کد خبر: ۴۸۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۲

درخواست گروه 8 برای آتش بس در خاورمیانه

آفتاب‌‌نیوز : در این بیانیه که توسط رهبران انگلیس،‌ کانادا،‌ فرانسه‌، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه و آمریکا منتشر شده، آمده است: ‌در حال حاضر مهمترین اولویت توقف خشونت هاست و برای رسیدن به این هدف اسرائیل باید عملیات نظامی خود را متوقف ساخته و نیروهای خود را از غزه خارج سازد و در عوض باید حمله به اسرائیل نیز متوقف شود. 
بیانیه گروه هشت می افزاید: عناصر افراطی باید بدانند که به آنها اجازه داده نمی شود خاورمیانه را به آشوب بکشند و به کشمکش ها دامن بزنند.
آنها همچنین از سازمان ملل خواستند که نیروهای حافظ صلح خود را به لبنان بفرستد.

 جرج بوش پیش از صدور این بیانیه از اسرائیل حمایت کرده و گفته بود اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند ولی باید مراقب پیامدهای آن باشد.
خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه عازم بیروت شد تا با فؤاد سینیوره، نخست وزیر لبنان در مورد بحران در این منطقه دیدار و گفت‌وگو کند. 
او گفته بود مهمترین هدف او در منطقه، تلاش برای دستیابی به آتش بس فوری و با ثبات است. 

بحران اخیر منطقه خاورمیانه از 6 روز پیش و با دستگیری دو سرباز اسرائیلی توسط حزب الله لبنان بالا گرفت و پس از آن اسرائیل حملات شدیدی علیه لبنان را آغاز کرد که در طی آن بیش از 100 غیرنظامی کشته شده اند. 

پیش از این تونی بلر، نخست وزیر انگلیس،‌ مدعی شده بود ایران و سوریه در بروز این بحران مقصرند، اما در بیانیه رهبران گروه هشت اشاره مستقیمی به این دو کشور نشده است. 
رهبران شرکت کننده در اجلاس سن پترزبورگ، پس از صدور این بیانیه در مورد خاورمیانه، به گفت‌وگوهای خود در مورد همکاری های تجاری و تجارت جهانی پرداختند. 

این هشت قدرت صنعتی در نشست خود در روسیه از رهبران پنج کشور در حال توسعه نیز دعوت کرده اند تا در روز پایانی نشست شرکت کنند.
رهبران برزیل، چین، هند، مکزیک و آفریقای جنوبی میهمان روز پایانی اجلاس سالانه گروه هشت بودند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین