کد خبر: ۴۸۴۵۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
کارشناسان:

ترامپ، شان رئیس جمهوری آمریکا را بی اعتبار کرد/برجام قابل مذاکره مجدد نیست

اظهارات نابخردانه ترامپ در مواضع اخیرش در قبال برجام و ایران واکنش های جهانی را به دنبال داشت که کارشناسان و تحلیلگران حوزه بین الملل معتقدند این اظهارات افزایش مضاعف بی اعتباری رئیس جمهوری آمریکا را در جهان به دنبال خواهد داشت و برجام هرگز قابل مذاکره مجدد نیست.
آفتاب‌‌نیوز :  دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با وجود این که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون هشت بار پایبندی ایران را به برجام اعلام کرده، با اعلام راهبرد جدید واشنگتن در قبال تهران، 13 اکتبر مصادف با 21 مهر امسال، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و به رغم تلاش های جامعه جهانی به ویژه اروپا از تایید آن امتناع کرد.

به گزارش ایرنا، این رویکرد جدید ترامپ با اعتراض شدید بسیاری از کشورها، نهادها و مقامات بین المللی و محافل سیاسی مواجه شده است.
این سخنان واکنش های مختلفی را در بین سران و مقامات جهان از جمله قدرت های اروپایی عضو برجام به دنبال داشت.
از جمله این مقامات، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که بلافاصله در واکنشی قاطعانه به ترامپ اعلام کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و رئیس جمهور هیچ کشوری نمی‌تواند به آن پایان بدهد.
وی تاکید کرد که جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای را که کار می کند و نتیجه داده است، منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی هشت بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده و هیچ یک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.
در این ارتباط رییس شورای راهبردی روابط خارجی به خبرنگار ایرنا گفت: سخنرانی دونالد ترامپ با این نوع ادبیات در شان رییس جمهوری نبود و در واقع عنوان رییس جمهوری آمریکا را بی اعتبار کرد.
سید کمال خرازی افزود: آمریکا به لحاظ سیاست هایی که دنبال می کند طبیعی است که همیشه با ما خصومت داشته است و متاسفانه آن چه که درباره برجام تعهد کرده بود را نقض کرده است و این نشان دهنده آن است که مشکل آن ها موجودیت جمهوری اسلامی ایران است.
خرازی اظهار داشت: آمریکایی ها تا به حال نتوانستند خدشه ای در مسیر ما ایجاد کنند و ما همچنان به همکاری ها ادامه می دهیم.
وی خاطر نشان کرد: ما از نظر نظامی، قدرت بالایی داریم و از لحاظ نفوذ منطقه ای نیز در منطقه دارای نفوذ هستیم.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: ما همواره در جهت ثبات منطقه تلاش کرده ایم بر عکس آن چه که آقای ترامپ ادعا می کرد که ایران در حال بی ثبات کردن منطقه است ما این راه را ادامه خواهیم داد چون به دعوت سوریه و عراق به این کشورها رفتیم تا حکومت هایی که آنجا هستند، بمانند.
خرازی تصریح کرد: ما ثبات منطقه را دنبال کردیم نه بر هم زدن و بی ثباتی را ولی آمریکا ادعایی که می کند برای جهانیان به طور کامل روشن و باطل است، زیرا ایران عامل ثبات منطقه است و این راه خود را ادامه خواهد داد.

**ترامپی که در حد و قامت رییس جمهوری آمریکا نیست
مهدی مطهرنیا کارشناس امور بین الملل هم معتقد است که ترامپ با ادبیات سیاسی اصلا آشنا نیست و قدرت های اروپایی او را در قد و قامت رئیس جمهور آمریکا نمی بینند.
وی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در خصوص واکنش های جهانی نسبت به اظهارات اخیر ترامپ علیه برجام و ایران اظهار داشت: ما باید دو مقوله را در ارتباط با ترامپ از هم جدا کنیم؛ ما یک ترامپ آمریکایی و یک آمریکای ترامپی داریم.
وی گفت: ترامپ گاه به عنوان یک شخصیت غیرمناسب و متناسب با جایگاه رئیس جمهوری امریکا در ادبیات سیاسی مطرح می شود در حالی که فراموش می شود که او رئیس جمهور ایالات متحده آمریکاست و به هر ترتیب آمریکا در بین کنشگران بین المللی دارای وزن و تعریف مشخصی است.
مطهرنیا افزود: انتقاد از شخص ترامپ یک سوی این سکه و کار کردن با رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا که اکنون ترامپ است سوی دیگر قضایاست.
وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی و رهبران آنها به واسطه آشنایی با این ادبیات، این دو را از هم مجزا می کنند؛ ترامپی که می گوید برجام را پاره می کند و یا خروج از برجام را رقم می زند به نقد می کشند اما در همان حال با ترامپی که رئیس جمهور آمریکاست در ایجاد فضای فشار بر ایران در ارتباط با پرونده موشکی، حمایت از تروریسم و حقوق بشر به عنوان پرونده هایی که من آنها را سه قلوهای افسانه ای می نامم وارد عمل می شود.
مطهرنیا گفت: بیانیه اتحادیه اروپا و رهبران سه کشور پیشرو اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس نمایانگر همین معناست و قابل پیش بینی بود. از این جهت نمی توان این دو چهره را در یک مقوله ادغام کرد و چون ترامپ اکنون رییس جمهور آمریکاست و این رئیس جمهور با ادبیات سیاسی آشنا نیست، آمریکا و رییس جمهورش را نادیده گرفته اند؛ غرب این معنا را از نظر دور نمی دارد.
وی افزود: رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر انگلستان و صدراعظم آلمان هر کدام به دنبال منافع ملی دولت های تحت رهبری خود هستند لذا به همه کنشگران و بازیگران موجود در نظام بین الملل بر اساس منافع و اهداف تعریف شده خود می نگرند و روابط خود را تنظیم می کنند.
این کارشناس امور بین الملل تصریح کرد: از این رو کنشگری مانند آمریکا را نمی توانند نادیده بگیرند اگر چه بازیگری چون ترامپ را در حد و اندازه های یک رییس جمهور قدرتمند در آمریکا نمی بینند و لذا بر اساسا این گزاره ها تصمیم گیری می کنند.

**آمریکا چاره ای جز پذیرش برجام ندارد
یک فعال سیاسی نیز گفت: برجام توافق چند جانبه و به عنوان قطعنامه لازم الاجرای سازمان ملل است که یکطرفه نمی شود آن را تعدیل یا تغییر داد بنابراین رییس جمهور آمریکا چاره ای ندارد جز اینکه سازوکارها و مکانیزمی را که در پیدایش برجام اثرگذار بوده بپذیرد.
ابوالقاسم رئوفیان درباره بدعهدی های آمریکا و اظهارات ترامپ درباره برجام اظهار داشت: قبل از این که این سخنرانی اتفاق بیفتد و سخنان ترامپ درقالب استراتژی جدید دولت آمریکا برای ملتها و دولتها روشن شود برخی تصورشان این بود که آقای ترامپ تاکیدی بر وعده های زمان انتخاباتی اش که ازپاره کردن برجام سخن گفته بود داشته باشد.
وی ادامه داد: اما آنچه اتفاق افتاد بمثابه ترکیدن حبابی توخالی بود وترامپ یک باردیگردر منظر جهانیان در قالب یک شومن برصفحه تلویزیون ظاهرشد که کارش به یک عروسک خیمه شب بازی بازیچه دست صهیونیستها بیشتر شباهت داشت.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین یادآور شد: مثل ترامپ را باید مثل آن موجود درنده خویی دانست که در عین خوی درندگی در مقابل دشمن دادو فریاد و هیاهو راه می اندازد که دشمن را بترساند از آن طرف هم به لحاظ این که خودش مرعوب شده و ترسیده است صداهایی از او صادر می شود و دمی که تکان می دهد میانجی می طلبد.
رئوفیان اضافه کرد: من یادم است که در زمان کارتر امام (ره) همین مثل را زد که من حیفم می آید که حرف ازشیر به میان آورم بنابراین ترامپ دراین سخنرانی اش یک چنین حالتی داشت.
وی گفت: مگر می شود توافق چند جانبه ای را که به عنوان قطعنامه لازم الاجرای سازمان ملل شناخته شده یکطرفه و با تلاش های مذبوحانه وهوچی گری های یکجانبه تعدیل کرد یا تغییر داد یا آن را حذف کرد و کنار گذاشت؟! واقعا به این همه حماقت، آدم خنده اش می گیرد.
دبیرکل حزب ایران زمین افزود: حتی تلاش های چند جانبه هم چنین نتیجه ای نخواهد داشت مگر این که همه طرف های تعهد، نسبت به تغییر برجام همصدا شوند که البته جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است برجام قابل مذاکره نیست وچنین بنایی را ندارد و هیچ گونه تغییری و حذف و اضافه و تبصره ای و ضمیمه ای را برای آن متصور نیست و اصلا این کار را قبول ندارد.
رئوفیان ادامه داد: رییس جمهور آمریکا هم چاره ای ندارد جزاینکه سازوکارها و مکانیزمی را که در پیدایش برجام اثرگذار بوده بپذیرد. این فریادهایی را که ، رژیم صهیونیستی و برخی دولت های بخت برگشته مثل عربستان ویمن برای او کف می زنند و به به و چه چه می گویند ببینید متحدان آمریکا چطور در برابرش می ایستند و خانم موگرینی هم قدوقواره رئیس جمهورآمریکا را در حد دستکاری در برجام نمی داند.
وی با طرح این سوال که ما باید چه کار می کردیم که به اندازه اظهارات ترامپ که به تخریب هرچه بیشتراو انجامید، چهره واقعی او را به دنیا نشان می دادیم؟گفت: امروز نه تنها جمهوری اسلامی بلکه دنیا او را محکوم می کند.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین افزود: ترامپ نه توانست از برجام خارج شود و نه به اهداف دیگر خود دراین سخنرانی دست پیداکند.
رئوفیان یادآور شد: آژانس تاکنون 8 بار تعهدات ایران را نسبت به برجام تایید کرده است بنابراین با این شفاف سازی که صورت گرفته دنبال چه چیز است.
وی اضافه کرد: البته ترامپ دنبال این است که همه کشورها غیر از خود و رژیم غاصب صهیونیستی را خلع سلاح کند این در حالی است که آمریکا و اسراییل هر دو منشا پیدایش سلاح های هسته ای وشیمیایی هستند و امروز هم اگربتوانند به کار می گیرند و در گذشته هم به کار گرفتند و تراژدی هیروشیما وناکازاکی را دنیا از خاطر نخواهد برد.
دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین گفت: تحریم سپاه، تحریف تاریخ و جغرافیا، ادبیات سخیف وسبکسرانه، اهانت به ملت بزرگ ایران همه نشات گرفته ازاختلالات روحی وروانی ترامپ است. رهبر معظم انقلاب بارها اعلام کرده است ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نیست و موشک های ایران هم هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری نیست مگر برای دفاع مشروع آن هم در چارچوب قوانین و قواعد بین المللی.
رئوفیان افزود: سخنان ترامپ اهانت به شورای امنیت و گروه 1+5، جایگاه ریاست جمهوری و آژانس بود که البته این کارها منجر به انزوای هرچه بیشتراو می شود حتی درداخل کشورش.
وی تاکید کرد: مردم ما هیچگاه در مقابل هیچ قدرت استکباری سر تعظیم فرود نیاورده و فرودنخواهد آورد.
دبیرکل حزب اسلامی ایران یادآور شد: به هر صورت ترامپ در هیبت یک شومن ظاهر شد و فکر می کنم به نفع ایران و ضرر خود آمریکا تمام شد.
رئوفیان درباره موضع گیری مسوولان کشور درباره سخنان ترامپ و موضع آمریکا گفت: بعد از صحبت های ترامپ اظهارات رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزیرامورخارجه و مردم و سیاسیون را دنیا شنید که نماد یکپارچگی و همصدایی و همدلی بود که این همان چیزی است که آمریکا همواره از آن ترسیده است. الان هم از آن می ترسد و این کاملا در اظهارا تش مشهود بود.
وی افزود: دفاع جانانه رئیس جمهورکشورمان ازسپاه تو دهنی محکمی به ترامپ ونتانیاهو بود. سپاه پاسداران همان طور که رئیس جمهوری گفتند پایگاهش دلهای مردم است و خاستگاهش هم دلهای مردم است و این چیزی نیست که آمریکا بخواهد آن را با تحریم بترساند.
دبیرکل حزب ایران زمین ادامه داد: تحریم سپاه یعنی تحریم ملت و آمریکا بداند با این تحریم ها ملت بزرگ و مقاوم ایران از مواضع حق طلبانه خود یک گام هم عقب بر نمی دارد.
رئوفیان گفت: جمهوری اسلامی ایران باید همچنان قدرتمندانه با راهبردی قوی و همه جانبه نگر از سوی دولت و مجلس در ارتباط با این مساله و تمهیدات و مقدماتی در فاصله اینکه مجلس آمریکاباید به تصمیم برسد با حسن تدبیر تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری کار را پیش ببرد.

** در مورد خروج آمریکا از برجام نه در کنگره و نه در کابینه ترامپ وحدت و اجماعی وجود ندارد
محمدعلی هژبری تحلیلگر مسائل و روابط بین الملل هدف طرح کاتن-کورکر در کنگره آمریکا را ایجاد محدودیت برای سانتریفیوژهای پیشرفته ایران دانست و گفت: در مورد خروج آمریکا از برجام نه در کنگره و نه در کابینه ترامپ وحدت و اجماعی وجود ندارد.
وی افزود:: با پررنگ تر شدن دوباره نقش کنگره در قبال برجام، چهره ها و شخصیت های ضد ایرانی حاضر در کنگره همچون سناتور تام کاتن به تکاپو افتاده اند و می خواهند اقتدار کنگره آمریکا را به نمایش بگذارند. معتقد است هسته مرکزی سیاست خارجی رئیس جمهوری آمریکا «فروپاشی نهادها و توافقات بین المللی» است و به دنبال نابود کردن میراث اوباما است و برای برجام نیز راهبرد بلند مدت دارد.
هژبری اظهار داشت: دو شرط اصلی کاتن برای برجام در سال 2015، یعنی درنظر گرفته شدن توافق نهایی با ایران به عنوان یک «معاهده» و همچنین منوط شدن رفع تحریم‌های ایران به تأیید عدم حمایت ایران از «تروریسم»، انگار در قالبی جدید دوباره به جریان افتاده است.
این تحلیلگر روابط بین الملل افزود: طرح «کاتن-کورکر» افزایش توانایی نظارتی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی و محدودیت های بیشتر برای چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته ایران و بازگشت خودکار این محدودیت ها را شامل می شود.
هژبری تصریح کرد: پیش از این هم کاتن به همراه چند سناتور دیگر از جمله «تد کروز» در نامه ای به وزیر خارجه آمریکا خواستار اعلام عدم تایید پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام، از سوی رئیس جمهوری آمریکا شده بودند، ولی ترامپ در دو دوره قبلی، نقض برجام از سوی ایران را به کنگره اعلام نکرد.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل اظهار داشت: برخی از اعضای کنگره همچون تام کاتن، تد کروز، باب کورکر، کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته، ذخیره آب سنگین بیش از حد مجاز تعیین شده و اجازه ندادن به بازرسان بین المللی برای بازرسی از تاسیسات نظامی و تحقیقاتی به عنوان مصادیق نقض برجام از سوی ایران نام برده و ایران را متهم به نقض توافق هسته ای کرده اند.
هژبری بیان کرد: کاتن در آخرین موضع خود از مخالفان تضعیف برجام در دولت ترامپ خواسته است تا از سمت خود استعفا دهند یا با استراتژی رئیس جمهوری ایالات متحده در مخالفت با توافق هسته ای همگام شوند. چه سناتور «کاتن» فرق نوشابه و آب سنگین را بداند و چه نداند، تندروی ها و طرح های او، جنجال زیادی در فضای رسانه ای آمریکا به پا کرده است.
وی اظهار داشت: افرادی همچون «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن حمایت از موضع ضد ایرانی و ضد برجامی کاتن، در کنار او قرار گرفته اند، اما از طرف دیگر افرادی مانند «جیمز ماتیس» وزیر دفاع و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی ترامپ، مخالف خروج آمریکا از برجام هستند.

**ترامپ به دنبال عملی کردن وعده های انتخاباتی است چه عقلانی باشد چه غیر عقلانی!
هژبری با بیان این که ارتباط ترامپ با کنگره بسیار خوب بوده است و شاید کمتر دوره ای رئیس جمهوری و کنگره با هم، این چنین ارتباط قوی داشته اند، افزود: ترامپ، حرف شنوی زیادی از متخصصان کنگره دارد و آخر کار، تصمیمی را اتخاذ می کند‌، که کنگره به آن اعتقاد دارد؛ او نشان داده که در تلاش است به قول هایی که در دوره انتخابات داده است عمل کند،چه عقلانی باشد و چه غیرعقلانی!
این کارشناس روابط بین الملل، خروج از توافق آب و هوایی پاریس، دیوار کشی بین مکزیک و آمریکا، برخورد با مهاجرین غیرقانونی و برخورد با کره شمالی و خروج از برجام را از مواردی عنوان کرد که ترامپ در دوره مناظره های انتخاباتی و پس از ورود به کاخ سفید در دوران حاضر از سوی او تکرار می شود. هر چند باید مطلع شده باشد که خارج از قدرت، بسیار متفاوت از درون قدرت است.
هژبری توضیح داد: در دوره ترامپ شاهد بین الملل گرایی تهاجمی (رئالیسم تهاجمی) در سیاست خارجی آمریکا هستیم؛ هر چند در ابتدای ریاست جمهوری او، هماهنگی و انسجام بین سیاست های منطقه ای (خاورمیانه) وجود نداشت، اما این نقیصه در حال حاضر تا حد زیادی رفع شده است. وی اضافه کرد: سیاست آمریکا در قبال افغانستان، پاکستان و هند، عراق، گروه های تکفیری، حتی سوریه و گروه های کردی عراق و سوریه، مشخص است. ارتباط تنگاتنگ واشنگتن با ریاض و قرارداد چند صد میلیارد دلاری با این کشور، و در مقابل، اتخاذ رهیافت فشار و تحریم بر ضد تهران، نشان از وجود استراتژی در سیاست خارجی ترامپ دارد.

**کاتن و کروکر می خواهند مثلا به ظریف درس آمریکاشناسی بدهند!
این تحلیلگر مسائل بین المللی معتقد است: با پررنگ تر شدن دوباره نقش کنگره در قبال برجام، چهره ها و شخصیت های ضد ایرانی حاضر در کنگره همچون «تام کاتن» به تکاپو افتاده اند؛ کاتن جوان ترین سناتور جمهوری خواه ایالت کانزاس و کهنه سرباز آمریکایی که قبل از توافق برجام( 8 مارس 2015) در نامه ای به رهبران ایران، که امضای 46 سناتور دیگر جمهوری خواه هم پای آن بود‌، مدعی شده بود، که توافق هسته ای ممکن است تا دوران اوباما اعتبار داشته باشد و رئیس جمهوری بعدی آن را لغو کند‌.
هژبری گفت: تام کاتن تلاش زیادی برای عدم تصویب برجام در سنای آمریکا کرد، اما در نهایت با رای مثبت 42 سناتور دموکرات به برجام، تلاش وی به نتیجه ای نرسید. امری که از جانب «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پیش بینی شده بود و کاتن در توئیتی ضمن توهین به ظریف، او را به مناظره در مورد قانون اساسی آمریکا دعوت کرده بود؛ امروز کاتن به همراه «باب کورکر» نماینده ایالت «تنسی» و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، شاید می خواهند، اقتدار کنگره را به نمایش بگذارند و مثلا به ظریف درس آمریکا شناسی بدهند!

**خروج ترامپ از برجام، آمریکا را در موضع ضعف قرار می دهد / موضوع فقط برجام نیست
هژبری گفت: این که کمیسیون مشترک برجام، در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، عدم تعهد ایالات متحده را مسبت به برجام را اعلام می کند و یا پیش بینی کنیم تصمیم شورای امنیت سازمان ملل چه خواهد بود کار بسیار سختی است؛ اما با توجه به تایید هشت باره فعالیت های هسته ای ایران از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی طی 2 سال اخیر، تایید برجام از طرف کشورهای اروپایی، روسیه و چین، ضرورت احترام به توافقات بین المللی و قطعنامه 2231 شورای امنیت معتقدم که خروج ترامپ از برجام،کشورش را در موضع ضعف قرار می دهد. لذا این سناریوی بسیار بعید به نظر میرسد.
وی بیان کرد: باب کورکر نیز جمعه شب درباره طرح خود گفت که «طرحی در کنگره ارائه می‌شود تا روند گزارش دوره‌ای و بازبینی برجام در آمریکا تغییر کند. این طرح برای «رفع ایرادها» در توافق هسته‌ای خواهد بود، ولی برجام را نقض نخواهد کرد.»
هژبری با بیان این که چندین سناریوی محتمل از رفتار کنگره در قبال برجام وجود دارد، افزود: خوشبینانه ترین حالت ممکن، تایید دوباره برجام و مسکوت گذاشتن موضوع و به تعبیری جواب نه به طرح «کاتن- کورکر» است؛ حتی کنگره می تواند طرحی تصویب کند که وجوب گزارش هر 90 روزه رئیس جمهوری به کنگره در مورد اجرای دقیق برجام را بردارد. در این صورت، می توان امیدوار بود که درگیری ترامپ با توافق برجام تا حدی کاهش یابد، اما نمی توان در مورد رفتار واشنگتن در رابطه با سیاست های مستقل منطقه ای تهران، امیدوار بود؛ چرا که موضوع فقط برجام نیست.
این کارشناس روابط بین الملل اضافه کرد: بدترین موضع ممکن و احتمالی کنگره ، خروج از توافق برجام است؛ کنگره می تواند با احتساب اینکه، برجام یک توافق شخصی یا به تعبیری چندجانبه (نه یک معاهده بین المللی) است، خروج از آن را اعلام کند.
وی با بیان اینکه موضوع مذاکره مجدد برجام از سوی رهبران و مسئولان ایرانی رد شده است، گفت: همانطور که در روزها و هفته های گذشته بسیار شنیده می شود، مذاکره مجدد برای «اصلاح برجام» یا «برجام مجدد» ممکن است از سوی آمریکا پیشنهاد شود؛ در این صورت «کمسیون مشترک برجام» در بازه زمانی 35 روزه، مرجع تصمیم گیری خواهد بود. تهران می تواند با این عنوان که برجام از سوی طرف مقابل نقض شده است، تمام یا بخشی از اجرای توافق را به حالت تعلیق درآورد.
این کارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: سناریوی سوم، ماندن در برجام در عینِ حمله به سیاست های منطقه ای و فعالیت های موشکی و نقض مکرر جسم و روح برجام است؛ با توجه به اینکه، کنگره 2 ماه فرصت دارد که تصمیم نهایی را اتخاذ کند، ترامپ و کنگره ممکن است به توافق برسند که فشارهای غیربرجامی را افزایش دهند. همچنان که اولین مورد آن تحریم سپاه پاسداران از جانب خزانه داری امریکا و ذیل موارد اجرایی « قانون کاتسا( قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم و فرمان اجرایی تروریسم جهانی)» بود.
هژبری توضیح داد: پیش از این، این طرح (تحریم ایران، روسیه و کره شمالی)در خرداد و مرداد امسال از طرف مجلس سنا (98 رای موافق و فقط دو رای مخالف) و مجلس نمایندگان(419 رای موافق و فقط 3 رای مخالف) به تصویب رسیده بود .طرحی که به خاطر گستردگی دایره شمول، به «تحریم های مادر» معروف شد. و نکته مهم اینکه، تحریم سپاه و موشکی ایران نه تنها، نقض جسم و روح برجام محسوب نشد، بلکه از طرف «دیوید سیسیلینی» نماینده مجلس آمریکا، طرحی در راستای «تقویت برجام» عنوان شد.
وی افزود: هرچند در این دوره، حتی تعداد جمهوریخواهان مجلس سنا 4 نفر بیشتر شده است، اما همین اجماع علیه برجام وجود ندارد. هرچند امکان وضع تحریم های غیرهسته ای و حتی علیه سپاه زیاد است.لذا با همه این تفاسیر، با توجه به اینکه تحریم های غیرهسته ای، موشکی و سپاه به توافق برجام مربوط نمی شوند و با احتساب تبعات منفی خروج از برجام علیه امریکا، تداوم پردامنه همین سیاست و استراتژی را پیش بینی می کنم.

**ایران باید از شکاف بین آمریکا و متحدانش استفاده کند
هژبری به موضع گیری«فدریکو موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بیانیه رهبران سه کشور مهم فرانسه، بریتانیا و آلمان در حمایت از برجام بعد از سخنرانی جنجالی ترامپ اشاره کرد و گفت: این واکنش ها بار دیگر جایگاه بین المللی برجام را اثبات کرد، اما کشورهایی چون عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی نتوانستند خوشحالی خود را از حمله به برجام، پنهان کنند.
این کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: با توجه به اینکه تقریبا اجماع بین المللی به نفع ایران و برجام است، و اروپا و روسیه و چین، نیز مخالفت خود با تضعیف برجام را اعلام کرده اند، ایران باید از شکاف و اختلاف بین آمریکا و سایر متحدانش استفاده کند؛ در این مورد استفاده از ظرفیت نمایندگان مجالس کشورهایی اروپا و خود پارلمان اروپا جهت مذاکره با اعضای کنگره آمریکا بسیار مهم است.
وی با اشاره به این که ایران باید با ارتباط بیشتر با اروپا، از مزیت های برجام استفاده کند،‌ افزود: اروپا نیز باید مزیت های مادی حضور ایران در عرصه جهانی مانند مزیت هایی که از فروش بوئینگ ها و صنایع سنگین، خرید نفت و پتروشیمی و ارتباطات تجاری با ایران‌، نصیب غرب می شود را برای نمایندگان آمریکا تشریح کند.

**ایران باید سه سال باقیمانده دوره ریاست جمهوری ترامپ را مدیریت کند
این تحلیل گر مسائل بین المللی با بیان اینکه حتی در صورت تایید پایبندی ایران به تعهدات برجام از سوی کنگره آمریکا، سیاست های ایذایی ترامپ علیه ایران و برجام همچنان ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: ایران باید حدود سه سال باقیمانده دوره ریاست جمهوری ترامپ را مدیریت کند. اعتماد به دیپلمات های باتجربه و استمرار راه دیپلماسی بهترین راه ممکن در برابر سیاست های ترامپ است و هماهنگی بین ارگان های دفاعی، نظامی و امنیتی کشور مانند سپاه با وزارت امور خارجه ضروری است.
این تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: نقطه کانونی سیاست آمریکا نسبت به ایران، عدم پذیرش ایران به عنوان یک کشور مسئول و مستقل، رشد یافته و بازیگر مهم در عرصه تعاملات جهانی و منطقه ای است، آمریکا با دستاویز قرار دادن موضوعاتی چون حقوق بشر، حمایت از تروریسم، تلاش برای ناامن سازی عراق و سوریه و یمن، حضور نظامی و مستشاری در کشورهای پرآشوب منطقه، حاکمیت ایران را مورد تهاجم قرار داده و خواهد داد.
هژبری معتقد است : در تلقی آمریکا، پیشرفت های موشکی و فعالیت های منطقه ای ایران، یعنی تثبیت موقعیت منطقه ای و جهانی ایران که به معنی تثبیت قدرتی معارض در برابر مجموعه غرب است.
وی تلاش برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران را یکی از اهداف سخنرانی ترامپ دانست و گفت: تخریب سپاه و تروریست نامیدن سپاه و نظام در کنار متمدن نامیدن مردم ایران، با همین هدف صورت گرفت؛ لذا حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی و تکیه به داشته ها و پتانسیل های داخلی برای مقابله با این اتهامات و ادعاهای رئیس جمهوری آمریکا، بسیار ضروری است.

**ترامپ به دنبال نابود کردن میراث اوباما است/ ترامپ برای برجام راهبرد بلندمدت دارد
این تحلیلگر روابط بین الملل با انتقاد از برخی کارشناسان که عنوان می کنند «ترامپ استراتژی ندارد»، اظهار داشت: اتفاقا ترامپ هم استراتژی و هم برنامه و راهبرد بلند مدت در مورد برجام، منطقه خاورمیانه و شاید تک تک کشورها دارد؛ ترامپ همچون سلف خود (باراک اوباما)، با شعار «تغییر(change)»، به کارزار انتخابات وارد شد، اما شعار تغییر او، مربوط به تغییر سیاست های اوباما بود و قول داده بود که هر آنچه که اوباما از خود به یادگار گذاشته است، نابود می کند.
هژبری با اشاره به استراتژی جدید ترامپ در مورد افغانستان گفت: در حالی که استراتژی اوباما، کاهش نیروهای نظامی و آمادگی برای خروج تدریجی از افغانستان و عراق، تعطیلی زندان اوغریب و گوانتانامو بود، استراتژی ترامپ در افغانستان، در تقابل با سیاست های اوباما اتخاذ شد و بر عکس اوباما، افزایش نیروهای نظامی و جلب حمایت از متحدین را در دستور کار قرار داد؛ برای مثال هفته گذشته، جمهوری آذربایجان، در راستای همکاری با واشنگتن، حدود 100 نظامی را به افغانستان اعزام کرده است.
به گفته این تحلیلگر مسائل منطقه ای اگر چه ترامپ، کشورش را به خاطر حضور در خاورمیانهِ پرآشوب و خرج هزینه های کلان برای امنیت دیگر کشورها مزمت می کرد، اما در عمل همان مسیر «جرج دبیلو بوش (پسر) » را ادامه می دهد. ترامپ عنوان کرد که علت ظهور و بروز داعش در عراق، خروج نیروهای آمریکایی و شکل گیری خلاء امنیت در عراق و منطقه بوده است و از این بابت اوباما و سیاست های او را به شدت نکوهش می کرد.

**هسته مرکزی سیاست خارجی ترامپ «فروپاشی نهادها و توافقات بین المللی» است
هژبری معتقد است اگر چه «شرایط و اقتضائات محیط بین الملل» و «سازمان حکومتی» از منابع مهم در سیاست خارجی آمریکا است، اما در شرایط کنونی« شخص رهبری(ترامپ) و تصمیم گیرندگان» از مهمترین مولفه های تاثیرگذار در سیاست خارجی ایالات متحده است، در نتیجه سیاست خارجی ترامپ به عنوان متغیر وابسته، معلولِ علل و همین عوامل است،که به صورت متغیرهای مستقل، عمل کرده و رفتار سیاسی او را سبب می شوند.
او با تاکید بر این که واشنگتن همواره در تعریف منافع ملی، «پیشینه تاریخی، موقعیت جغرافیایی و فرهنگ لیبرال آمریکایی و شرایط بین المللی» را لحاظ می کند، افزود: این اندیشه که سیاست خارجی ترامپ در چارچوب منافع ملی صورت نمی گیرد، اشتباه است.
این کارشناس روابط بین الملل دلیل تغییر محسوس در سیاست خارجی ترامپ نسبت به باراک اوباما را شخص تصمیم گیرنده (ترامپ) و شرایط متغیر و سیال بین المللی دانست و توضیح داد: با توجه به شخصیت بازاری ترامپ و شرایط آشفته منطقه و بین الملل، منافع ملی آمریکا حول محور«ثروت» و «جذب سرمایه و قدرت جهانی» و «دوشیدن گاوهای شیرده» شکل گرفته است.
هژبری با اشاره به پایه های منافع ملی رئیسان جمهوری ایالات متحده در دوره های قبلی، توضیح داد: اگر ودرو ویلسون، «ایجاد نهادهای بین المللی»، رونالد ریگان، « اشاعه سرمایه داری»، جرج بوش(پدر)، «اشاعه دموکراسی»، جرج دبلیو بوش (پسر) ، «تئوری جنگ پیش دستانه» و باراک اوباما رئیس جمهوری «تقویت چندجانبه گرایی» را هسته مرکزی منافع ملی این کشور تعریف کرده اند، دونالد ترامپ 75 ساله، «فروپاشی توافقات و نهادهای بین المللی» را هسته مرکزی سیاست خارجی و منافع ملی آمریکا، تعریف کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین