کد خبر: ۴۸۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۵ - ۱۹:۳۴

سفر ناگهانی لاریجانی به عربستان

دراین سفر اوضاع خاورمیانه بررسی می شود
آفتاب‌‌نیوز :  دو کشور در دهه گذشته از روابط خوبی برخوردارند و در مورد مسائل مختلف منطقه رایزنی می کنند. پیش از این سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در دو ماه گذشته دو بار به تهران آمد و با مسئولان کشور دیدار و گفت و گو کرد.
سفر اول الفیصل به تهران درباره پرونده هسته ای بوده و دومین سفر او در چارچوب نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه و همجوار عراق بود.


سفر به سوریه
علی لاریجانی پیش از این در ساعات اولیه دور جدید درگیری ها در خاورمیانه با سفر به دمشق با رهبران سوریه رایزنی و تبادل نظر کرده بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در سر راه بازگشت از بروکسل به تهران ،وارد دمشق شد و با بشاراسد رئیس جمهوری ،فاروق الشرع معاون رئیس جمهور و ولید معلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت و گو کرده بود.

 دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با رئیس جمهوری سوریه نتیجه مذاکرات خود با سولانا را نیز مطرح کرده است.
به گزارش خبرگزاری کویت‌ دفتر ریاست جمهوری سوریه پس از دیدار  بشار اسد با دبیرشورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد محور گفت و گوهای  اسد و لاریجانی مسائل فلسطین، عراق و گفت و گوهای ایران و غرب درباره پرونده هسته ای بوده است.

لاریجانی پس از دیدار با رئیس جمهوری سوریه با فاروق الشرع دیدار وگفت وگو کرد.
 او آخرين تحولات پرونده هسته ای ایران را به اطلاع معاون بشار اسد رساند. معاون رييس جمهور سوريه بر موضع دمشق مبني بر اين كه همه‌ي كشورها حق دارند، فن‌آوري هسته‌اي با اهداف صلح‌آميز داشته باشند، تاكيد كرد و گفت دو طرف هم‌چنين درباره‌ي عراق گفت‌وگو كرده و ديدگاه‌هاي مشابه‌شان را درمورد اهميت تشديد تلاش‌ها براي حفظ تماميت ارضي و اتحاد عراق، دستيابي اين كشور به امنيت و ثبات و نيز جلوگيري از تمامي تلاش‌ها براي گسترش اغتشاش ميان احزاب عراقي عنوان كردند. 
 
معاون رييس جمهور سوریه درباره تنش در جنوب لبنان و فلسطين نيز گفت تصميم قطعي به مقاومت فلسطين و جنوب لبنان بستگي دارد، زيرا طرف‌هايي وجود دارند كه درباره‌ي چگونگي و چرايي مسايل تصميم‌گيري مي‌كنند.
 الشرع گفت که اشغال، منبع اصلي و دليلي براي تحريك ملت فلسطين و لبنان است و به همين علت است كه مقاومت ملي لبنان و فلسطين وجود دارد.

لاريجاني نيز گفته بود كه كودكان ،زنان و مردان فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اسيرهستند و حيرت از آن است كه چرا هيچ صحبتي از حقوق‌بشر در رابطه با اين مساله نمي‌شود، در حالي كه وقتي يك زنداني اسراييل يا بيشتر به اسارت گرفته مي‌شود، سر و صداها بلند مي‌شود.

وي با ذكر اين كه در جنگ چنين مسايلي رخ مي‌دهد، از تبعيضي كه برخي دولت‌ها در خصوص حقوق‌بشر اعمال مي‌كنند، ابراز نارضايتي كرد و آن را غير عادي خواند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین