کد خبر: ۴۸۷۴۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۷

آصفی:باید از مذاکرات تصنعی بپرهیزیم

آفتاب‌‌نیوز : سپس آصفی در مورد مذاکرات انجام شده بین « علی لاریجانی» و « خاویر سولانا» در هفته پیش گفت:« مباحثی که بین ما و آقای سولانا مطرح شده، شامل حرکات تند و تهدید آمیزی است که به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. ضمن اینکه کارساز هم نیست. همچنین،ما اصل بسته پیشنهادی طرف مقابل را مبنایی برای کار می دانیم. ولی اعتقاد داریم که این بسته باید پرورانده شود و این از دل مذاکرات بیرون می آید.» 

وی در ادامه در مورد پاسخ ایران گفت:« الان به صورت منفی یا مثبت نمی شود اظهار نظر کرد که پاسخ چه خواهد بود.بنابراین ما فکر می کنیم که باید از مذاکرات تصنعی پرهیز کنیم. ضمن اینکه مذاکره و بسته ابعاد گوناگونی دارد و ما فکر می کنیم که طرفین باید اعتماد سازی کنند و دریابند که آیا اعتقاد به یک کار بلند مدت و استراتژیک با هم دارند یا نه؟» 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه تاکید کرد:« بحث بعدی که در این دیدار مطرح شد در این مورد است که الان فرصت مناسبی است که ایران و اروپا وارد جزئیات بسته شوند. ولی در مورد مسیری که الان در رسانه ها مطرح شده و موضوع شورای امنیت را مطرح کرده اند؛ اگر ما از مسیر اصلی مذاکره خارج شویم، در واقع این به مفهوم سد کردن و نفی کردن مذاکره است.» 

وی افزود:« بسته پیشنهادی اروپا دیگر الان بسته نیست و باز شده است بنابراین، طبیعی است که الان توپ در زمین اروپایی ها است ضمن اینکه ما از طریق آقای لاریجانی دیدگاه خودمان را راجع به آن بسته مطرح کرده ایم.»
وی در مورد پیش شرط مذاکره گفت: «ما فکر می کنیم که پیش شرط گذاشتن مذاکره را محدود می کند و از خاصیت می اندازد. بنابراین همه چیز باید از دل مذاکرات بیرون آید.» 

آصفی در ادامه در مورد مسیر شورای امنیت که از سوی رسانه ها مطرح شده است، افزود: «مسیر شورای امنیت، مسیر سازنده ای نیست. بلکه مسیر سازنده در گفت و گوی بین طرفین است. ضمن اینکه ما اعتقاد داریم که تنها در پرتو مذاکرات است که می توان به نتیجه رسید.»
اظهارات پوتین
آصفی سپس در پاسخ به خبرنگار دیگری در مورد اظهارات اخیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: اظهارات پوتین را باید جامع دید و نه جزئی.
ولی ما منتظر جلسه و نتایج جلسه گروه 8 می مانیم که دو راه را در پیش دارند: 1- مسیر معقول و توصیه های معقول 2- مسیر تند و نامعقول.
وی افزود: «ما امیدواریم که گروه صنعتی 8، مسیر معقول را دنبال کنند. در این صورت هم ایران آماده هرگونه گفت و گو، مذاکره و همکاری خواهد بود.»
وی در مورد مواضع چین و روسیه افزود: «همه چیز روی میز است. البته ما از روسیه و چین انتظار داریم که از مواضع حق و مشروع ایران دفاع کنند. در واقع حمایت آنان از حقوق ایران به مفهوم حمایت از خود ایران نیست بلکه حمایت و پشتیبانی از سازمان ها و میثاق های بین المللی است.»
 
ماده 41 منشور
وزیر خارجه فرانسه پس از انتشار بیانیه گروه 1+5 از فرصت زمانی تا نیمه مردادماه خبر داد که در صورت جواب منفی ایران ماده 41 منشور سازمان ملل متحد به اجرا در می آید. ضمن اینکه وزیرخارجه روسیه نیز از مهلت زمانی به ایران تا زمان تدوین و تصویب قطعنامه شورای امنیت خبر داده است، آصفی در پاسخ به پرسش خبرنگار آفتاب، در واکنش به این اظهار نظرات گفت: «ما این زبان و ادبیات را نامناسب می دانیم و از نظر ما این ادبیات نه تنها ناپسند است بلکه کمک کننده هم نیست.»
وی تاکید کرد: «هر زمانی که کار کمیته های ما به نتیجه برسد، نظرمان را بیان می کنیم و تحت فشار اینگونه ادبیات هم قرار نمی گیریم.» 

آصفی در ادامه تصریح کرد: «اروپا باید قدردان ایران باشد که ما می خواهیم به دقت به بسته آنها جواب دهیم. ضمن اینکه ما به هیچ وجه کار کمیته های خودمان را نیمه کاره رها نمی کنیم.»
آصفی سپس در مورد ابهاماتی که ایران عنوان می کرد در بسته وجود دارد، ذکر کرد: «در خصوص ابهامات خودتان می توانید بسته باز شده را ببینید و به برخی از این ابهامات پی ببرید.» 

وی در ادامه تبیین کرد: «آن چیزی که به ما به عنوان دولت مربوط می شود، این است که گروه ها دارند کار خودشان را دنبال می کنند و هر زمان که کار آنان تمام شد و جمع بندی مشخصی حاصل شد، ما آن را اعلام خواهیم کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین