کد خبر: ۴۸۷۸۶
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۴

درخواست روسیه از ایران برای حل بحران

پوتین: ایران از توان خود برای بهبود شرایط منطقه استفاده کند
آفتاب‌‌نیوز :  به گزارش خبرگزاری روسی ریانوویستی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  با اشاره به اوضاع بحرانی در منطقه خاورمیانه گفته، ایران یک کشور قدرتمند و با نفوذ در منطقه است و این کشور باید از توان خود برای بهبود شرایط منطقه استفاده کند. 

رئیس جمهور روسیه در ادامه اظهارت خود با اشاره به تصویب یک قطعنامه در اجلاس سران هشت کشور صنعتی جهان در خصوص حوادث اخیر منطقه گفته که از نقطه نظر ما هیچ کس پیروز این جنگ نخواهد بود، همه ما می دانیم در گذشته چه اتفاقی افتاده و هیچ کسی نمی خواهد به آن دوران بازگردد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز می گوید هم سوریه و هم ایران می توانند بر این اوضاع تاثیر گذار باشند، من می توانم به شما اطمینان خاطر دهم که تمامی آنانی که خواهان آزاد سازی گروگان ها هستند، از روسیه و سایر کشورهایی که با تمامی نیروهای منطقه در تماس هستند، می خواهند که از این نفوذ خود برای یافتن راه خروجی از این اوضاع استفاده کنند.

لاوروف در ادامه اظهارات خود گفته، ما با هر دو کشور ارتباط داریم و ما هر دوی این دو کشور را ارج می نهیم و این نه تنها از نقطه نظر روابط دوجانبه، بلکه از لحاظ حمایت از ثبات در منطقه نیز می باشد. 
این اظهارات در حالی صورت می گیرد که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز با ابراز نگرانی از افزایش تنش ها در منطقه و با انتقاد از سکوت مجامع بین المللی در خصوص جنایت های اسرائیل گفته بود که ایران با تمام توان ديپلماسي از اين موضوع حمايت و پشتيباني مي‌كند. 
در حال حاضر منوچهر متكي" وزير امور خارجه‌ ايران که در حال بازگشت از رایزنی های اتمی خود در یونان بود به طور ناگهانی دوشنبه صبح براي يك سفر كوتاه كاري به طور سر زده وارد دمشق پایتخت سوریه شده است .وزیر خارجه ایران بلافاصله برای دیدار با بشار ساد رییس جمهور سوریه عازم کاخ الشعب شد.

این دومین سفر یک مقام بلند پایه ایرانی به سوریه پس از حمله اسراییل به لبنان است.روز شنبه ساعاتی پس از حمله غیر منظره اسراییل به فرودگاه غیر نظامی لبنان، علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در راه بازگشت از اروپا وارد دمشق شد و با رییس جمهورسوریه و معاون وی دیدار و گفتگو کرد.

در همین حال رومانو پرودی نخست وزیر ایتالیا که کشورش از مناسبات گرمتری نسبت به دیگر کشورهای اروپای با ایران برخوردار است در یک تماش تلفنی با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، برای کمک به حل بحران خاورمیانه از تهران کمک خواسته است.دیپلمات های ایتالیایی گفته اند که ایران پاسخی رسمی به این درخواست نداده اما به نظر می رسد سفر ناگهانی و برنام ریزی نشده وزیر خارجه ایران به دمشق با درخواست ایتالیا از ایران بی ارتباط نباشد.

وزير خارجه ايران پیشتر در آتن پایتخت یونان درباره تازه‌ترين تحولات خاورميانه گفته بود که اوضاع خطرناك و هشداردهنده است و اين مسئله نگراني همه كشورهاي اسلامي را برانگيخته است.آقای متکی گفته بود که خشونت نمي‌تواند هيچ مشكلي را حل كند.وی می گوید موضع ما اين است كه بايد از سوي همه طرفها خويشتن‌داري صورت گيرد تا اين دور باطل خشونت ادامه نيابد. وزیر خارجه ایران خواستار دخالت جامعه بين‌الملل و سازمان ملل براي خاتمه جنایت های اسرائیل شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین