کد خبر: ۴۸۶۴۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

شعبه های خلوت کاسپین در نخستین روز آغاز پرداخت های جدید

در حالی که انتظار می رفت در نخستین روز از آغاز دور جدید تعیین تکلیف حساب های سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان در موسسه اعتباری کاسپین، شلوغ باشد؛ هشتاد شعبه رسمی این موسسه همچون روزهای گذشته خلوت است.
آفتاب‌‌نیوز : شامگاه دیروز (9 آبان) و پس از برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی از موافقت قوه قضاییه برای آغاز پرداخت سپرده های تعاونی منحله فرشتگان تا مبلغ 2 میلیارد ریال خبر داد و اعلام کرد که دور جدید پرداخت ها از 10 آبان آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، تعاونی اعتباری فرشتگان در شهریور ماه 94 اعلام انحلال کرد و در اسفند ماه همان سال با 7 تعاونی غیرمجاز دیگر ادغام و موسسه اعتباری کاسپین شکل گرفت.

کار تعیین تکلیف حساب های فرشتگان که حدود 500 هزار سپرده گذار داشت، در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال با اختصاص خط اعتباری بانک مرکزی به موسسه کاسپین کلید خورد؛ در مرداد ماه گذشته که نوبت به حساب هایی با سقف 2میلیارد ریال رسیده بود، حساب های این موسسه به دلیل شکایت برخی از سپرده گذاران کلان فرشتگان بسته شد و روند کار مختل شد.
در کنار آن ارجاع پرونده موسسات غیرمجاز به استناد ماده 236 قانون آیین نامه داخلی مجلس به قوه قضاییه بر پیچیدگی این پرونده افزود.

تا پیش از این و بر اساس توافقی که اوایل امسال بین مسئولان قوه قضاییه و بانک مرکزی انجام و اجرا شده بود، بنا بود به نسبت دارایی های شناخته شده تعاونی فرشتگان، به سپرده گذاران این تعاونی پرداخت انجام شود.

پرداخت 90 درصد موجودی حساب ها و نیز لحاظ نکردن سود سپرده ها از شهریور 94 به بعد که تعاونی فرشتگان اعلام انحلال کرده بود، دو شرطی بود که برای آغاز تعیین تکلیف حساب ها گذاشته شد تا پس از رسیدگی به همه حساب ها و اتمام فرآیند تسویه فرشتگان، در صورت باقی ماندن مبالغ بیشتر، پرداخت های بیشتری به سپرده گذاران انجام شود.

در سه ماه گذشته سپرده گذاران فرشتگان با تجمع و تحصن در مقابل قوه مقننه و قضاییه، خواستار تسریع در تعیین تکلیف حساب های خود شده بودند غافل از آنکه سپرده گذاران کلان با اعلام شکایت، روند پرداخت ها را مختل کرده اند.
آنگونه که حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه می گوید، قرار بود 20 هزار میلیارد ریال خط اعتباری بانک مرکزی در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار دهد تا حساب های هشت تعاونی تجمیع شده را تعیین تکلیف کند که تاکنون 15 هزار میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

با این حال در مرداد ماه گذشته با شکایت سپرده گذاران کلان تعاونی فرشتگان و رای مرجع قضایی 2 هزار میلیارد ریال (200 میلیارد تومان) از این پول ها که قرار بود برای تعیین تکلیف حساب هایی تا سقف 2 میلیارد ریال استفاده شود، در حساب های کاسپیین مسدود شد.
پیگیری بانک مرکزی و اعلام اینکه این پول ها به تعاونی فرشتگان تعلق ندارد بلکه از محل منابع بانک مرکزی تامین شده و قابل مسدود شدن نیست، این مشکل رفع شد.
با این حال گزارش میدانی ایرنا از شعب موسسه کاسپین در سطح شهر تهران نشان می دهد که هنوز این مبالغ در اختیار شعب قرار نگرفته است و مسئولان شعب در صورت مراجعه مشتریان و ارائه کد ملی، اطلاعاتی نظیر اینکه آیا اطلاعات حساب های آنها در سیستم موسسه کاسپین انتقال یافته و مبلغی که پس از کسر سودهای پس از شهریور 94 به آنان تعلق می گیرد، به مشتریان ارایه می کنند.

نکته قابل تامل اینکه حتی کسانی که در مراحل نخست تعیین تکلیف حساب ها قرار داشتند اما به دلیل فضاسازی سپرده گذاران کلان، از تعیین تکلیف حساب های خود منصرف شده بودند، این روزها در شعب کاسپین حضور می یابند و خواستار تعیین تکلیف حساب های خود هستند.
تلاش سپرده گذاران کلان برای بازگرداندن سودهای مربوط به بعد از شهریور 94 از طریق برگزاری تجمع ها و تحصن ها در ماه های گذشته به نتیجه نرسیده است زیرا طبق قانون این تعاونی از تاریخ یاد شده دیگر هیچ فعالیتی نداشته که بابت آن سود به مشتریانش بدهد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این پیوند به مردم اطمینان داده است که سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه پیگیر حل مشکلات سپرده گذاران کاسپین و سایر موسسالت مالی و اعتباری هستند.

در صورت اختصاص منابع یاد شده و تعیین تکلیف حساب های زیر 2 میلیارد ریال، 95 درصد سپرده گذاران تعاونی فرشتگان تعیین تکلیف می شوند و آنگاه نوبت به سپرده گذاران کلان می رسد که باید پس از بررسی دقیق دارایی ها و بدهی های این تعاونی و نیز بررسی وضعیت املاک و سایر دارایی ها، آنها را رسیدگی کرد.

*دارایی و بدهی فرشتگان چقدر است؟

تعاونی فرشتگان 500 هزار نفر سپرده گذار داشت که از این تعداد 50 هزار نفر یا در حساب خود موجودی نداشتند یا حساب‌های خود را بسته بودند. از 450 هزار حساب باقیمانده، مجموع سپرده‌گذاری صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پایان اردیبهشت ماه، حدود 86 هزار میلیارد ریال (8 هزار و 600 میلیارد تومان) است.
56 هزار میلیارد ریال (۵۶۰۰ میلیارد تومان) از این رقم را اصل بدهی تعاونی و تا 30 هزار میلیارد ریال (۳۰۰۰ میلیارد تومان) را سودهایی تشکیل می دهد که پس از شهریور 94 یعنی از زمان انحلال تعاونی به طور غیرقانونی به سپرده گذاران پرداخت شده است.

مجموع دارایی فرشتگان شامل چهار بخش است: وجوه نقد، تسهیلات پرداخت شده، اموال منقول و در نهایت اموال غیرمنقول که ساختمان‌ها و سایر دارایی‌ها را شامل می‌شود.
به گفته فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی، دارایی‌های غیرمنقول این تعاونی 17 هزار میلیارد ریال (‌هزار و 700 میلیارد تومان) ارزش‌گذاری شده است و ارزش تسهیلات پرداختی هم به 14 هزار میلیارد ریال (‌هزار و 400 میلیارد تومان) می‌رسد که در مجموع 31 هزار میلیارد ریال( 3 هزار و 100 میلیارد تومان) می شود؛ ارزش اموال منقول هم، رقم چندان بزرگی به نظر نمی‌رسد که البته لحاظ و بررسی خواهد شد.

البته اکنون دو نفر از مدیران فرشتگان تا زمان تعیین تکلیف دارایی ها و بدهی های این تعاونی در بازداشت به سر می برند و به گفته رئیس کل بانک مرکزی، سهامداران این تعاونی منحل شده باید پاسخگوی کسری های احتمالی باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
0
0
چرا دروغ میگویید....با..............
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین