کد خبر: ۴۸۶۴۳
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۸۵ - ۲۱:۳۶

توقف کوتاه لاریجانی در دمشق

آفتاب‌‌نیوز :  
 
در این بیانیه دو طرف بر حق مشروع ایران در دست یابی به فناوری هسته ای صلح آمیز تاکید کرده اند.
اوضاع عراق، فلسطین و پرونده هسته ای محور گفت و گوی لاریجانی با ولید معلم وزیرخارجه سوریه بود.

لاریجانی پس از دیدار با رئیس جمهوری سوریه  با فاروق الشرع  دیدار وگفت وگو کرد.
او  آخرين تحولات پرونده هسته ای ایران را به اطلاع معاون بشار اسد رساند.
معاون رييس جمهور سوريه بر موضع دمشق مبني بر اين كه همه‌ي كشورها حق دارند، فن‌آوري هسته‌اي با اهداف صلح‌آميز داشته باشند، تاكيد كرد و افزود: دو طرف هم‌چنين درباره‌ي عراق گفت‌وگو كرده و ديدگاه‌هاي مشابه‌شان را درمورد اهميت تشديد تلاش‌ها براي حفظ تماميت ارضي و اتحاد عراق، دستيابي اين كشور به امنيت و ثبات و نيز جلوگيري از تمامي تلاش‌ها براي گسترش اغتشاش ميان احزاب عراقي عنوان كردند.
 
الشرع در اظهاراتي كه پس از نشست با لاريجاني داشت، گفت: مذاكراتي مثبت و بسيار مفيد را با لاريجاني داشتيم كه منعكس‌كننده‌ي روابط عميق و ريشه‌دار سوريه - ايران در تمامي زمينه‌هاست. 
او ادامه داد ما درباره‌ي تمامي مسايل مورد علاقه در فلسطين و تداوم تهاجم اسراييل به ملت فلسطين و نيز اوضاع مصيبت بار عراق و روش‌هاي كمك‌ به ملت عراق براي ايجاد امنيت و ثبات در جهت تسهيل خروج نيروهاي خارجي از آنجا صحبت كرديم .

معاون رييس جمهور روسيه در خصوص تنش در جنوب لبنان و فلسطين نيز گفت تصميم قطعي به مقاومت فلسطين و جنوب لبنان بستگي دارد، زيرا طرف‌هايي وجود دارند كه  درباره‌ي چگونگي و چرايي مسايل تصميم‌گيري مي‌كنند.
الشرع افزود : اشغال، منبع اصلي و دليلي براي تحريك ملت فلسطين و لبنان است و به همين علت است كه مقاومت ملي لبنان و فلسطين وجود دارد. 

لاريجاني نيز به نوبه خود گفت كه در مذاكرات با الشرع به مسايل مهم و مشترك و روابط دو‌جانبه با سوريه و نيز مسايل داغ فلسطين و عراق پرداخته شد.
وي همچنين درباره‌ي تنش نظامي رژيم صهيونيستي و به اسارت گرفته شدن دو سرباز صهيونيست در جنوب لبنان گفت كه  كودكان ،زنان و مردان فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اسيرهستند و حيرت از آن است كه چرا هيچ صحبتي از حقوق‌بشر در رابطه با اين مساله نمي‌شود، در حالي كه وقتي يك زنداني اسراييل يا بيشتر به اسارت گرفته مي‌شود، سر و صداها بلند مي‌شود. 

وي با ذكر اين كه در جنگ چنين مسايلي رخ مي‌دهد، از تبعيضي كه برخي دولت‌ها در خصوص حقوق‌بشر اعمال مي‌كنند، ابراز نارضايتي كرد و آن را غير عادي خواند. 
پس از رخداد انقلاب اسلامی در ایران تا به حال روابط تهران – دمشق همواره رو به گسترش بوده است.
مقامات عالی دو کشور هر از چندگاهی با همدیگر دیدار می کنند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین