کد خبر: ۴۸۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۰:۱۸
برای حل بحران خاورمیانه

ایتالیا و انگلیس از ایران کمک خواستند

آفتاب‌‌نیوز :  سخنگوی تونی بلرنخست وزیر انگلیس نیز درخواست مشابهی را با ایران و سوریه در میان گذاشته است .لندن از تهران و دمشق خواسته تا تلاش خود برای کاهش بحران خاورمیانه به کار گیرند.

پیام ایران برای پادشاه سعودی
‌در همین حال علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران كه به عربستان سفر كرده بود با ملك عبدالله پادشاه اين كشور ديدار و نامه‌ محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران را به ملك عبدالله بن عبدالعزيز تقديم كرده است. محتواي اين نامه فاش نشده اما انتظار می رود اوضاع وخیم خاورمیانه محور آن بوده باشد.

شنبه شب سه روز پس از شعله ور شدن آتش جنگ میان اسراییل و لبنان علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در سفری ناگهانی برای دیدار با مسئولان عربستان عازم ریاض پایتخت این کشور شد. دبیرشورای عالی امنیت ایران در سفر به عربستان با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی و همچنین دبیرشورای امنیت ملی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. با بالا گرفتن بحران خاورمیانه و تعرض اسراییل به لبنان و فلسطین، عربستان از حزب الله و اسراییل انتقاد کرده است.

دو کشور ایران و عربستان در دهه گذشته از روابط خوبی برخوردارند و در مورد مسائل مختلف منطقه رایزنی می کنند. پیش از این سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی در دو ماه گذشته دو بار به تهران آمد و با مسئولان کشور دیدار و گفت و گو کرد. سفر اول الفیصل به تهران درباره پرونده هسته ای بوده و دومین سفر او در چارچوب نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه و همجوار عراق بود.

رایزنی با سوریه در اولین ساعات 
علی لاریجانی پیش از این در ساعات اولیه دور جدید درگیری ها در خاورمیانه با سفر به دمشق با رهبران سوریه رایزنی و تبادل نظر کرده بود.دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در سر راه بازگشت از بروکسل به تهران ،وارد دمشق شد و با بشاراسد رئیس جمهوری ،فاروق الشرع معاون رئیس جمهور و ولید معلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت و گو کرده بود.دفتر ریاست جمهوری سوریه پس از دیدار بشار اسد با دبیرشورای عالی امنیت ملی در بیانیه ای اعلام کرد محور گفت و گوهای اسد و لاریجانی مسائل فلسطین، عراق بوده است.لاریجانی پس از دیدار با رئیس جمهوری سوریه با فاروق الشرع دیدار وگفت وگو کرد. معاون رييس جمهور سوریه درباره تنش در جنوب لبنان و فلسطين نيز گفت تصميم قطعي به مقاومت فلسطين و جنوب لبنان بستگي دارد، زيرا طرف‌هايي وجود دارند كه درباره‌ي چگونگي و چرايي مسايل تصميم‌گيري مي‌كنند.

الشرع گفت که اشغال، منبع اصلي و دليلي براي تحريك ملت فلسطين و لبنان است و به همين علت است كه مقاومت ملي لبنان و فلسطين وجود دارد. لاريجاني نيز گفته بود كه كودكان ،زنان و مردان فلسطيني در زندان‌هاي رژيم صهيونيستي اسيرهستند و حيرت از آن است كه چرا هيچ صحبتي از حقوق‌بشر در رابطه با اين مساله نمي‌شود، در حالي كه وقتي يك زنداني اسراييل يا بيشتر به اسارت گرفته مي‌شود، سر و صداها بلند مي‌شود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین