیمتبازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 186 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :293 میلیون تومان

فولکس‌واگن تیگوان 2لیتری
قیمت در بازار امارات :160 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد :224 میلیون تومان
قیمت احتمالی در بازار ایران : 270میلیون تومان

لکسوس ان‌ایکس2017 اف اسپورت
قیمت در بازار امارات : 233میلیون تومان 
قیمت در بازار ایران :389 میلیون تومان

ب‌.ام.‌و ایکس3
قیمت در بازار امارات :315میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 441 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :489 میلیون تومان
 
ب‌.ام.‌و ایکس4 توربو 2 لیتری
قیمت در بازار امارات :337 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 40 درصد : 471 میلیون تومان
قیمت در بازار ایران :510 میلیون تومان

لکسوس آر.ایکس 5.3 لیتری
قیمت در بازار امارات :259 میلیون تومان
قیمت بازار امارات با تعرفه ایران به میزان 55 درصد : 400 میلیون تومان
قیمت نمونه 2لیتری توربو در بازار ایران :550 میلیون تومان

اما در پایان گزارش، ذکر چند نکته در پایان این گزارش خالی از لطف نیست.
 
نگاهی به این آمار و ارقام نشان می‌دهد چرا کشور استرالیا به یکباره و ظرف مدت 3 سال، کل صنعت خودروسازی خود را تعطیل نمود. صنعت خودرو در ایران رفاه مشتریانش را به بهانه تعداد اندکی اشتغال در خط مونتاژ خودروها، کاملا از بین برده است به طوری که بسته به نوع و سطح امکانات هر خودرو، از 20 تا 100 درصد اضافه قیمت را به دلیل واردات یا تولید خودرو به خریدار تحمیل می‌کند.
 
تولید خودرو در ایران گران تمام می‌شود و برخلاف ادعای مدیران صنعت خودرو، مزیت اصلی ما در ایران نه تولید خودرو که تولید قطعات و نیز تجارت خودرو است.چیزی که از شواهد امر برمی‌آید، ما در شرایط انحصاری فعلی مزیت چندانی در زمینه تولید و صادرات خودروهای اروپایی  و یا کره‌ای نداریم. پژو 2008ساخت ایران که فعلا در ایران خودرو قیمتی 103 میلیونی داردف در بازار امارات در نمونه فول آپشن کمتر از 83 میلیون قیمت دارد و در عین حال رنو داستر تولید ایران (اگر طبق اعلام مدیران هولدینگ ناصح که شریک ایرانی رنو در تولید خودروهای جدید این برند هستند،) هم قرار است قیمتی 80 تا 100 میلیونی داشته باشد، در حالی که نمونه فول آپشن این خودرو در امارات قیمتی 67 میلیونی دارد.

دولت می‌تواند با هدف حفظ اشتغال صنایع خودرویی فعلی، ضمن ممنوعیت واردات هرگونه قطعه و لاستیک به کشور، از شرکای خارجی بخواهد با سرمایه‌گذاری در این بخش مصرفی، ضمن صادرات قطعات به بازارهای جهانی، بازار بزرگ کشور را به صحنه رقابت برندهای روز جهان تبدیل سازد. در واقع دولت اگر دولت با مردم صادق باشد، خطوط مونتاژ مکانیزه و سرمایه‌بر خودرو را با واحدهای کاربر قطعه‌سازی که هم‌اینک حدود 65 درصد کل گردش مالی صنعت خودروی ایران را به خود اختصاص داده‌اند، تعویض می‌کند.

ایران اگر استراتژی واردات گسترده خودرو را در دستور کار قرار دهد، از محل تغییر مسیر واردات خودرو در منطقه، از اعراب حاشیه خلیج فارس به خود می‌تواند نه تنها تمام اشتغال حذف شده از محل تعطیلی خطوط تولید قدیمی خود را بازیابد که بخشی عظیمی از گردش مالی تجارت خودرو د رمنطقه خاورمیانه را که هم‌اکنون در دست امارات و عمان است به سمت خود سوق داده و زمینه رشد گسترده تجار و بازرگانان ایرانی، و نیز توسعه بنادری نظیر چابهار و یا خرمشهر در دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان را فراهم سازد. 

وارد شدن شرکت‌های مادر و نه نمایندگی‌های ایرانی رسمی شرکت‌های خودروسازی می‌تواند موجبات انتقال دانش فنی خودرو به ایران را در کنار ایجاد سطح گسترده‌ای از اشتغال فراهم کند. نیروهای ایرانی با اجرای چنین طرحی می‌توانند با حضور در شبکه فروش، خدمات پس از فروش و ارتباط با مشتریان شرکت‌های بزرگ دنیا، زمینه را برای درک دقیق‌تر و بهتر از بازار ایران و نیاز خریداران فراهم کرده و سطح رفاه جامعه ار افزایش دهند.

یکی از راهکارهای ارائه خودروی ارزان و ایمن به مردم ایران، ورود منابع مالی شرکت‌های بزرگ در یک چارچوب رقابتی و از طریق گسترش صنعت لیزینگ است که در اقصی‌نقاط جهان نیز جواب داده و می‌تواند اقشار متوسط و ضعیف ایران را به شدت از فواید خود بهره‌مند سازد.

دیگر اینکه نگاهی به سطح قیمت‌ها و تفاوت بهای تمام شده هر خودرو در دو سوی خلیج نشان می‌دهد در ایران هرچه خودرو لوکس‌تر باشد کشش قیمتی بیشتر شده و فروشنده با سود بالاتر، بهای بیشتر از مصرف‌کننده دریافت می‌کند. در واقع خریدار خودروهای لوکس در مقایسه با خودروهای اقتصادی هزینه بیشتری در مقایسه با بازار امارات پرداخت می‌کند که این به سوداگری واردکنندگان ایرانی و نیز عدم حضور رسمی برندهای اصلی در خاک ایران برمی گردد. وارد شدن شرکت‌های مادر به ایران بهای تمام شده هر خودرو را به شدت تنزل می‌دهد و به سطح جهانی آن می‌رساند.

همچنین نگاهی به تولیدات چینی و مونتاژی دو شرکت ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد در مقایسه با محصولات وارداتی، قیمت نهایی محصولات تولیدی این دو واحد پایین‌تر و سطح خدمات پس از فروش بهتر و مناسب‌تر است ازینرو به نظر می‌رسد می‌توان با کمک چینی‌ها و تولید مدل‌های باکیفیت‌تر، به تحقق اهداف صادراتی در زمینه خودرو دست یافت. 

در نهایت اینکه نگاهی به این آمارها گویای حقایق بسیار تلخی است که مستقیما از محل انحصار به خریداران ایرانی تحمیل شده است. با اینکه حمایت بی چون و چرا از صنایع داخلی ، همواره محل نزاع کارشناسان اقتصادی است، مورد ناراحت‌کننده بی توجهی به یک سیاست صحیح برای نیل به اهدافی است که می‌تواند در نهایت منافع بیشتری را از جمله افزایش اشتغال، رفاه بالاتر و ایمنی بیشتر  به ایرانیان اعطا کند اما به دلیل وضع تعرفه‌های تجاری و تمایل شدید دولت به کنترل اقتصاد، هیچ‌گاه عملیاتی نشده و موجبات میزان بالایی از نارضایتی در بین خریداران خودرو در ایران را فراهم کرده است.

منبع: فرادید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین