کد خبر: ۴۸۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۵

ابهام در قراردادهای گازی پاکستان و کرسنت

آفتاب‌‌نیوز : او در ادامه پرسیده است: آيا مفاد اصل 77 قانون اساسي در پيش نويس قرارداد مورد توجه قرار گرفته و آيا شرايط فعلي و آينده ذخاير گاز در كشور رعايت شده است؟آيا ذخاير و منابع گازي قابل استحصال كشور ظرفيت صدور ميزان گاز پيش‌‏بيني شده در اين قرارداد براي 20 سال آينده را دارد؟! 

در رسانه‌‏هاي عمومي موضوع صادرات گاز ايران به كشورهاي پاكستان و هند منتشر شده است كه در صورت انعقاد قرارداد، ايران فروش گاز به كشورهاي مزبور را به مدت 20 سال تعهد مي‌‏كند و بهاي فروش گاز نيز به قيمت‌‏هاي روز جهان خواهد بود. 

ميرتاج‌‏الديني ادامه داده است: نظر به اهميت قرارداد مذكور و با توجه به اينكه این قرارداد در صورت توافق نهايي براي دولت ايران در برابر دو كشور مزبور در مدت طولاني تعهدآورخواهد بود و نمونه روشن قراردادهاي بين‌‏المللي است كه اصل 77 قانون اساسي تصويب آن را در صلاحيت مجلس شوراي اسلامي گذارده است، بي‌‏شك وزارت نفت موظف است بر پايه اصل 77 و 125 قانون اساسي و برمبناي ماده 202 قانون آيين‌‏نامه داخلي مجلس پس از توافق نهايي در زمينه احداث لوله گاز به پاكستان و هند، پيش‌‏نويس قرارداد را طي لايحه‌‏اي از سوي دولت به مجلس تقديم كند. 

نماينده تبريز همچنين در سوال ديگري از وزير هامانه مطرح كرده است: چرا در قرارداد فروش گاز به امارات موسوم به كرسنت، مفاد اصل 125، 77 و 45 قانون اساسي و مصالح عام لحاظ و تامين نشده است و نسبت به فسخ آن چه اقدامي صورت گرفته است؟ چرا در قرارداد قيمت گاز براي 7 سال اول ثابت نگه داشته شده است؟ چرا قيمت پايه گاز براساس هر متر مكعب 7/1 سنت تعيين شده است، در صورتي كه براي مصارف صنعتي و پتروشيمي در داخل كشور 5/2 سنت محاسبه مي‌‏شود؟ 

ميرتاج‌‏الديني در تشريح سوال خود آورده است: قرارداد فروش گاز به كشور امارات از طريق يك شركت وابسته به نام كرسنت برخلاف اصل روشن 45 قانون اساسي انجام گرفته است، برمبناي اصل مذكور انفال و ثروت‌‏هاي عمومي از جمله معادن در اختيار حكومت است تا طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نمايد ولي آنچه در اين قرارداد اتفاق افتاده است، برخلاف مصالح عامه كشور مي‌‏باشد. 

طبق گزارش ديوان محاسبات قرارداد مذكور براي مدت 25 سال بسته شده و ارزان‌‏ترين قرارداد فروش گاز در جهان است. در هفت سال اوليه اجراي قرارداد با قيمت 5/17 دلار در هر 1000 متر مكعب محاسبه شده است، در حالي كه در قرارداد مشابه بر پايه بهاي 84 دلار است و هم اكنون گاز روسيه به مبلغ 230 دلار فروخته مي‌‏شود، بنابراين قرارداد كرسنت در مقايسه با قرارداد تركيه در مدت قرارداد 21 ميليارد دلار كاهش درآمد خواهد داشت و در صورت محاسبه قيمت واقعي جهاني، اين ضرر و غرامت به چندين برابر بالغ خواهدشد. 

لازم به يادآوري است كه فروش گاز ترش برخلاف مصالح كشور بوده و اصلا در جهان رايج نيست و با سرمايه گذاري اندك، امكان تبديل گاز ترش به گاز شيرين وجود دارد.
این سوالات در دستور کار کمیسیون انرژی مجلس هفتم قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین