کد خبر: ۴۸۶۴۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱

زمینه سرمایه‌گذاری خارجی چقدر فراهم شده است؟!

سرمایه‌گذاری خارجی یکی از نشانه‌های جهانی‌شدن و از جمله ابزارهایی ست که برای رشد و توسعه، به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه که امکانات اقتصادی و نقدینگی کمتری دارند، مورد نیاز است.
آفتاب‌‌نیوز :  با وجود مشکلات متعدد بر سر راه جذب سرمایه‌های خارجی در کشور، لیکن برخی مشکلات نیز در سطح استانی وجود دارد که مربوط به مشکلات نهادهای دولتی مثل بروکراسی گسترده، عدم هماهنگی نهادها و ... است.

‌به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاری می‌تواند در روند تولید تحرک ایجاد کند و باعث افزایش رشد تجارت بین‌الملل و هم‌چنین افزایش سطح رفاه و گسترش توسعه در یک کشور شود، و کمبود این عامل باعث عقب‌ماندگی اقتصادی خواهد شد. سرمایه‌گذاری خارجی معمولاً به دو شکل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سرمایه‌گذاری غیرمستقیم انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری خارجی شامل استفاده از سرمایه‌های خارجی در بنگاه‌های اقتصادی جدید یا بنگاه‌های اقتصادی موجود پس از طی مراحل قانونی و دریافت مجوز از سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط می‌شود.

در ارتباط با این موضوع استاندار هرمزگان در کارگروه اشتغال استان با تأکید بر اینکه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری هرمزگان باید به‌خوبی معرفی شود، تصریح کرد: دستگاه‌های مسئول در استان باید در مدت هفت تا 15 روز مجوزهای لازم جهت سرمایه‌گذاری را برای افراد متقاضی صادر کنند و صرف شدن زمان بیشتر جهت صدور مجوز سرمایه‌گذاری از هیچ دستگاهی قابل‌پذیرش نیست.

باید این نکته را در نظر داشت که سرمایه‌گذاری در اصل در ارتباط با افزایش ذخیره کالاها و  امکانات سرمایه‌ای در اقتصاد یک کشور است.  مفهوم سرمایه‌گذاری در اقتصاد به معنای سرمایه‌گذاری در کل اقتصاد یک کشور است و شامل هزینه‌هایی می‌شود که موجودی کالاهای سرمایه‌ای مثل کارخانه‌ها ، تجهیزات و ماشین‌آلات و موجودی کالاها را افزایش دهد، بنابراین سرمایه‌گذاری به معنای استفاده این واژه در گفتگوهای روزمره نیست.

به‌صورت عادی در یک کشور برای سرمایه‌گذاری لازم است افراد آن کشور پس‌اندازهای خود را تجهیز کنند تا برای افزایش ظرفیت‌های تولیدی استفاده شود. برای پس‌انداز بیشتر هم لازم است افراد از مصرف جاری خود چشم‌پوشی کنند.

موضوع دیگر در میزان سرمایه‌گذاری، بازدهی آتی آن نوع سرمایه‌گذاری است، به‌عبارت‌دیگر تصوری که یک فرد سرمایه‌گذار از خطر کردن‌ها و سودهای آینده در ذهن خود دارد. عوامل زیادی وجود دارد که سرمایه‌گذاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد که عبارتند از درآمد ملی، نرخ بهره، امنیت اجتماعی و ثبات سیاسی، معافیت سرمایه‌گذاری از مالیات و رشد جمعیت.

در همین زمینه احمد مرادی نماینده مجلس شورای اسلامی در سفری به جزیره قشم بابیان اینکه امکان سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذار در این منطقه فراهم نیست، تصریح کرد: برخی از سرمایه‌گذاران به‌جای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد قشم در برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس همچون عمان سرمایه‌گذاری می‌کنند و کج‌سلیقگی‌های مدیریتی مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است.

روابط خارجی نیز یکی از عوامل اثرگذار بر عملکرد اقتصادی است به‌گونه‌ای که روابط  خارجی صلح‌آمیز و سازنده با کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته و قدرتمند یکی از عامل‌های اصلی و مهم ایجادکننده امنیت ملی و کاهش خطر و نا اطمینانی برای سرمایه‌گذاری است. البته از طریق بهبود روابط خارجی با قدرت‌های اقتصاد جهانی و تعاملات سازنده با این کشورها می‌تواند منجر به کاهش خطر و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در کشور شود. بسیاری از کشورها در ایران اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه نفت، گاز و معادن کردند زیرا سود این‌گونه سرمایه‌گذاری از قبل تضمین‌شده است.

اما اگر بخواهیم این موضوع را در هرمزگان بررسی کنیم سخنان معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری هرمزگان می‌تواند در این زمینه مصداق خوبی باشد.

علی رئوفی در جمع کارآفرینان استان هرمزگان تصریح کرد: پس از برجام و به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در ایران و به‌ویژه استان هرمزگان برای سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف به‌ویژه انرژی فراهم‌شده است و استانداری هرمزگان به‌ویژه معاونت اقتصادی به‌عنوان پشتوانه از متقاضیان داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری استان ‌حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طبق رایزنی‌های صورت گرفته، کارخانه کنستانتره آهن به مساحت پنج هکتار با سرمایه‌گذاری مشترک سرمایه‌گذاران چینی و هرمزگانی در استان احداث می‌شود.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد استان هرمزگان در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارد گرچه این وضعیت هم به دلایلی می‌توانست حتی بهتر از وضع موجود باشد زیرا این استان پتانسیل‌های بالایی در خود نهفته دارد.

در ارتباط با این موضوع، مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معادن و فلزات خلیج‌فارس در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: استقرار بیش از 29 شرکت سرمایه‌گذار و بیش از 9 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری این منطقه ویژه را از سایر شرکت‌های تولیدی متمایز می‌کند. قابل‌ذکر است که سرمایه‌گذاری خارجی در شهرستان‌های استان مثل بندر جاسک، منطقه ویژه پارسیان و سایر شهرهای استان نیز انجام‌شده است.

همچنین استاندار هرمزگان در این خصوص خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا شرایط روان و پرجاذبه‌ای برای سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های صنعت، گردشگری، کشاورزی و مسکن در استان ایجاد شود و تولید و اشتغال در هرمزگان رونق بیشتری پیدا کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
0
0
با این قیمت ارز سرمایه گذاری خارجی برای کشورهای دیگر خیلی سودمند است!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین