کد خبر: ۴۸۶۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۲۹

لبنان در 24 ساعت گذشته

آفتاب‌‌نیوز : حملات اسرائیل به مردم غیر نظامی لبنان و فلسطین در روزهای اخیر باعث بوجود آمدن موجود جدیدی از افکار ضد اسرائیلی در اکثر کشورهای جهان و حتی تعدادی از روزنامه های غربی شده است.

 در همین خصوص روزنامه انگلیسی گاردین در تفسیری با اشاره به افزایش بحران در منطقه خاورمیانه آورده، جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا، بايد جلوى حملات اسرائيل را بگيرد. در ادامه اين تفسير با اشاره به تاریخچه روابط اسرائیل و آمریکا آمده، ”بعضى ادعا مى‌كنند كه آمريكا در سال ۱۹۸۲ چراغ سبزى به اسرائيل نشان داد تا اين كشور به لبنان لشكركشى كند. اما امروز جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا، آن قدر به عراق و برنامه های اتمی ایران مشغول است که بی تردید آرزو می کند کاش مشکل خاورمیانه حل شود، اما آمريكا نمى‌تواند از طرفى بر حق اسرائيل در دفاع از خود تاكيد كند و از طرف ديگر به نتايج آن خرده بگيرد. 

بوش بايد از ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل بخواهد تا حملات خود به لبنان را متوقف كند و راه حلى ديپلماتيك براى حل مشكل با لبنان بيابد و در اين چارچوب ايران و سوريه نيز بايد پادرميانى كنند و جلوى اقدامات حزب الله را بگيرند. دنيا نگران توسعه بحران خاورميانه است.

روزنامه‌ ايتاليايى کوریره دلا سرا نیز منتشر با هشدار نسبت به عواقب این درگیریها در تفسیری با عنوان جنگ می تواند طولانی شود آورده، اين جنگ است. جنگى واقعی. به نظر مى‌رسد كه خاورميانه را آتش جنگى جديد و بزرگ تهديد مى‌كند. درگيرى‌هاى جنوب لبنان به نواحى شمالى اين كشور كشيده شده و به بيروت رسيده است. اين در حالى است كه بندر حيفا در اسرائيل هم كه از سال ۱۹۹۱ حملاتى را از خارج نديده بود، مورد حمله قرار گرفته است. جنگى كه در خاورميانه در گرفته مى‌تواند مدت‌هاى مديد طول بكشد، توسعه يابد و به سایر کشورهای منطقه نیز کشیده شود. اين امكان وجود دارد كه اسرائيل تصميم بگيرد در كنار برخورد با مبارزانى كه شيوه‌هاى مبارزاتى پارتيزانى و سوءقصدهاى انتحارى را انتخاب كرده‌اند و با پرتاب موشك به اسرائيل به اين كشور آسيب مى‌رسانند، سایر کشورهای منطقه را نیز درگیر این جنگ کند.

انتقادات روزنامه های غربی و سایر رسانه های کشورهای اسلامی در حالی صورت می گیرد که جامعه بین المللی تا کنون هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از افزایش خشونت ها در منطقه خاورمیانه انجام نداده است. آمریکا که خود را حامی استراتژیک اسرائیل می داند و رابطه دو کشور را مانند رابطه پدر و پسر توصیف می کند نه تنها کمکی برای متوقف شدن جنگ انجام نداده بلکه بیش از 200 میلیون دلار نیز سوخت هواپیماهای جنگده به اسرائیل کمک کرده است.

وزارت دفاع آمریکا به کنگره این کشور اعلام کرده که قصد دارد برای "حفظ صلح و امنیت!" به اسرائیل سوخت جت بدهد. خبرگزاری رویترز در گزارشی پیرامون همین موضوع آورده این مقدار سوخت اسراييل را قادر مي‌سازد كه توان عملياتي هواپيماهاي نظامي خود را حفظ كند. اين مطلب پس از آن اعلام شد كه هواپيماهاي جنگي اسرائیل تنها فرودگاه بين‌المللي بيروت را موشك باران كردند و با بمباران بزرگراه اصلي بيروت - دمشق محاصره زميني، هوايي و دريايي اين كشور را تشديد كردند. در پی این اقدام اسرائیل که منجر به قطع ارتباط لبنان با دنیای خارج شده است، چند فروند هواپيماي مسافربري لبنان در اردن فرود آمدند.

تا کنون شورای امنیت سازمان ملل هیچ اقدام مناسبی در خصوص حوادث اخیر لبنان انجام نداده و تنها با برگزاری یک جلسه به درخواست لبنان که پس از بمباران منزل سید حسن نصر الله صورت گرفت جلسه ای در این سازمان تشکیل شد ولی طبق معمول این جلسه با دخالت آمریکا به نفع اسرائیل هیچ نتیجه ای برای مردم لبنان نداشت.

آمریکا با جانبداری از اسرائیل در شورای امنیت نشان داده که به نفع اسرائیل وارد درگیریها شده و همین موضوع با تفسیرهای که در روزنامه های غربی در خصوص افزایش و گسترش جنگ منتشر شده این احتمال را تقویت می کند که درگيريهاي خاورميانه احتمالا در روزهاي آتي دامنه گسترده ‌تري يابد. یکی از موارد جالب توجه جلسه شورای امنیت که نشان از حمایت کورکورانه غرب از اسرائیل دارد این است که ژاك مارك دولا سابليئر سفير فرانسه و رييس دوره‌اي شوراي امنيت در اين جلسه كه عملا به نشستي براي بازگو كردن ديدگاههاي اسرائيل و آمريكا عليه مسلمانان تبديل شده بود، به سفير سوريه اجازه صحبت ندادند در حالی که سفیران آمریکا و اسرئیل در اظهارات خود بارها علیه سوریه و ایران شعار دادند. 

جلسه مذکور با یک بیانیه دو خطی به کار خود پایان داد در این بیانیه آمده که سفیر فرانسه و رئیس دوره ای شورای امنیت آنرا قرائت کرده تنها به این موضوع اشاره شده که شوراي امنيت از اقدامات ديپلماتيك كوفي عنان دبير كل سازمان ملل براي اعزام هياتي به منطقه حمايت مي‌كند.

هر چند که کشورهای غربی در جلسه شورای امنیت هیچ اقدامی علیه اسرائیل انجام ندادند و آمریکا به این بهانه که اسرائیل حق دفاع مشروع از خود را دارد درخواست سایر اعضا را برای توقف حملات اسرائیل را وتو کرد ولی تعدادی از کشورهای جهان نسبت به عواقب این سکوت خطرناک هشدار داده اند و خواستار اقدام جدی تری از شورای امنیت شده اند. 

در همین خصوص وزير امورخارجه يونان حملات اسرائیل به لبنان را محكوم كرد و گفته دامن زدن به تشنج در منطقه تشنج زده، خاورميانه را بسيار خطرناك كرده است. وزير امورخارجه يونان از طرفين درگير خواسته كه ضمن حفظ خويشتنداري، حملات خود را متوقف و زمينه رابراي ايجاد آرامش فراهم آورند.

شاه ‌اردن و رييس‌جمهورمصر نیز حملات اسرائیل به لبنان و غزه را محکوم کرده اند. عبدالله دوم شاه اردن بعد از ظهر روز جمعه در ديدار با حسني مبارك رييس جمهوري مصر در قاهره درباره مسايل منطقه و حملات اسرائیل به مردم لبنان و فلسطين بحث و گفت‌وگو كردند. در این گفت و گوها دو طرف با محكوم كردن حملات وسيع اسرائیل به لبنان و سرزمين‌هاي فلسطيني خواستار توقف فوري حملات به شهروندان و هدف قرار دادن زير بناهاي اساسي و حياتي لبنان و فلسطين كه ناقض قوانين بين‌المللي و انساني است، شدند. پادشاه اردن پس از ملاقات با حسنی مبارک در یک گفت و گوی تلفنی از جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا نیز خواسته از حملات اسراييل به فلسطين و لبنان جلوگيري كند. دربار پادشاه اردن در بيانيه‌اي اعلام كرده در اين گفت وگوي تلفني عبدالله دوم بر توقف فوري عمليات نظامي اسراييل در لبنان و سرزمين‌هاي فلسطيني و بازگشت به گفت وگو و راه ‌حل ديپلماسي براي حل اختلافات تاكيد كرده است.

در کنار گفت و گوهای سران کشورهای مختلف سازمان كنفرانس اسلامي نیز حملات اسراييل به لبنان را "وحشيانه" خوانده است. اكمل‌الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي حملات گسترده اسرائیل به مناطق مختلف لبنان را كه موجب كشته و زخمي شدن دهها غيرنظامي شده را اقدامي وحشيانه توصيف كرده است. وي حملات نظامي اسراييل به تاسيسات زيربنايي لبنان و همچنين هدف قرار دادن افراد غيرنظامي را موجب نابودي تمام تلاشهاي انجام گرفته براي ايجاد صلحي عادلانه در منطقه ارزيابي كرد.

حزب کنگره هند نیز در کنار سازمان کنفرانس اسلامی با محکوم کردن حملات اسرائیل هشدار داده که افزايش تشنج در منطقه آسياي غربي، تاثير منفي بر اين منطقه بحراني و خطرناك جهان دارد. اين حزب روز جمعه با انتشار بيانيه‌اي مطبوعاتي تصريح كرد: حزب كنگره هميشه از مبارزه مردم فلسطين حمايت كرده است و موقعيت حساس فعلي نياز به توجه جدي سازمان ملل متحد و جامعه بين‌الملل دارد. حزب کنگره هند تاکید کرده که اقدام‌هاي خشونت‌آميز اسراييل باعث تحميل سختي و مصائب فراواني بر مردم بيگناه فلسطيني و لبناني به ويژه زنان و كودكان شده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین