کد خبر: ۴۸۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۷

تحولات روز پنجم جنگ در خاورمیانه

اسراییل گذرگاههای مرزی سوریه و لبنان را هدف قرار داد
آفتاب‌‌نیوز :
در همین رابطه جنگنده های اسراییل بعدازظهر شنبه شهرک الخیام در جنوب لبنان و همچنین گذرگاه های مرزی  لبنان و  سوریه در شمال این کشور و نواحی غرب بیروت را بمباران کردند.  نقاط بمباران شده گذرگاههای لبنان به سوریه در مرز دو کشور است. هواپیماهای اسرائیلی قبل از ظهر شنبه نیز یک کاروان از مردم جنوب لبنان که قصد فرار از مناطق جنگی داشتند را هدف قرار دادند. در این بمباران 30 شهروند غیر نظامی لبنانی کشته شدند. همزمان با این حملات تلویزیون المنار متعلق به حزب الله ،اعلام کرد، مقر این حزب در جنوب بیروت مورد اصابت دو راکت واقع شده است. 
جنگنده های این رژیم همچنین نقاطی از طرابلس درشمال لبنان وصور در جنوب رابمباران کردند. 
خبرگزاری فرانس پرس نیز از بیروت گزارش داد از آغاز بمباران لبنان تا به حال 90 لبنانی کشته و 250 نفر زخمی شده اند. 
بی تردید با ادامه حملات آمار کشته شدگان وزخمی ها روبه افزایش خواهد رفت .
الجزیره اعلام کرد نیروی هوایی اسراییل منزل حسین الموسوی از رهبران منطقه ای حزب الله در شهر بعلبک را بمباران کرد.
منزل علامه سیدحسین فضل الله نیز در بمباران هواپیماهای رژیم صهیونیستی نیز مورد اصابت قرار گرفت وخساراتی به ان وارد شد.
سیدحسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب الله بعد از بمباران دبیرخانه حزبش در یک نطق رادیویی اعلام کرد : حزب الله به سوی یک جنگ باز و همه جانبه پیش می رود.
او هشدار داد در صورت ادامه حمله به لبنان، حزب الله اهداف مهمی در عمق اراضی اشغالی را هدف قرار خواهد داد.
نصرالله خطاب به اسرائیلی ها گفت : به نظر می رسد شما (اسرائیلی ها) خواهان یک جنگ تمام عیار هست .این در حالی است که  نیروهای اسرائیلی بامداد روز شنبه در پنج نوبت چند نقطه از شهر صیدا در جنوب لبنان را بمباران کردند. 

اتهامات اسرائیل بر ضد ایران
رادیو اسرائیل به نقل از نظامیان صهیونیستی ادعا کرده است موشکی که بعد از ظهر جمعه به سوی ناو اسرائیلی شلیک شده از نوع (C 802) و ساخت ایران است.
از سوی دیگر رسانه های رژیم صهیونیستی در اخباری متناقض آورده اند که ناو متلاشی شده اسرائیلی در سواحل بیروت مورد اصابت یک هواپیمای بمب گذاری شده ی بدون خلبان واقع شده است.

تهدید به ترور نصر الله
با بالا گرفتن بحران در اراضی اشغالی و افزایش خشم سران رژیم صهیونیستی، «زئیف بویم» وزیر امور مهاجرت اسرائیل تهدید کرده است نیروهای این رژیم در اولین فرصت سیدحسن نصرالله را ترور خواهند کرد.
سیدحسن نصرالله پس از ترور سیدعباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله توسط اسرائیلی ها در سال 1992 به سمت دبیرکلی این حزب رسید. 
اين سخنگو بدون اشاره به جنايات رژيم صهيونيستي و هدف قرار دادن لبنان مدعي شد اين حمله‌اي تروريستي است و تروريسم حزب‌الله به نفع لبنان نيست.

خروج فرانسوی ها از لبنان
با بالا گرفتن بحران در لبنان، دومینیک دو ویلپن نخست وزیر فرانسه گفته است، کشورش هماهنگی لازم برای خروج فرانسوی ها از لبنان را انجام داده است. 17 هزار فرانسوی، 20 هزار بریتانیایی و هزاران تن دیگر از تابعیت های مختلف در لبنان اقامت دارند. از آغاز عملیات نظامی اسرائیل بر ضد لبنان تاکنون 90شهروند لبنانی کشته و بیش از 250 تن زخمی شده اند. 

تظاهرات مردمی بر ضد اسرائیل 
در خیابان های تهران، بغداد، الدار البیضاء، داکا و چند شهر پاکستان مردم به خیابان ها آمدند و حمله اسرائیل به لبنان را محکوم کردند.تظاهرکنندگان حمایت قطعی خود را از مردم لبنان و فلسطین اعلام نمودند. 

بازتاب های بین المللی
رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه حمله نظامیان اسرائیل را غیرانسانی دانست و آن را محکوم کرد. نخست وزیر ترکیه این هجوم را افراط گرایی نامیده و خواستار توقف حملات دو طرف شده است. رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا از حمله اسرائیل به لبنان ابراز تاسف کرد. 
آمریکا آشکارا مخالف فشار آوردن به اسرائیل برای توقف حملات است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از همه طرف های درگیر در این بحران خواسته است که به تبادل آتش پایان دهند.
فرانسه حزب الله را عامل بحران معرفی نموده و از سوی دیگر عملکرد اسرائیل را محکوم کرده است.
ژاک شیراک رئیس جمهوری فرانسه می گوید شاید اراده ای برای ویرانی لبنان وجود داشته باشد. خوزه لوپس زاپاتیرو نخست وزیر اسپانیا، هجوم اسرائیل بر ضد لبنان و فلسطین را یک اشتباه دانسته است.
او از اتحادیه اروپا خواسته است که از اسرائیل بخواهد حملات خود را بر ضد لبنان و فلسطین پایان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین