کد خبر: ۴۸۷۱۷۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴

عضو سابق تیم مذاکره هسته ای آمریکا: طبق برجام نباید در روابط اقتصادی ایران مانع ایجاد کرد

'ریچارد نفیو' عضو سابق تیم مذاکره هسته ای آمریکا از سنگ اندازی های کاخ سفید در مسیر روابط اقتصادی ایران و اروپا انتقاد کرد و گفت بر اساس برجام، آمریکا نباید در روابط اقتصادی خارجی ایران مانع ایجاد کند.
آفتاب‌‌نیوز : نفیو که اکنون محقق مرکز سیاست انرژی جهانی در دانشگاه کلمبیای نیویورک است، روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: برجام می گوید حتی اگر ایران و آمریکا وارد روابط اقتصادی و تجارت با یکدیگر نشوند، ایالات متحده نباید مانع از روابط مشروع اقتصادی (دیگر کشورها) با ایران شود.

وی این مطلب را در ارتباط با سنگ اندازی های کاخ سفید در روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا و هشدار 'رکس تیلرسون' وزیر خارجه آمریکا به شرکت های اروپایی سرمایه گذار در کشورمان مطرح کرد و ادامه داد: این مساله ای است که مدتی است با آن روبرو هستیم.

معاون هماهنگی سابق سیاست تحریم های وزارت خارجه آمریکا گفت: از هنگام برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد (در اواخر شهریور ماه گذشته) نگرانی های فزاینده ای درباره نقض این مساله از سوی ایالات متحده وجود داشته است. من فکر می کنم اگر ما می خواهیم فراتر برویم، باید حواسمان را در خصوص خودداری از انجام معامله با نهادهای مورد تحریم جمع کنیم. چراکه این موضوع قطعا مایه نگرانی درباره اجرای برجام خواهد بود.

ریچارد نفیو میزان تاثیرگذاری تحریم ها را ورای خواست دولت و کنگره آمریکا دانست و گفت: اینکه تحریم های آمریکا دستاوردی داشته باشد، به واکنش بین المللی بستگی خواهد داشت. به نظر من سیاست هسته ای ایران کار را برای دولت ترامپ در زمینه تحریم ها دشوار کرده است.
وی افزود: مساله در اینجا نه حرف های دولت ترامپ، بلکه عملکرد ایران است. به باور من هر قدر دولت ایران خود را عقلانی تر از دولت آمریکا نشان دهد، به ایران کمک بیشتری در عرصه بین المللی خواهد کرد.

معاون وزیرخارجه آمریکا درباره موضع کشورهای اروپایی درباره سیاست های یک جانبه کشورش تصریح کرد: به نظر من اتحادیه اروپا درباره سیاست های تحریمی آمریکا تصمیم گیری خود را خواهد داشت. این تصمیم گیری البته بر اساس عوامل مختلفی همچون همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاثیر خواهد داشت و می تواند کار را برای اروپایی ها در برابر ترامپ سخت یا آسان کند.

**شگفت آور نیست دولت ترامپ سیاست را در امور علمی دخالت دهد
نفیو درباره مخالفت دولت ترامپ با عضویت ایران در ابرپروژه بین المللی مهندسی و تحقیقاتی همجوشی هسته‌ای موسوم به 'ایتر' (ITER) هم گفت: من هنوز مشخصا گزارشی از دولت آمریکا مبنی بر چنین تصمیمی ندیده ام. البته به نظر من از دولتی که اینچنین با توافق هسته ای خصومت می ورزد، بعید نیست که با پیوستن ایران به ایتر مخالفت کند.

وی افزود: از این جهت من از شنیدن این گزارش ها واقعا تعجب نمی کنم. قطعا با توجه به مفاد توافق هسته ای و ترتیبات آن، این یک مساله ایجاد می کند. این موضوع که دولت، سیاست را در امور علمی دخالت می دهد، به نظر من واقعا با توجه به رویکرد این دولت، شگفت انگیز نیست.
دیپلمات پیشین آمریکایی افزود: قطعا موضوع همکاری های علمی بین المللی، بخشی از انتظار ایران بوده است. اینکه دانشمندان ایران از انزوا خارج شده و پس از حل موضوع هسته ای، وارد همکاری های بین المللی بشوند، موضوعی مهم بوده است.

نفیو اظهار کرد: البته با توجه به تجربه من در جریان مذاکرات، تمرکز مذاکره کنندگان ایرانی بر مسایلی همچون برداشتن تحریم ها بود و موضوع همکاری های علمی، در حاشیه مسایل فوری تر در مذاکرات مطرح بود.

**روابط ایران و روسیه مستقل از سیاست آمریکاست
عضو سابق تیم مذاکره هسته ای آمریکا درباره سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران گفت: ایران و روسیه سال های طولانی است که مستقل از سیاست آمریکا به گسترش روابط خود ادامه داده اند.

نفیو درباره تاثیر سیاست های ترامپ بر همگرایی تهران و مسکو تصریح کرد: سیاست دولت ترامپ خارج از بحث افزایش همکاری های روسیه و ایران است. من فکر نمی کنم دشمنی های ایالات متحده تاثیر خاصی بر افزایش همکاری های ایران و روسیه داشته است.

وی خاطرنشان کرد: قابل توجه است که در مراحل مختلف مذاکرات هسته ای، روسیه و ایران آمادگی خود را برای همکاری در سطوح مختلف اقتصادی و سیاسی اعلام کرده بودند.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان روز دوشنبه به تهران سفر کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین