کد خبر: ۴۸۵۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰

فروش قرصی که مجازات دارد

یک کارشناس سازمان غذا و دارو گفت: قرص و سم فسفید آلومینیوم یک کالای قاچاق است و عرضه آن توسط فروشنده‌های سم و عطاری‌ها ممنوع و دارای مجازات است.
آفتاب‌‌نیوز :
الناز بهروز در هفته مسمومیت، خطرات قرص برنج را یادآور شد و اظهار داشت: به رغم حذف سم قرص برنج از فهرست سموم رسمی کشور و ممنوعیت عرضه قرص برنج در عطاری‌ها و سم فروشی‌ها، این سم توسط قاچاقچیان به کشور وارد می‌شود. خرید، فروش، توزیع و ارائه قرص برنج در عطاری‌ها و سم فروشی‌ها ممنوع و عاملین این امر مشمول مجازات خواهند شد.

کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه‌ها و شرکت های توزیع دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول تأکید کرد: عواملی که می‌تواند در پیشگیری از مسمومیت های ناشی از سموم دفع آفات نباتی و مواد شیمیائی بسیار حائز اهمیت باشد اول، از سموم صنعتی و کشاورزی در محیط منزل استفاده نکنند، این سموم سلامت خانواده را به خطر خواهد انداخت. دوم، آسیب ناشی از مسمومیت با قرص برنج می‌تواند جبران ناپذیر باشد، با جایگزین کردن این سم با سیر و نمک خانواده خود را محافظت کنید.

وی در پایان در خصوص عدم استفاده از قرص برنج تأکید کرد و گزارشی از آمار مرگ و میر این سم خطرناک ارائه داد و گفت : تنفس گاز متصاعد شده از قرص برنج می‌تواند منجر به مرگ شود. بر اساس گزارشات واصله،افرادی در اثر استنشاق تدریجی گاز حاصل از قرص برنج داخل کیسه های برنجی که در گوشه اتاق نگهداری می‌کردند، فوت شدند. بر اساس آمار بدست آمده از سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته ۱۹ درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت در ایران، ناشی از سمومی از قبیل قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، الکل و جونده کشها و سیانور بوده است. در صورت مسمومیت اتفاقی یا تعمدی با قرص برنج، مصدوم باید بدون أتلاف وقت به بیمارستان منتقل شود.
منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین